Hejsan!

Min man har druckigt i ca 15 år. Först var det bara öl men för ca 7 år sedan blev det starksprit.
Han ska nu sluta dricka helt säger han. Han har gjort det en gång innan för ca 9 år sedan men började igen efter ca 1.5 år.

Han har telefontid med läkare om ca 1 vecka.

Men jag är precis livrädd för vad som komma skall. Vad händer när han slutar?
Har försökt läsa en massa om abstines och blir helt ärllgt talat LIVRÄDD!
Har liksom två barn med hemma och tänk om han får det där när man hallucinationerar.
Är det värre att sluta med ren sprit än med tex öl?

Vad man dricker spelar ingen roll. Din man ska tala med läkare och jag förmodar din man väntar tills han gjort det innan han slutar. Läkaren kommer säkert att skriva ut medicin för att förhindra delirium och hallucinationer. Kanske kan även du prata med läkaren för att få lite råd. Ett alternativ är att din man ber att få bli inlagd på sjukhus under abstinensen. Skulle din man vara hemma och bli förvirrad och få hallucinationer får du ringa 1177 eller 112 för det är ett allvarligt tillstånd. Tror inte du behöver vara orolig för han har ju en läkarkontakt.

Han säger att han slutade dricka i lördags. Säger att han känt sig lite sjuk. Märks inget på han alls.
Saken är ju den att han druckigt alkohol i ja ca 15 år. De senaste åren har det varit ren sprit. Senast i fredags köpte han i smyg 2 st 3.5. Så att han bara skulle känna sig lite sjuk känns ju konstigt.
Nu litar jag ingenting på honom så tror säkert han druckigt i veckan.