Förlåt för alla trådstarter. Jag försöker hantera medberoendet genom att rådfråga så mycket som möjligt.

Igår hade jag en min sambo en fin dag. Vi hade ett lugnt samtal om hur jag ser på hennes missbruk och jag poängterade jag fanns där för henne ifall hon skulle vilja ha tag i det. Jag poängterade också att jag enbart vill spendera tid med henne när hon är nykter och hur mycket jag tycker om henne och sakerna vi gör när hon är nykter. Hon var inte speciellt mottaglig. Aja. Nu vet hon vart jag står och jag känner ingen stress. Det är hon som måste vilja sluta. Nu vet hon jag finns där.
Efter samtalet igår gick vi på museum, fikade och tog en promenad vid vattnet. Supermysigt! Väl hemma åkte hon iväg för att handla. Jag konfronterade henne direkt när hon kom hem och sa att jag förstår du har köpt alkohol och då vill jag inte vara med dig. Hon tyckte jag var överdriven men accepterade mitt beslut. Jag gick hemifrån och ringde mamma. Jag satte mobilen på ljudlös så min sambo inte kunde nå mig och bjöd mamma på trerätters. Eftetåt gick vi på bio och jag var inte hemma förrän 00:30. Och då hade min sambo däckat för natten i soffan. Jag lade mig och sov för natten.
Dagen efter såg jag massor av konfliktsökande sms och svammel. Hon bad bla mig ta en taxi och köpa 3,5:or till henne på en nattöppen mack kl. 00:11. Jag frågade henne på morgonen vad hon menade med smsen och hon svarade att hon inte minns att hon skickat dom.

Är så nöjd över min strategi! Jag fick allt det bra i relationen med min sambo och slapp allt det dåliga. Istället för att sitta och hindra henne ringa pinsamma samtal åt jag god mat med min mamma. Istället för att delta i hennes fyllebråk åt jag popcorn och såg på Napoleon. Istället för att somna med klump i magen somnade jag lugn efter en fin kväll.
Jag tror bara att jag prioriterat hennes behov så himla länge att det kändes så befriande att välja bort det och prioritera mina egna. Problemet är väl att man inte alltid kan lägga 1000 kr på en spontankväll. Men det är framtidens problem!

Ville verkligen bara skriva av mig. Känns som jag äntligen hittat något som gör att denna pissiga situation känns lite bättre. Och alla KOM IHÅG att prioritera er själva!!!!

@Letlive wow kan inte annat än säga. Bra gjort!! Uppriktigt imponerad. Medberoende är sannerligen som en dåligt kokad gröt och jag kan bara önska att jag tidigare hade haft hälften av den självbevarelsedrift du visade denna kväll.

Du är värd ett par 1000kr-kvällar i veckan! Det finns nog billigare alternativ för att komma bort från allt det destruktiva det viktiga är väl att man förstår att prioritera sig själv och sina egna behov! Bra gjort!! 🤗