Hej, jag är en tjej på 19 år som är tillsammans med en 23-årig kille och vi har varit tillsammans i ungefär 6 månader nu. I början märkte jag att han kunde dricka väldigt mycket även stora mängder stark sprit utan att han blev vare sig påverkad eller ens i närheten till full. Sedan gjorde han det till en vana att alltid köpa viner till när vi skulle umgås och det slutade med att jag drack ett till två glas och han drack upp resten. Det räckte aldrig för honom med ett fåtal glas och han drack det som om det vore läsk. Jag började också upptäcka nya tomma flaskor som vi inte hade druckit av tillsammans både whisky och vin och han berättade en gång att han hade druckit en whiskey flaska själv en kväll. Upptäckterna av nya tomma flaskor som inte jag tagit del av blev fler mer tiden och jag mer orolig. När jag snällt konfronterade honom så sa han att det han visste att det inte var bra men att det inte var någon fara och att han gjorde det för att han mådde dåligt eller var stressad och ångestfylld. När jag märkte att det blev värre inom kort tid och därav började prata om det med honom mer, så tog han åt sig och sa ifrån och menade på att han var vuxen och kunde bestämma och kontrollera sitt drickande själv. Han gjorde alltid ursäkter för sitt drickande att han förtjänade det är efter en lång dag på jobbet eller för att vi skulle fira eller bara för att vi var tillsammans. Vissa ursäkter var så märkliga så att jag ifrågasatte. Tillexempel så sa han att han hade det som tradition att dricka öl på söndagar och börja på morgonen eller att man dricker så till den maten medmera. I varje fall blev drickandet mer omfattande och det märktes tydligt på han att han mådde sämre. Innan jag sade ifrån på riktigt var morgonen efter en kväll då han hade köpt en dyr whiskey som han drack (mycket av) och skulle bjuda på och då morgonen därpå gömde han sig i rummet intill och drack direkt ur flaskan varav jag kom på han och han försvarade sig med att han var tvungen att ta en återställare. Eftersom jag har en bakgrund av svår alkoholism och droger nära i familjen tyckte jag att det var väldigt jobbigt och pratade med honom om det. Jag satte nästan ett krav på att han skulle sluta om vi skulle fungera och det lovade han att han skulle göra vilket jag också trodde att han skulle hålla. Men så i helgen insåg jag att han smygdricker. Jag har tyckt att det varit konstigt att han flyttat på sin stora träningsväska hela tiden och att jag alltid hört den öppnas och stängas när han går på toa och stänger dörren till sovrummet där jag är i. Jag har misstänkt något ett tag men så blev det lite väl tydligt sist jag var hos honom att han gömde något i träningsväskan samt gjorde något i hemlighet mellan köket och toan. När jag hörde klirret av flaskor och att träningsväskan stängdes innan han gick på toa bestämde jag mig för att titta i den i smyg och jag behövde inte ens öppna den för att veta vad som låg i: vinboxar och säkerligen någon starksprit i två flaskor. Jag konfronterade honom och han skämdes men samtidigt tonade ner det. Sedan blev han mycket ledsen och grät för att jag blev så besviken och faktiskt arg på honom. Han sa att det var ett misstag ett snedsteg och att han visste det men inte tänkte på det i stunden. Jag blev arg över att han ljugit för mig återigen och inte hållit sitt löfte. Det som gjorde mig som mest arg var att han trodde jag var dum nog för att jag inte skulle märka något. Den här gången var jag mer tyst än argumenterande men han lovade mig återigen att inte dricka. När han för första gången lovade mig att sluta, så kom vi överens om att han inte klarar att dricka något alls inte ens en öl och beviset blev då han gick på en finmiddag och drack ett fåtal glas öl och fick en panikångestattack efteråt och svimmade. Innan min nyliga upptäckt drack han en öl när vi åt ute men jag tänkte inte så mycket mer på det. Nu behöver jag hjälpt, hur ska jag göra? Kan jag lita på honom eller ska jag göra något mer? Det jag vet som kan få honom att inte börja igen är att han är så rädd för att förstöra mellan oss och att jag ska slut älska honom. Det är det han fått panik över efter varje gång. Jag älskar honom mest av allt och ser verkligen en framtid med honom och vi planerar att flytta ihop inom en snar sådan men det kommer inte gå och jag kommer inte klara det om han fortsätter. Kan ju inte skaffa ett liv och kanske någon gång en familj men någon som har sådana problem. Vet också att det skulle vara helt oacceptabelt i min familj just pga våran bakgrund och därav våran syn på det. Hur ska jag göra? Snälla hjälp mig. Kan inte direkt gå och vakta honom heller.

