Hej!
Jag har en fråga som jag undrar över, och hur mycket jag än försöker få fram info så kommer jag bara till info om anhöriga och medberoende. Och jag är både och. Och jag har varit det i så många år jag bara kan.
Vi valde i våras att leva separat men inte lämna varandra, men indirekt så känns det som vi gjort detta.

Prata är inte hans starka sida och jag blir ledsen, frustrerad, arg, besviken och allt där i mellan.
När vi kom in på ämnet om hans behandling och steg i från missbruket så får jag ofta tillbaka, du hade förstått mer om du gick på möten för anhöriga. Då hade du förstått vad du skulle behövt tänka på och göra.
Han menar också på att vi hade kunnat prata mycket mer om jag gått den.

Jag har inte valt att gå stödet för anhöriga ännu, men känner att jag nästan måste för att förstå vad han menar. Men jag har inte varit i den fasen då jag tyvärr under alla åren stängt av allt. Jag känner ingenting. Jag går hos psykolog idag och jäklar vad jag svänger om att stanna och att lämna.

Kan någon förklara för mig, vad som säga på dessa möten. Hur deras alla steg ska gå till. Jag har googlat och googlat. Men också är jag så intresserad av att veta vad de säger VI anhöriga ska anpassa oss och ha förståelse för, att vi ska backa upp vardagen för missbrukaren behöver tid... Känns som det är de han haft i snart 15år.

Snälla ge mig förståelse för just nu har jag bara insikt vad jag som medberoende ska tänka på, och det är mig själv.
Och det får jag en upplevelse är emot det han påstår. Kanske är de sant, men jag behöver de mer förklarat.

/Osäker, ledsen och frustrerad

@husnummer40
Jag är både anhörig till alkoholproblem (föräldrar, syskon) och jobbar med mina egna problem. Jag har läst om dessa program, men har ingen egen erfarenhet. Men min första tanke är, att vad du behöver "tänka på och göra", är dig själv.
Det kan säkert vara bra att gå på anhörigprogrammet, men det ska du göra för din egen skull. Du behöver också tid och uppbackning.
Ni kanske kan stötta varandra på olika sätt, men åtminstone min erfarenhet har varit, att man kan inte hjälpa någon att bota deras alkoholproblem. Det krävs professionell hjälp för det.
Och som medberoende kan du också ha stort behov av riktig hjälp.

@husnummer40
Hej.
Så bra att du vänder dig hit för att ventilera. Hoppas du känner att du får svar på det du funderar kring.

Jag undrar om jag förstått din fundering rätt, alltså vad som sägs på mötena hur man som beroende "bör" bli bemött av sina anhöriga under behandlingen? Vad människor med beroende bör förvänta sig av sina anhöriga för en lyckad behandling? Förstod jag dig rätt?

Jag har åtminstone förstått att mötena fokuserar på dem med beroende.
🌺 🌺

Om du går en 12-stegsbehandling som beroende eller medberoende så fokuserar du helt på dig själv. Ingen annan. Att vara med på en Familjevecka är verkligen att investera i sig själv.
Att få se likheterna med min sjukdom (jag är nykter alkoholist) är sannerligen en ögonöppnare ! Jag blir medveten om att mina funderingar och mina tillkortakommanden (som jag trodde var just mina) är så vanligt hos andra beroenden. Och det är lika hos medberoenden.

Både beroende och medberoende jobbar i de 12 stegen för att rensa ur sin tunga gamla ryggsäck och se sin egen framtid med nya fräscha ögon. Att sen gå på möten hos AA eller Al-anon ger ytterligare insikter om det liv jag levt. Att träffa de som har samma efarenhet som jag själv betyder så mycket för min egen utveckling, dels för att de vet exakt vad jag pratar om, de har ju upplevt samma, dels för att det inte går att ljuga i dessa sammanhang för alla lögner är använda.
Och viktigt : Det är ditt egna liv, ingen annans !
Prova Al-anon och ge det en chans !