Jag är gift med en alkoholist sedan 1,9 år sedan han blev det. Han har gått på behandlingsvård/ gick bra två återfall men iaf. Nu till frågan vad är det som styr impulserna att dricka? Har ej gårt medberoende eller nått/ därför undrar jag/ vi var på husvagnssemester/ jag tycker hans missbruk ändrat skepnad/ förra året sa han när nån bjöd jag avstår/ nu bjöd en husvagnsägare på öl då räckte han en öl till mej oc sa bara en / jag sa nej liksom förhandling med mej/ mår så dåligt efter detta/ dricker jag en är d okayNej nej/vi har onollwrsns mot alkohol hemma det har gått braingen dricker något hemma vi har tre barn kvar hemma/ det blev otollerans på hans sons student tom stenhård är jag vi har en dotter gemensamt/ vi vill att d ska vara så/ varför blir han så sugen helt plötsligt han har gått på fester å avstått/tom Åland med en brukare/ anser jag värsta ställena för nykterhet? Hjälp mej för att förstå jag orkar snart inte mer?? I

Vad bra att du söker mer kunskap! Jag är övertygad om att det är många anhöriga som har svårt att förstå hur alkoholen påverkar hjärnan hos den man håller kär. Och att det leder till att personen tar många konstiga beslut.

Jag tror att om du läser inlägg på det här forumet, både från personer med egna alkoholproblem och även de anhörigas berättelser, så kommer du säkert märka att många människor har tagit beslut som kan verka ologiskt för alla runt omkring. Men att hjärnan i det påverkade tillståndet (eller när det uppstår ett alkoholsug) kan ta beslut som inte ens personen själv kan förstå sedan. Så mitt tips är att läs här på forumet! Jag tror att det kommer hjälpa dig att förstå mera.

Du skriver också, om jag förstår dig rätt, att du själv inte sökt någon hjälp i form av terapi eller anhöriggrupper. Tror du att det skulle kunna vara till hjälp för dig? I sådana fall kan du exempelvis kontakta kommunen (socialtjänsten) och berätta att du skulle vilja ha anhörigstöd.

Varma hälsningar
Carina
Anhörighjälpen & Anhörigstödet

Annher01

Jag gick 10 gånger hos en psykolog 10 gånger/ men när det gått bra ca ett år å man slutat agera polis/ då händer det suget till baka då står man liksom där???