@Ung angörig
Hej, välkommen till forumet. Det var och är en jättefin hjälp för mig som levt som anhörig.
Jag tycker du verkar se klart och tänker klokt kring hela situationen.
Det är bara du som kan ta beslut om hur du vill ha det och var dina gränser går, ha är fortfarande ung och låter redan som att han är ganska fast.
Du har redan varit igenom det här tidigare i ditt liv skriver du, det är inte ovanligt att man åter hamnar i relationer med samma mönster om man inte bearbetar sig själv.
Jag tänker att du blir besviken över lögnerna och det är inte konstigt, kärleken är inte alltid starkare än kraften i beroendet, den kör över allt.
Framför allt så tror jag det är viktigt att du ställer dig frågan om du vill fortsätta relationen.
Det står väldigt mkt på spel för dig och du har redan erfarenheter av hur mkt skada det gör att leva som anhörig.
Dina behov kan det inte finnas någon plats för om hans alkoholberoende är så starkt.
Jag hoppas du fortsätter skriva här, att du finner svar och stöd och hjälp.
Allt gott! Var rädd om dig och ditt liv.

@Ung angörig
Kära du! Välkommen hit! Så bra att du skriver av dig här. Och frågar om hjälp. Du skriver att du ser en framtid med honom. Jag ser mig själv i 30 års åldern. Jag valde att fortsätta träffa en man som jag tydligt såg hade en alkoholproblematik, så jag gjorde slut efter 6 månader.

Men jag gick med honom till en middag med hans affärsbekanta, fast jag inte ville. Det skulle jag inte ha gjort. Jag blev övertalad. Och jag blev drogad. Och utsattes för ett brott. Hela min tillvaro frös till is. Jag kunde inte fortsätta mitt liv som det var. Jag vill inte skriva mer om brottet här.

Mitt ex prövade "hjälpa" mig efteråt, då han inte visste vad som hade hänt eftersom han lämnade platsen. Trots att jag hade kommit fram till att jag inte ville leva med honom för att han var alkoholberoende, blev det så att vi fortsatte. Den där middagen fick mitt liv att pausa och istället hantera ett trauma, som kom att ta många år, fler än 10 år innan jag fick rätt hjälp. Sveriges rättsystem var ett skämt och jag lämnade landet.

Ett år senare flyttade jag hem igen. Mitt ex flyttade med. På den tiden drack vi båda. Jag för att döva traumat. Men så hände något, där jag fick en aha upplevelse. Att jag ville välja livet. Så jag slutade dricka helt. Och jag skrev av mig om vad som hänt.

Jag kämpade i många år med att få mitt ex att flytta ut, han drack upp allt. Han gick i personlig konkurs och så valde jag att betala hans kostnader, för att jag kunde. Och för att jag tänkte att han "räddade" livet på mig. Men det gjorde han ju egentligen inte. Vi fastnade i ett mellanrum i livet.

Idag är jag mindfulnessinstruktör. Jag förstod att jag behövde investera tid och allt jag kunde för att ta hand om mig. Idag gör jag medvetna val i varje ögonblick. Jag har lärt mig att gå ifrån sällskap och situationer som jag inte vill vara i, när min mage säger "gå!".

