Telefonen ringer sent i går kväll. Jag hör på rösten i andra änden att den är lite lätt sluddrig och vi pratar om ditt och datt innan hen säger "Jag måste säga en sak till dig, som jag funderat på och konstaterat att ..... jag dricker alldeles för mycket"
Inte för att det kom som en överraskning och hen har för många år sedan tagit tag i det och lagt om sitt levene men konsumtionen har ökat sedan dess.
Jag försöker uppmuntra och säger att bara komma till insikt och kunna erkänna är ett steg i rätt riktning. Jag googlar och försöker hitta en väg framåt men vart ska man vända sig? Vårdcentralen står det överallt men hen blir då tveksam. En genetisk sjukdom har lett till många läkarbesök och att då komma dit och säga att man inte tagit hand om sig verkar oerhört jobbigt för hen.
Jag vill såklart hjälpa min vän att komma vidare och få hjälp av proffs och kommer inte ta på mig för stort ansvar i detta á la medberoende. Vart kan man vända sig utan att det ska kosta en massa, tänker här på privata behandlingsalternativ. Eller kan man få hjälp ekonomiskt om man går via vårdcentralen? Någon som vet och kan rekommendera?