Hej.
Första ggn jag skriver här. Lång historia nerkortad: bor utomlands sedan 2005. Gifte mig, tog med mitt då 14-åriga barn och flyttade runt halva jordklotet. 9 år senare får jag den första av ett antal chocker. Mannen är fullblodsalkoholist, upp till kraschen mycket fungerande men gravt alkoholiserad. Och jag har inte vetat om det. Hur är detta möjligt??? Undrar jag med. Jag dricker knappt något själv. Jag visste att något var fel men tänkte aldrig på alkohol och droger (amfetamin). Han ville inte gå till läkare och jag trodde att han var som jag - en ansvarsfull vuxen. Fel hade jag, iaf så gick det snabbt efter kraschen. Han har druckit sig till demens, epilepsi och andra hjärnskador, bl a har hans hjärna krympt pga alkoholintaget, så kraftigt att de inte kunde ta ryggmärgsprov. Han har varit aggressiv och mkt våldsam, bl a har han försökt strypa två människor (vad häjag vet, kan ju vara fler). Han är blivit omyndighetsförklarad och sitter nu på ett låst vårdhem.
Och jag då? Jo, tack, jag har försökt bli skild i snart två år nu. Men så länge det finns pengar vill inte advokaterna att det skall ta slut. Allt de är intresserade av är att fakturera så många timmar som möjligt. Har bytt advokat en gång, men har nu inte pengar att byta igen. De tillgångar som finns är låsta. För advokaternas kostnad måste ju täckas...
Detta är bara en del av historien. Finns så många olika lager. Bl a har han drivit vårt företag i botten, det har nu stängts. Var tvungen att sälja vårt hus så jag är hemlös sedan ca 18 månader. Jag har räddat livet på honom 10 ggr minst. Tyvärr höll jag på att säga. Själv är jag självmordsbenägen. Har legat inne på sjukhus, men det var mer för att sända en signal till advokat och domare, inte för att det hjälpte, och det ändrade ju inte på något för min del. Det är som det är.
Kommentarer och ev råd mottages gärna. Funderar på att åka tillbaka till Sverige men har ingen bostad och är inte i stånd att börja söka jobb och arbeta just nu, såååå sliten och trött.
Vill så mycket men orkar just ingenting.
Vill så mycket men orkar just ingenting.