Idag skulle jag råda dig att lyssna till hur du har det just nu. Vill du ha det så? Men det är också det jag önskar att någon skulle ha sagt till mig långt tidigare. Men väldigt få känner orsaken till att jag fastnade. Jag behövde traumaberarbetning och leva ensam, men jag fick ingen traumaberabetning.

Till sist lärde jag mig att sätta gränser så att han flyttade ut. Då kunde jag börja med min traumabehandling. Och så skrev jag om allt, för att bearbeta och få syn på mina drömmar.

Och nu lever jag mitt drömliv. Fast utan barn. Det var priset. Men jag har sörjt klart. Att jag inte blev en mamma. Jag kanske kan bli det ändå, då jag träffat en man som är bra för mig. Och jag är bra för han. Men jag har inte den ekonomi som jag tycker att jag borde ha, för att bli en mamma.

Så jag tänker att tåget har gått. Och det är ok. Jag har aldrig mått bättre än nu. Men då har jag arbetat med mig själv i väldigt många år. I flera år innan jag träffade mitt ex. Jag trodde att jag valde rätt man, när jag höll på att dejta just för att träffa en man att bilda familj med. Jag hade aldrig tänkt att jag skulle bli medberoende.

Jag tänker att livet är här och nu. Om du inte mår bra med din pojkvän, så ska du nog se vad du behöver göra åt det. Det är bara du som kan se till att du får det liv som du vill och behöver ha.

Ett liv med en alkoholist kan skapa så mycket problem som man behöver ta hand om löpande, så man kan missa att leva livet. Det gjorde jag. Men om jag inte hade varit med om min resa, så hade jag inte haft det så bra som jag har det idag heller.

Jag tvingades till att lära mig, att göra medvetna val hela tiden. Så att jag inte råkar släppa in fel människor i mitt liv.
Jag släpper in många nya människor i mitt liv idag, för att jag känner direkt vem som är god. Och vem som inte är det.

Sen kan jag ha fel. Och då gör jag nya medvetna val. Hela tiden. Medvetna beslut här och nu är en färskvara. Livet är nu. Du är ung. Och du har erfarenhet av beroende sedan tidigare. Min räddning blev till sist, att min älskade mamma sa att mitt ex inte var välkommen till familjens julfirande.

Då visste jag vilket jobb jag hade framför mig. Att sätta de gränser som gjorde att han flyttade ut - till slut.

@Ung angörig
Hej.
Detta forum har hjälpt mig mycket, både under min relation med en alkoholist. Välkommen hit, uttrycket känns lite tragikomiskt men hoppas du blir hjälpt här.

Som jag upplever det har han grava problem, bland annat att lova, gömma, brutna ord m.m. Han kan helt enkelt inte kontrollera det.

De med beroende skäms ju också över den situation man är i. Någon stans vet man, och man är inte stolt. Beroende är en jättekraft - tyvärr. 😔

Jag tänker på din rubrik för ditt inlägg, det där med att vad kan du göra? Det är att sätta gränser, att få ett svar vad man kan göra är svårt då jag tänker att vill någon sluta dricka och är man motiverad ska det komma från den med ett beroende.

Fortsätt gärna skriva här, och sköt om dig. 🌹💜

Och du, är det någon situation som inte känns bra i magen, försök att ta dig ur den situationen. Kram.

Att utvecklas individuellt och som par är inget som kommer automatiskt. Lite som @Självomhändertagande är inne på. Då man ställs inför svåra händelser tvingas man ju tänka till och agera. Att lära känna sig själv och även förstå andra skapar ju massa möjligheter. Att utvecklas är en ynnest och tar man tag i sina tillkortakommanden så frigör man ju massa negativ energi som man istället kan lägga på sådant man mår bra av. Alltför många där ute går runt som levande döda just pga egna rädslor. De fastnar och vågar inte titta på sig själva.

