Min sambo opererades i buken i onsdags. Idag ber han mig köpa öl. Jag vägrar. Han blir skitsur. Vi bor väldigt nära systembolaget så han kan gå dit om han vill. Grejen är väl att han vill att jag liksom ska godkänna öldrickandet.
Han drack senast förra helgen. Kan det vara abstinenssymtom som gör att han blir så arg på mig? Han säger dumma saker till mig, hånar mig på ett sätt som han annars bara gör som påverkad.
Nu har han stängt in sig i sovrummet och ska tydligen tillbringa hela kvällen där eftersom han ju inte kan sitta och lyssna på mitt tjat om ointressanta saker hela kvällen. Vardagarna är underbara men jag hatar numera helgerna. Trodde, dum som jag är, att tiden nu efter operationen skulle bli lugn.
Nu tog han med möda på sig kläder och gick till systemet....

lizzbet

Ja, låter som typiskt beroendebeteende i alla fall... abstinens eller annan obalans i hjärnan/psyket pga missbruket. Svårt att inte ta åt sig, eller hur? Och att behålla lugnet. Så man får ju välja, stå ut med elakheter eller skapa sig ett nytt liv och slippa dem.

Saga689

Ja, jag tar det på ett annat sätt nu. Gråter inte, bönar och ber inte. Tog en promenad, pratade samtidigt i telefon med en väninna. Går undan. Jag planerar mina helger själv nuförtiden. På vardagarna är vi precis som ett vanligt sambopar. Förstås så hoppas jag ju att han ska komma till insikt...

lizzbet

Bra! :)
Ja, man hoppas, men jag tror innerst inte på att "min" nånsin kommer att bli frisk. Lägger mindre o mindre energi och tid på honom också, det är skönt.

I dag vaknade jag med en klump i magen. Fredag. Inte Free-dag! Tvärtom. Jag tänkte: det här är mig övermäktigt. Jag kapitulerar. Tar hand om mig själv och mitt mående. Det är allt jag kan göra och det är inte lite. Girlpower till er alla!!

Saga689

Ja det är hemskt med fredag nuförtiden. Var min bästa dag förr. Men jag försöker också ta hand om mig själv. Typiskt nog så trivs jag ju bäst hemma och min sambo går ju ingenstans själv.

Saga689

Till slut blev ju min sambo riktigt packad. Köpte en ryggsäck full med finöl. Finöl är något han köper som ett slags kamouflage, det är den höga alkoholhalten han vill åt bl a. Jag gjorde så gott jag kunde. Efter en promenad gick jag hem och dukade upp ostbricka åt mig själv i köket. La mig tidigt. En gång i kvarten kom han inhasande och skulle berätta om vad som hände på det programmet han såg på.
Efter detta har jag ju väldigt svårt att vara snäll och hjälpa honom med att bära och knyta skor etc som han har svårt med pga bukoperationen. Är väldigt nervös inför den månadslånga sjukskrivning som han har framför sig.

lizzbet

Saga689... Fattar din oro inför hans sjukskrivning, men du måste inte vara där med honom, kom ihåg det.

Saga689

Tack för stöd! Nu på morgonen försöker han ju bli vän och ber om pussar etc. Det har jag förut blidkats av men nu har luften liksom gått ur mig. Min sambo erkänner ju inte sitt problem. Han säger att man inte kan supa på finöl etc.
Alkoholen är helt klart prio 1 i hans liv. Han kan inte se På spåret utan öl tex. Inte heller trav. När han betalar räkningarna vill han ha en öl osv.
Enligt mig så kan han både jobba och handla, tvätta om han har kraft nog att bära hem öl och vara berusad.
Jag har bett honom att köpa en billigare ölsort nästa gång så att jag slipper försörja honon efter halva månaden.

lizzbet

Så indirekt går dina pengar till hans alkohol, nej, nej, NEJ!

lizzbet

Bukoperation, är det en sådan gastric bypass? Har hört (obs, sitter inte inne med några sanningar om detta) att denna operation kan leda människor in i missbruk :O. Kanske något att kolla vidare på?

