Så är det den årliga semestern, som många av oss anhöriga vet vad det innebär. För min del innebär det att jag ger min man en sista chans att ändra sina alkoholvanor, men efter en vecka är han på väg att sumpa det.
Min man har under många år druckit rätt mycket, dels för att han har många festande kompisar och dels för att det varit så i hans familj.
Bakom allt detta tillhör också att han druckit whiskey på kvällen för att "kunna sova", "känt sig bättre i magen" av det.
Det har också kommit fram att han har dåliga minnen av att hans pappa druckit för mycket så att det påverkat familjen.
När min man dricker på helgen (fredag och lördag) blir det en 6-pack 3,5% öl eller ett par starköl och 1-2 glas whiskey. När han lagar mat blir det oftast 1-2 stora glas rödvin.
I mina ögon är det här väldigt stora mängder. Jag har påtalat det här i många år och han har själv insett att han lider av det själv.
Problemet är att han inte förstår hur mycket han förstör för familjen, han ser bara sig själv som ett slags offer. Finns inte så mycket empati utan är ganska otrevlig i sitt sätt att tilltala oss i familjen när vi påtalar det.
Det har eskalerat senaste tiden så att han har sjukskrivit sig från jobbet och ljugit för mig att han fick lön ändå den dagen.
Nu säger han själv att han ska minska ner sitt drickande, men jag tror inte på att minska ner. Jag tror att kroppen måste få ut allt begär efter alkoholen.
Jag behöver verkligen råd hur jag kan få iväg min man till någon för att få hjälp, han tycker att jag "överdriver", vilket är ett riktigt förnekande. Så trött på detta ....

PP

Svårt att säga något om hur stora intagen är och hur länge det pågått. Problemet finns i och med att du lider av detta, och generellt brukar det kunna vara större mängder än det som de anhöriga lägger märke till. Inte sagt att din make ljuger eller du inte har koll, men det ligger i beroendeproblematiken att gömma smussla och smyga. Det stora problemet är nog att ni har olika syn på vilken typ av förändring som bör göras?! När din man säger att han vill reducera sitt drickande (och det verkligen stämmer) är det ju en bra start. Tyvärr är det så att det ofta - med tanke på att det fortgått länge, kanske även i smyg - en oerhört svår uppgift för den som har utvecklat ett beroende. Det som är en bra start är att helt avstå från alkoholen en tid, lämpligtvis en månad för att se hur det går. Är det inte möjligt att hålla sig nykter en månad, så har ni ett större problem. Din man för att han har utvecklat ett beroende, och du för att din man har utvecklat ett beroende. Det är bara han som kan ändra på den saken. Du kan vara tydlig med dina önskemål, men säg bara det som du sedan kan oc vill stå för. Du kommer säkert få massor av svar. Inte fel att läsa både här och på anhörigsidorna. Så får du en helhetsbild av problematiken med beroende och medberoende.
Lycka till

//PP

Fru Anhörig

Det är precis så det är och någonstans måste vi börja. Problemet är också att han inte pratar med mig om det utan en av sina vänner, som jag blev kontaktad av för att vännen är orolig.

och Välkommen! Jag vill instämma i det svar du redan fått av PP. Jag är också en fru anhörig, när jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt att detta kunde jag ha skrivit för ca 10 år sen. Då började jag ifrågasätta min mans drickande och ta upp det med honom. Det visade sig vara ett mycket känsligt ämne och hans beroende hade gått mycket längre än jag då kunde föreställa mig. Min del som medberoende var i det läget helt obekant för mig, även hur svårt det är att bryta både ett beroende, hans utmaning, och för min del mitt medberoende. De närmast följande åren insåg jag det som PP beskriver, att konsumtionen var en helt annan än den jag kände till. Idag vet jag att "smyger, ljuger och gömmer" är ett tecken på beroende - oavsett om det är alkohol, socker, mat, spel, sex...
Jag håller helt med PP om att det inte är fel att skriva och läsa här men jag skulle tipsa dig om att skapa en tråd på anhörigsidan och gärna ta med detta ditt första inlägg dit. För många är det till stort stöd och hjälp att läsa och skriva här på forum, att dela andras erfarenheter och dela med sig. Den bistra verkligheten är antagligen att du inte kan förändra hans drickande, det du kan göra är att ta ansvar för ditt eget liv och välbefinnande. Det kommer också att påverka honom och ställa honom inför valet att förändra sitt liv. Sluta vara offer och ta hand om sig och sitt liv.
Fortsätt läsa och skriva här på forum. För mig har det varit avgörande för att skapa förändring i mitt liv och jag vet att det varit till hjälp för många andra, både anhöriga och missbrukare. Det kan bli ditt livs mest spännande och bästa resa:) / mt - som idag lever lycklig med nykter man
PS Min tråd hittar du under Det vidare livet, den heter Mitt nya år - som nu är ganska många. DS

Fru Anhörig

Hej,
tack för ditt stöd.
Jag fortsätter läsa din tråd ??