Min man har druckit i många år.. jag har själv slutat dricka för 4 år sen.
Jag har nog inte fattat att min (ex)man var alkoholist. Trots att han drack starköl varje kväll i några år. Han sa ju att han ”inte kände av det, drack för det var gott, skulle tillochmed kunna köra bil”.

Stressad, mycket jobb och massa projekt och renovering… och en katastrofal krasch! För 2 månader sen kraschade han helt i något som verkade som en depression/psykos. Betedde sig skrämmande sjukt. Jag blev så chockad men inser i efterhand att jag borde ringt 112. Han hanterade kraschen med att hälla i sig whiskey och öl. Och fly. Han sa först att han inte orkar leva, tänker ta sitt liv. Jag tänkte att han är full. Sen sa han att vår relation är slut (ja det har ju knakat genom åren men), och flyttade ifrån mig. Han hör dock av sig flera gånger i veckan, med svartsjuka galna fantasier och elakheter eller gråt och ångest och förlåt. Han säger inte att han vill tillbaka. Ibland är han svartsjuk och ibland hoppas han att jag går vidare i livet. 😢

Han vägrar söka hjälp för sitt mående och tänker dricka sig igenom det.

Jag har ringt beroendevård men de hänvisar till psykiatrin. Psykiatrin säger att han måste själv vilja ha hjälp.

Någon som varit anhörig till liknande? Vad händer med honom? Vad gör jag?

Hej @JoYo!
Vilken skrämmande upplevelse du har varit med om. Jag förstår att du tänker mycket på det och att det väcker många känslor. Du är orolig för hans hälsa och har gjort det du kan för att se till att han får hjälp, tagit kontakt med socialtjänst och vården och pratat med honom.

Han vill inte söka hjälp och samtidigt påverkar den här situationen dig fortfarande väldigt mycket, även om ni nu är separerade. Vad kan du göra för att förbättra din situation? Vad behöver du just nu?

@JoYo
Det låter som en väldigt hemsk upplevelse även för dig. Om han befinner sig i en psykos så kan du ringa 112. Då ska han bli inlagd på LPT. Om psykosen har lagt sig och han inte vill söka hjälp själv så kan du inte göra något för honom. Du kan däremot söka stöd i anhöriggrupper i patientföreningar där psykoser förekommer. Jag har vänner som har upplevt psykoser. De flesta tar bra hand om sig, medicinerar och lever ett bra liv utan att få nya psykoser. Ett par av mina vänner har gått bort i suicid. De upplevde båda psykoser, men också allvarliga depressioner. Det är inte ditt ansvar att se till att han söker hjälp.
Det kan kanske vara hjälpsamt för dig att träffa andra med liknande erfarenheter. Och öva på att acceptera att det är som det är. Sinnesrobönen kan vara hjälpsam.
Ta hand om dig!

@JoYo
Det kan vara så illa att han dricker så mkt att får delirium.
Han behöver professionell hjälp och kanske behöver du stöd att skära ner kontakten eller släppa det helt.
Det är för nedbrytande och du behöver vårda dig själv.
Det är helt omänskligt att man ska stå där med hela världen på axlar.
Var rädd om dig själv.

Mitt ex kraschade också på ett spektakulärt sätt. Jag fick rådet här att prata med hans chef och hen tog verkligen tag i det. Han fick vård, troligen mest frivilligt. Vården har pågått i flera år nu. Han blev fråntagen chefsjobb, personalansvar och budgetansvar men har sin anställning kvar och verkar fungera bättre nu. Jag vet inte om socialtjänsten kopplades in också men jag kan gissa det. Det kan vara ett sätt att se till att han får hjälp utan att det är du som ska dra hela lasset.