Saga689

Nej, det är en bukväggsbråcksoperation. Tanken var 2 veckors alkoholfrihet innan och efter operationen.....
Apropå gbp-operation så har jag en väninna som börjat dricka för mycket efter den operationen. Hon är dock klok nog att söka hjälp och ta tag i problemet.

Nykteristen

Gällande GBP-op o alkohol så säger de att d är lätt att byta sitt matmissbruk mot T.ex alkoholmissbruk. Men d beror också på hur vanorna såg ut sedan innan....själv är jag GBP-opad o dricker inte alls längre, dock har mkt med min egen alkoholist o göra här hemma men också för att man blir jättegulligt av ingenting efter opn o d är löskigt

Saga689

Ja min väninna har mycket riktigt ett matmissbruk bakom sig.

Saga689

Min sambo drack inget på lördagen el söndagen. Jag höll mig för mig själv, promenerade, var hos min dotter. På söndag kväll började vi prata lite och allt kändes tillfälligt bättre. Jag kan dock inte nämna något om alkoholmissbruk, min oro el så.
Måndag morgon, han är ju sjukskriven efter operationen, så pratar vi som vanligt, dricker kaffe. Under dagen märker jag att han lägger ut flera grejer på facebook vilket han bara gör när han är berusad. Så jag förberedde mig på att han skulle vara full när jag kommer hem. Bestämmer mig för att behålla lugnet och vara för mig själv ikväll.
Helt plötsligt ringer han och säger att han vill ha lägenheten för sig själv ikväll, att jag får åka till min dotter eller jobba över el något. Han anger som skäl att han har ont i magen och har diarré. Han vill INTE att jag ska komma hem efter jobbet. Jag säger att jag vägrar, att jag måste få komma hem. Han försöker övertala mig om att inte komma hem. Jag blir riktigt förbannad och säger att han inte kan bestämma det, att det är så när man bor ihop. Jag tror ju inte att det är pga diarrén utan pga att han har ångest för att han har druckit, naturligtvis. Jag frågar om det är något som hänt under dagen som han vill berätta men det vill han inte. Vi lägger på och jag ringer upp lite senare. Då står han och lagar mat och vidhåller att han inte alls uttryckt sig på detta vis utan snällt bett mig att hålla mig borta en stund hemifrån bara. Jag säger då att jag ringer för att säga att jag kan sträcka mig till att lämna in mina grejer och sen gå ut på promenad så att han får vara ifred på toa en stund. Då kontrar han med att håna mig och säga att det tror han inte på utan jag kommer att komma hem och sen vilja praaata om saker som inte intresserar honom, praaata hela kvällen etc. Vi lägger på och sen skickar han ett sms: Köp VANLIG mjölk på vägen hem (jag råkade köpa laktosfri sist). Nu undrar jag hur länge jag ska stå ut?

Saga689

Nu kände jag att han druckit vin också vilket han lovat att aldrig mer göra. Gan smyger med bag in boxen och det är något han aldrig gjort tidigare. Så besviken och så ledsen.

Saga689

Min sambo låg och sov när jag åkte iväg till jobbet, skönt. Jag har idag kontaktat ett par som vi umgåtts med sporadiskt. Jag ville förklara varför vi sällan hör av oss och dessutom ville jag berätta min situation och be dem hålla utkik efter lägenhet till mig. Jag hoppas att detta leder till något bra. Jag är fruktansvärt besviken eftersom han köpt vin vilket han lovat att aldrig mer göra. Igår var han helt konstig, än kärleksfull och än bad han mig lämna lägenheten. Jag höll mig i sovrummet hela kvällen och tänker så göra idag. Jag tänker inte ta upp alkoholen till diskussion mer, det leder ingen vart och tar bara all min energi. Jag ska försöka jobba och försöka göra saker jag tycker om. En dag i taget.