Min sambo sedan många år har för vana att i samband med fester en tendens att alltid bli för full. Jag är osäker på om det är jag som har problem med det, alltså om problemet egentligen är mitt. Jag tycker att det är osäkert att gå på fester och tycker att det är jobbigt att han inte kan sluta dricka i tid. Han slutar alltid sist och inte förens vi åker hem. Jag får inte säga till att det är dags att sluta dricka för då blir det motsatt effekt. Jag trodde att det skulle bli bättre med tiden men nu är han över 50 år. Nu stannar jag heller hemma än går på fest med honom och han kan nästan inte tänka sig att gå på fest utan alkohol... Det är kanske jag som ska släppa det hela och sluta skämmas?

DrömmaBort

Kan vara han tycker du är tjatig eller vad som hellst. Men min personliga åsikt är nog att om ni är på festen tillsammans och du tycker han dricker för mycket, så gör han antagligen det. Oberoende mängden borde han ju kunna diskutera med dej och förstå din oro, och korrigera det till nästa gång. Om det alltså skulle vara rena rama misstaget och han var mån om att du mår bra.
Men nej, så är det sällan. Oftast är det nog så att alkoholen redan tagit ett stadigt grepp om hen som druckit för mycket, och inte sällan är alkoholismen redan med i bilden. Och hur man än diskuterar, är det svårt att sluta eftet första glaset. Alltså för den som har problem med det.

Den som inte har problem, kan bra dricka några glas, och sedan konstatera t.ex. att bäst att sluta före midnatt så man orkar med morgondagen.