Att dricka för mycket för ofta kan ju leda till ett beroende. Slutar man dricka är man alkoholfri. Skillnaden mellan de två tillstånden har jag funderat över. Vad är den stora skillnaden? Själv har jag kommit fram till att just alkohol gör en till levande död. Man lixom bedövar bort möjligheten att lära känna sig själv och stagnerar i utveckling. Tuffa saker bedövas ju bort så man behöver aldrig riktigt lära känna sig själv. Alkoholen trubbar ju av en. Den största motivationen enligt mig att sluta är när man ser detta. Då inser man att man vaknar till liv igen. En sån gåva. Hoppas din kille kan få se och känna det? Att han ser att det faktiskt är möjligt att bryta och istället börja leva.

Jag tycker det finns något fint och vackert att inte bara ge upp som par. Lite som Beckhams. De fick ju kämpa med en hel del och verkar ha kommit ut starkare. Finns viljan, den genuina kärleken i botten, en lojalitet och att man på riktigt är beredd att lära känna varandra tror jag det finns grogrund för fantastiskt liv ihop. Inga förhållanden går på räls. Alla får problem. Det viktigaste tror jag är att man vågar vara nära och aldrig sluta kommunicera oavsett hur tufft livet är. Tycker mig se detta lugn hos ex Sanna Lundell & Persbrandt. De verkar ha landat som par.

En psykolog sa till mig att de allra flesta relationerna kommer aldrig ens förbi fas 2 (Forming, Storming, Norming and Performing). Har tänkt på det rätt mycket. Det krävs en hel del från båda att bygga och förvalta sund relation.

Jag tycker att du närmar dig frågan helt rätt, du tar upp det med honom och försöker diskutera. Problemet är inte ditt beteende, utan hans. Om han inte vill, eller kan, sluta dricka så kan du troligen inte påverka det så mycket. Engagemanget måste komma från honom själv och det är han som behöver lägga ner ork och energi på det. Det du kan göra är att dra gränser för dig själv, vad du är villig att acceptera. Kärlek kan inte göra någon frisk. Jag skulle i din situation föreslå att du erbjuder dig att gå med honom till vårdcentralen (om du vill) för att be om hjälp till honom. Vill du rädda relationen kan parterapi vara en god idé. Och gå gärna och prata med någon för egen del också. Det är oerhört tufft att vara anhörig till en missbrukare och man behöver ventilera. På lite längre sikt behöver du också fundera på hur en ideal relation ser ut för dig, och om han är med i den ekvationen eller inte beroende på om han tar emot behandling och vill bli frisk eller inte.

@Snödroppen
Tack för svar!
Eftersom det är ett så känsligt ämne i hela min närhet, har jag inte kunnat ventilera med någon om det, vilket har fått mig att stundvis tvivla på allvaret i det. Ditt svar med de andras har bekräftat min oro och ja jag har också insett min plats i det och hur det påverkar mig. Tack för svar.

@Snödroppen
Tack för svar!
Eftersom det är ett så känsligt ämne i hela min närhet, har jag inte kunnat ventilera med någon om det, vilket har fått mig att stundvis tvivla på allvaret i det. Ditt svar med de andras har bekräftat min oro och ja jag har också insett min plats i det och hur det påverkar mig. Tack för svar.

@Åsa M
Hej! Tack för svar.
Har förstått att jag indirekt inte kan göra så mycket åt saken samt att det handlar om hans egen vilja för att få våran relation att funka. Kan inte leva i en relation där jag oroar mig och mår dåligt pga hans mående och missbruk och kan absolut inte tänka mig att kanske riskera våra eventuella barns framtid. Försöker få honom att skaffa ordentlig hjälp inte bara prata med psykolog som han gör för tillfället. Men jag har ingen direkt att ventilera med pga min familjehistoria med grovt alkoholmissbruk och jag lyckas inte öppna upp mig för psykologer. Men tack för svar och för insikten om att jag inte kan göra så att han slutar.

