Jag har just skapat ett konto här. Jag har ett osunt förhållande till alkohol, vet inte om jag ”kvalificerar” mig som alkoholist men jag ofta väldigt svårt att sluta dricka när jag har börjat. Häromkvällen var min fru bortrest och jag hade, ska jag erkänna, ställt mig på att dricka jättemycket. Jag blev naturligtvis jättefull och det hela slutade med att min barn (14 år och 16 år) hitttade mig på golvet. De ringde min fru och där är vi nu.
Jag inser att jag har problem och håller på att boka tid med en terapeut. Min fråga nu gäller barnen. Hur ska jag prata med dem? Tills saken hör att detta har inträffat en gång tidigare då min son hittade mig. För något år sedan.

@MMUpp jag kan bara ge min syn, rätt eller fel?! Tänker att du har rätt stora barn. Barn snappar upp och förstår så mycket mer än vad vi många ggr kan tro. Att sockerlinda,dölja, utelämna skapar troligen bara en känsla av att bli förd bakom ljuset. Sätt er ned med barnen och förklara ärligt vad som pågår. Var tydlig med att du har ett eget ansvar för din hälsa och att du beslutat dig för att söka hjälp. Håll dem gärna lite uppdaterad så att de vet att du kämpar på och att de inte får känslan av att det bara var tomma ord. När du själv blivit mer insatt i ämnet bör ni kanske även samtala om vilken brokig väg det kan vara ibland men samtidigt förmedla hoppet om att oavsett vad som händer så har du för avsikt att kämpa på. Men nr1 är såklart att du verkligen är fast besluten och helhjärtat vill/ tänker söka hjälp.
Välkommen hit förresten!