Nu har jag tagit första steget ut ur medberoendet. Min man har tidigare lovat att han aldrig mer ska dricka, men det har han i och för sig lovat många gånger "sucka". -Men nu har hans beroende ökat och han är mer okänslig för vad vi andra i familjen säger och känner och förhållandet är mer än destruktiv.
Barnen förstår och peppar mig att lämna det sjunkande skeppet, för vi alla inser att han inte kommer att sluta med sitt drickande även om det skadar honom själv eller andra. Man blir liksom trött på alla brutna löften, all falskhet och alla lögner - när jag summer för mig själv allt som hänt under åren så förstår jag inte hur jag har stått ut och orkat.
Nu vill jag skilja mig för jag ska ägna mer tid att ta hand om mig själv istället för att leva i skuggan av hans missbruk. Jag har fått kraften och tagit det stora steget har skaffat en lägenhet och ska nu flytta. Men trots detta så har jag dåliga dagar där jag bara lägga mig ner och gråta för att han är så fullkomligt känslokall inför att han sliter upp familjen med sitt drickande.
När jag ville få honom skriva på skilsmässopappren så började vi diskutera ekonomin. Han ska köpa ur mig ur huset eftersom han vill bo kvar. Då kom diskussionen om att bli särbos, det kände på något sätt tryggt att vi trots allt ändå ska finnas där för varandra. Att skriva på skilsmässopappren om äktenskapsskillnad gjorde allt så defenitivt och hårt. Vi beslutade att ge det några dagars betänketid om särboförhållande.
Men jag inser nog att skillsmässa borde vara det som gäller eftersom han inte vill sluta dricka och söka professionell hjälp, han säger öppet att han inte tänker sluta dricka. För mig finns det bara skilsmässa som alternativ i så fall. Det känns som att om blir vi särbos så håller han mig på något sätt kvar i medberoendet. Han diskuterade även att jag kan ju komma tillbaka efter en tid i så fall? ( förnekelse)
Det är tungt när man älskar någon och levt i 27 år tillsammans det blir en känslomässig berg- och dalbana. Gör jag rätt i att neka honom ett särbo förhållande? - borde vi prova detta en tid ? eller...