Min syster har supit rejält i över 20 år. Hon har svävat mellan liv och död, blivit hämtad med ambulans när hon inte vaknat efter en fylla osv. Hela situationen är hemsk. Hon har 2 döttrar som hon ger sig på fysiskt när de inte släpper ut henne ur lägenheten för att hon ska skaffa mer sprit, eller ibland tabletter som hon tar till när det inte finns alkohol.
Jag har märkt att hennes personlighet har förändrats en hel del under de senaste åren. Hon söker konflikt med allt och alla, och hon blir hemsk och elak. Rent av dum. Jag har så lite kontakt med henne som möjligt, och nyligen gifte jag och min man oss i Sverige ( jag bor i england). Min man har aldrig träffat min syster, och hon var inte bjuden till vigseln, då jag vet att hon kan mycket väl vara packad och ställa till en scen. Hon blev skitarg för att hon inte var bjuden, och jag försökte förklara att det beror på att hon super och ställer till ett helvete för alla, och att hon måste inse att hon inte blir bjuden på viktiga, betydelsefulla saker när man inte kan lita på att hon sköter sig. Eftersom hon inte har några problem enligt henne, tar hon inte in det här alls. Senast härom dagen sate hon igång igen. Klockan 8 på morgonen började meddelandena komma in om vilket dålig syster jag är, att jag övergett henne och min familj, att jag är den största skiten på jorden och hon hatar mig osv. Det häll på i flera timmar. När jag inte svarade som hon ville, så skrev hon att hon skulle skriva till min man istället, som hon aldrig träffat, at jag är hemsk, att jag är dålig, att jag övergett alla och att han har gift sig med en stor jävla skit. Hon skickade ett meddelande till honom för att " visa" mig att hon minsann vågade det, och att hon minsann tänkte bråka med honom med om jag inte svarade henne. Det är inte bara jag som får ta emot hennes sjuka, aggressiva beteende. Våra föräldrar får sig kängor regelbundet då hon konstant klagar på att de inte var bra föräldrar. Att de inte lagade hennes favoritmat och hade den klar direkt efter skolan slutade, och sånt strunt. Ibland hittar hon på oförätter hon anser skett, som är helt uppdiktat!
Dagen efter, om hon nyktrat till, minns hon inte ett skit. Hon minns inte ens vad hon sagt eller skrivit UNDER konversationens gång! Hon har noll insikt i nånting, och allt som spelar roll för henne är att tala om för alla vilka dåliga människor de är, trots att det är hon som super konstant, slår sina barn, kör rattfull, ligger med andra missbrukare för att få sin alkohol, inte kan sköta jobb, blivit dömd för stöld mm. Listan är lång!
Jag orkar inte med detta mer. Hon blir sämre och sämre i sin sjukdom, och jag är slutkörd!
Har varit i kontakt med socialen många gånger under flera år, men trots att hon körde aspackad med barnen i bilen, nästan dog när leven var på väg att klappa ihop, anses hon inte vara en fara för sig själv eller andra. VA??
Kan tillägga att hon även hallucinerar kraftigt under hennes fyllor. Hon pratar med folk som inte finns där, rumstrerar runt i bostaden och plockar med saker som inte finns. Hemskt att säga, men jag hoppas för allas skull att hon inte klarar sig mycket längre till. Hon vill inte ha hjälp, för hon är inte sjuk, hon blir inte tvångsvårdad, och barnen är de som kommer hitta henne död i hemmet.

Anmäl igen både för missbruket och att hon slår sina barn. Är det så illa som du beskriver bör ju sjukvården vara inblandad. En anmälan från läkare väger tungt eller från polisen. Min uppfattning är att socialen agerar så kanske har ni haft otur.

Det 'r just det som är grejen. BÅDE polis och sjukvård har anmält henne, ändå händer absolut ingenting. jag var på ett möte på socialen för att diskutera tvångsvård. Jag, min mamma, min pappa och en av hennes döttrar var där och gjorde en anmälan var, samtidigt som vi hade ett möte med dom. Det de sa var att det är jättesvårt att få någon tvångsvårdad, eftersom det inte finns någon lag mot att missbruka alkohol. Vi tryckte på att hon är en fara för sig själv och andra, men det hjälpte inte. Så de gör ingenting. Då missbrukade hon även tabletter, som hon stal från vårdtagare, då hon jobbade inom hemtjänst. Hon blev tagen på bar gärning, då en an sönerna till en vårdtagare misstänkte att en i personalen stal medicin och satte upp en kamera. Hon blev dömd för det, men anses ÄNDÅ bara lida av alkoholmissbruk. Systemet är ju helt skruvat, och hon kommer supa ihjäl sig.

