Hej,
jag har levt med min man i 20 år, vi har två söner i övre tonåren.
Min man har till och från under åren druckit mycket alkohol. Senaste åren har det blivit oftare och han har gömställen och smygdricker nästan varje dag. Inte alltid så han blir full, men påverkad flera ggr / vecka. Jag har flera gånger blivit arg och ställt ultimatum, sluta drick eller det är slut med oss osv. Det blir bättre ett litet tag och sen börjar det igen. Han är aldrig fysisk och skriker inte, men han är otrevlig och dryg och ironisk och det går inte konversera med honom när han är påverkad. Det slutar ofta med gräl när han är påverkad. Flera gånger vet jag att sönerna hört våra gräl.
Jag känner ett starkt behov av att prata med sönerna, jag vill att dom ska få möjlighet att fråga och berätta för oss hur dom känner. Jag förstår ju mycket väl att dom vet vad som pågår, och det plågar mig att vi inte pratar om det. Min man är mycket emot att prata om detta, överhuvud taget så tycker han inte om att prata om känslor. Borde jag prata med dem själv, även om min man inte vill vara med....
Hur gör ni andra, pratar ni i familjen om detta?
Kram på er alla!