@Tröttiz
Hej tack för svar och all omtanke verkligen.
Har som du tipsat satt tydliga gränser och sagt att hans missbruk sätter vår fortsatta relation på spel. Hans tydliga känslor för mig och hans rädsla att våran relation ska ta slut hoppas jag ska få honom att sluta. Som du skrev handlar det mycket om skam men även ånger gentemot mig. Sist blev han så ”generad” och ångerfull att han bröt ihop. Ansvaret ligger sannerligen hos han själv och det sista du skrev fick mig att inse den brista sanningen i att en paus eller ett avslut kanske skulle vara det bästa för oss båda och kanske få honom att inse allvaret och ta tag i det. Han vet nog att jag aldrig frivilligt skulle lämna honom men han vet också att jag mår otroligt dåligt pga detta så det kanske är det jag tvingas göra tillslut.
Tack är svar och omtanken, ta hand om dig själv kram.

@Självomhändertagande
Hej tack för svar och för din viktiga men hemska livsberättelse som kretsar kring detta. Jag är ledsen för allt du gått igenom men stolt över det du har åstadkommit och där du är idag, starkt av dig. Det har visat mig hur konsekvenserna kan se ut för den som är anhörig eller medberoende. Det ska jag tänka på och minnas när det är som svårast även för mig. Kram

Hej Ung Anhörig!
Du beskriver ett väldigt allvarligt alkoholmissbruk, med riktigt stora mängder alkohol och även starksprit. Som det är nu verkar han inte bli så personlighetsförändrad utifrån vad du skriver, men alkohol i de mängderna ger skador. Jag kommer från beroendesidorna och jag var nog mer rädd för förändring av personlighet än för skador på kroppen.
Du beskriver nån som dricker mycket stora mängder alkohol, vad gör han i övrigt? Jobbar?
Du skriver att ni planerar att flytta ihop. Du skriver att du kommer från ett hem med gravt missbruk. Min dotter som är i din ålder var tillsammans med en kille som missbrukade droger och inte skötte om sig. Det var hennes första relation. Han var fin mot henne, men för att allt ska fungera riktigt bra måste en person i första hand ta hand om och älska sig själv. Även jag blev förtvivlad när jag såg att han inte tog hand om sig. Att hälla i sig alkohol är extremt skadligt och gör en passiv. Han dricker troligtvis bort ångest och passivitet, men är det något man får av drickande så är det ångest och man blir passiv. Vad gör ni tillsammans?
Du är så ung och jag tänker att både du och han har hela livet framför er. På beroendesidorna kan man verkligen läsa om fördelarna med att sluta helt med alkohol. Jag tänker också att du kanske (?)?har växt upp i en miljö som inte har varit så bra.
Du kan skaffa dig ett bra och roligt liv. Med eller utan honom. I ett sunt förhålllande gör man roliga saker tillsammans, utan alkohol och droger, man har gemensamma mål och har kul tillsammans. Min dotter och hennes ex gjorde inte så mycket tillsammans. Han umgicks med sina kompisar och när de var tillsammans gjorde de väldigt lite. Hur ser det ut för er?
Hon har nu en annan kille med en helt annan livsinställning. De gör saker tillsammans, träffar kompisar, gör en resa, går på restaurang. De dricker sällan. Alkohol gör en passiv, särskilt om man dricker på morgonen,
Nu vet jag inte hur ni har det när ni är tillsammans, men det går inte att leva med någon som inte tar hand om sig själv. Kanske har du någon i din närhet som har ett sunt förhållande som du kan jämföra med. Det räcker inte riktigt med kärlek och stöttning. Jag tror att man för att må bra i ett förhållande måste få kärlek och stöttning också. Och gemensamma upplevelser. Göra roliga saker, njuta av naturen och miljöer, titta på söta hundar, bada i regnet… etc.
Jag önskar dig (och er) all lycka till! Hoppas att han slutar och att du hittar dig själv, vad du behöver och vad du är värd.
Du verkar vara en sån fin och klok tjej.