Är det vanligt att vara "nykter alkoholist" och ha 4 återfall på 3 år? Detta görs i smyg och gr helt överstyr varje gång. En öl blir 10 öl på loppet av dryga timmen och sedan ljuger man om det och sedan smyger det fram.
När det kommer fram och dumpas hos mig, önskas förståelse och stöttning. Allt kretsar kring denne person som inte ens funderar på hur det blir för alla andra runt omkring, för mest synd är det om hen för att det är så skamfyllt.
Jag har varit mycke tydlig med att medberoende blir jag inte och sympati har jag svårt att känna.
Det skylls på att det ä sjukdomen som skapar detta och att det nästan gått ett helt år sedan sist, som en ursäkt och att det skulle vara ok. Nästan som att jag ska dela ut en guldmedalj för det.
Jag vill inte ha det så här en gång om året och tilliten, förtroendet och kärleken dör lite för varje gång det sker och det tar sin lilla tid att bygga upp igen. När det väl är uppbyggt, då dras mattan under igen och så ska man vara vuxen och stå bredvid och vara så himla förstående.
Den förståelsen tar slut en vacker dag.
Vad jag hade önskat hade varit en fråga till mig: hur mår du och hur tänker du? Det vore fint. Dessa frågor kommer när jag väl berättat vad jag önskar, så det kommer inte självmant.
Detta är en sjukdom såm går att besegra och vinna över om man verkligen själv vill det. Vi har sjukdomar som har en dödlig utgång som inte går att vinna över.... Jag vill inte vara den som berättar vad jag vill höra av den andre utan jag hade så önskat att jag fick höra det utan att själv säga. Den önskan kommer ligga begravd i mig för all framtid som jag väljer att vara kvar i det här.
Hur tänker ni andra anhöriga? Har ni något bra tips?

Min man ville inte dra ner på alkoholen eller medge att han har problem så för mig låter det väldigt positivt att din anhörig vill sluta och försöker med det. Jag tror återfall är en del av tillfrisknandet. Verkar vara få beroendepersoner som säger stopp en dag och sedan aldrig dricker mer. Däremot vad dina gränser för relationen bestämmer du. Ni kanske kan ta en paus och höras efter ett års nykterhet? Inga bra tips däremot mer än att läsa också på den del av forumet där de som dricker för mycket skriver. Då får man en bild av deras sida av historien och hur starkt beroendet kan var och styra över både vilja och handling.
Ta hand om dig 🌺

@@oro
Mitt enda tips är att du ska ta hand om dig. Och lyssna på dina behov. Du skriver "Vad jag hade önskat hade varit en fråga till mig: hur mår du och hur tänker du? "
Jag tänker, att det är en tydlig önskan. Kanske något att fundera vidare på. Vad är det som gör att du inte kan få den frågan. Och om du inte får den, kan du leva ett liv med en partner utan att få den frågan.
Ta hand om dig! Och lycka till!

Min erfarenhet är att återfall är vanliga och att de är en del av cykeln förnekelse -》ångest och självhat -》självmedicinering -》förnekelse som åtminstone mitt ex ägnade sig åt. Han har supit sen han var 16 och fyller 50 nästa år. Så länge vår relation varade, och åren efter att den tog slut, hörde jag honom aldrig fråga hur hans supande påverkade mig. Däremot var det ett oerhört fokus på hans mående, att han behövde hjälp och att ingen kunde hjälpa honom, men när han erbjöds hjälp så triggades förnekelse och så drog cykeln igång igen. Det slog aldrig fel. Jag hade inte orkat vara kvar i en sådan destruktiv relation och det tog flera år innan stressen från den började släppa för mig. Såvitt jag ser pågår hans kaos fortfarande även om han tvingats till behandling nu så topparna och dalarna är mindre. Det är möjligt att hans mående förvärras av ångest över allt han har förstört för sig själv också, inte heller helt ovanligt förstår jag efter att ha hängt på det här forumet några år.

@Samsung50
Tack för kloka ankar, jag vet faktiskt inte om viljan finns av sig själv att sluta eller om han gör det för alla andra blir ledsna och den ångesten är svår att leva med. Han säger rätt saker men jag vet inte om det är egentligen vad han i själva verket vill.

@Åsa M
Tack, det som blir fel är om jag skulle säga: jag önskar att du hade frågat mig om hur jag mår. Då kommer det snabbt oj, förlåt- hur mår du? Vilket blir helt fel, det ska komma självmant.
Jag hör och ser vad du skriver, jag och min man har inte varit gifta så länge, jag har varit gift tidigare.