Det är väldigt olika i kommunerna hur man använder sig av tvångsvård, men om en läkare uttrycker att det är fara för hennes liv kan man ju inte bortse från det. Det är bra om ni dokumentera allt som händer konkret. Berusad den dagen och då hände detta t.ex. Att hon slår sina barn är ju omöjligt att bortse från
Det är ju olagligt plus att det skadar dom både fysiskt och psykiskt. Ni kan också kontakta socialnämnden. Min erfarenhet är att det kan ha effekt. Har jobbat 20 år med det här och gjort väldigt många tvångsomhändertagande. Tyvärr är den vården väldigt kostsam så en del kommuner undviker att använda sig av den. Kontaktar dom inte din mamma och erbjuder frivillig vård i första hand?

@Alelil ; om du och dina föräldrar kan bortse (en stund) på att hon faktiskt självmedicinerar. Så är jag säker på att ni ser liksom jag att hon har en alvarlig psykisk sjukdom. Kanske rent av schitzofreni. Tycker mig känna igen mönstret. Då blir det så mycket enklare för er att försöka hjälpa henne om ni pratar om personlighetsförändring och självskadebeteende, än om ni talar om självmedicinering, vilket det tydligt är i detta fallet.
Storkram

@gros19 Det är socialen vi anmält till, och dit polis och läkare anmält också. Det har under alla dessa år inte fungerat. De har stöttat barnen med samtal ett par gånger i månaden under flera år, och även de har berättat om vad de gått igenom med sin mamma, men ändå händer ingenting. Det är rätt stört att det får pågå i flera, flera år , rätt under socialens näsa med deras fulla vetskap.

@Sladdlös Det började för kanske 25 år sedan, men vin som avslappning på kvällarna. Detta eskalerade så pass att hennes dåvarande partner reagerade och sa ifrån att han tyckte hon drack för mycket. De hade då ett barn, den första dottern.
Hon började då dricka i smyg, och gömma flaskorna för honom. Hon drack till och med ibland under andra graviditeten med dotter nummer två.
Han fick nog, för bråken blev ju oftare och tätare, och hon slutade inte dricka. Det har efter honom varit karl efter karl som kommit och gått, men de har alla gett upp på grund av hennes drickande. Hon har sakta med säkert blivit värre i sin personlighet under drickandets gång. Förr var det bara under tiden hon söp som hon ändrades, men nu är det även när hon är nykter. Jag tvivlar på schizofreni, utan hon har supit sig till skador i frontalloben och hippocampus. Hon är bortom räddning nu.

Tror att hennes symptom kan relateras till mycket hög alkoholkonsumtion. Om du läser om alkohol psykoser och delirium sk fylledille så stämmer nog mycket in på din syster. Ska någon möjlighet till återhämtning ske så krävs ju total nykterhet. Risken är stor att det finns permanenta skador efter ett så omfattande missbruk. Har du prövat något anhörigprogram? Det hjälpte mig mycket.

@gros19 Ja det är jag hundra på att det är på grund av alkoholen. Hon har alltid varit lite bångstyrig och vill vara bossen, och vill att alla ska göra som hon vill hela tiden, annars blir hon sur. Bara det att den sidan av hennes personlighet blivit tusen gånger värre, och nu letar hon aktivt bråk om saker som hon inte har att göra med alls. Tex min relation med mina barn. De är alla snart vuxna, och vår relation har ju inte hon med att göra, men hon kan starta bråk med mig om min relation till dem, och det kan pågå i timmar! oftast tills hon slocknar, eller hittar någon granne att störa sig på och bråka med. Hon bråkar med mamma och pappa om saker som inte ens har hänt, som hon fantiserat ihop i sitt huvud. Det är detta jag är så trött på. jag orkar inte med hennes meddelanden och tjafs som kan starta tidiga mornar och hålla på en hel dag tills hon tröttnar. Om jag inte svarar eller om jag blockar henne, kan hon börja tjafsa med min man istället, eller mina barn för att få mig att reagera. Det är fruktansvärt jobbigt och har förstört vår relation totalt. Just nu vill jag , helt ärligt fast det låter hemskt, att hon ska ta den där groggen för mycket och aldrig mer vakna. Jag, vi, hennes närstående, vi orkar inte mer.