Hej,

Jag är nyfiken, vad ni har gjort för att få honom att ändra sig och inse att han dricker för mycket eller att ändra vanor? Vilka metoder har haft någon typ av effekt?

Tacksam för svar och delning av erfarenheter. Är helt ny i denna grupp.

att få honom att inse och "erkänna" sitt problem! Men därifrån till att få honom att göra något åt det är ljusår. Så kändes det för mig i alla fall. Har ett ex som är alkoholist. Jag gjorde allt som stod i min makt...och lite till! Jag bönade, bad, ställde ultimatum (läs "hot" mig eller spriten). Kunde ge resultat för stunden men vi kom alltid tillbaka till ruta ett! Gick med i detta forum först när jag avslutat relationen tyvärr. Har lärt mig massor här! Viktigaste lärdomen är nog att man inte kan tvinga fram något! Den som äger problemet måste verkligen vilja göra något åt det för sin egen skull! Lärt mig här på forumet att ett ultimatum är ett löfte till sig själv, inte ett "hot" gentemot den som dricker! Tänk ut hur du vill att drar liv tillsammans ska vara, vad kan du leva med och vad kan du inte leva med! Lova sedan dig själv att du inte tänker leva på nåt annat sätt, inte anpassa dig till sånt som skadar dig! Prata med din man, lugnt och utan anklagelser. Har jag också lärt mig här :-) Har fortfarande kontakt med mitt ex och har provat. Blir helt andra samtal och också blir det mer en konsekvens för honom! Han känner av och inser på ett annat sätt att vi inte är ihop längre på grund av hans problem! Gäller att vara ståndaktig bara :-) Finns så många kloka och livserfarna människor här som delar med sig av sina erfarenheter! Lycka till!

Bedrövadsambo

Min sambo är nykter sen fem månader tillbaka. Jag tror knappt att det är sant. Jag sa typ "bli nykter eller flytta, jag vägrar bo med en alkoholist". Det var mitt löfte till mig själv. Uppväxt med alkoholiserad pappa. Tänker inte uppleva detsamma i vuxen ålder. Pratade mycket, men bara i nyktert tillstånd. Uttryckte också att jag älskar honom, och att jag inte vill att han ska flytta, men att drickandet och lögnerna är oacceptabelt. Han sa då att han inte ville dricka mer, att han hade bestämt sig. Än så länge går det bra. Men det är nog ovanligt att det går så "lätt".

lizzbet

...så roligt för er, grattis :)
Vill bara (ännu en gång) påtala problemet med att prata när hen är nykter. Vissa missbrukare är så gott som aldrig nyktra och då blir det ju omöjligt.

Horizont

Tack för era svar och delningar. Personen som jag känner nära dricker mest på helgerna, främst på fredagar efter jobbet medan resten av veckan är allt ok om det inte är nån AW med jobbet. Dock så dricker han i väldigt stora mängder och kan sluta efter 1 öl, men kan inte sluta efter 3 öl, då blir det många många fler.

Han tycker inte han har nåt större problem, men det tycker jag och försöker säga att det inte är normalt att dricka sig berusad varje helg eller ha minnesluckor, men har svårt att få honom att lyssna och det blir mest att han tycker jag kritiserar honom och att han inte har nåt problem.

tycker jag är att känna efter vad som känns bra och okej för en själv! Känns det inte okej för dig så ÄR det inte okej! Mitt ex skötte ett jobb mm på vardagar men helgerna var han full och dum! Någon annan hade kanske accepterat typ "men han sköter ju sitt jobb"! För mig var det inte okej att va ihop med en man som var full, inte kom ihåg vad han gjort och sagt på helgerna. Helgerna skall väl ladda upp? Inte "ladda ner"? Dessutom skulle man hela tiden tänka "ja ja han menade inget illa han var full"! Nej tack för min del! Prata med din man när han är nykter! Hur känner han? Vad tycker han? Vet inte om ni har barn eller kanske vill skaffa? Tycker han att det är okej miljö för barn? Barn gör som man gör och inte som man säger. Vill han utsätta dig för denna livsstil?

Snow93

Jag måste rekommendera boken djävulsdansen som handlar om medberoende.

Efter 2,5 år med en sambo som sköter jobb, är snäll nykter jada jada, men som alltid är full på helgerna trots att vi har en son på 1,5 år.
Så har jag lämnat honom & är nu påväg att flytta å ha min son med mig. & för att orka stå emot å denna gång verkligen gå så började jag lyssna på boken djävulsdansen.

Den får en verkligen att inse allt runt omkring å ger en ett grepp om vad medberoende å missbruk är å hur det fungerar.
Hade jag läst denna för 1 år sedan hade jag gått redan då & besparat mig all ångest etc.

Så är du i en situation där du frågar dig själv om han eller hon är värd att kämpa för. Så läs boken & avgör sen.

Kämpa på alla där ute! Ni är starka.

Bedrövadsambo

Tyvärr är sambon nu ex-sambo. Han tog ett återfall för tre veckor sedan, och dagen efter fick han flytta ut från min lägenhet. Han skulle ändå flytta pga nytt jobb, men nu blev det ett abrupt slut. Så visst är ett ultimatum ett löfte man ger sig själv. Han visste vad som gällde. "Var nykter, eller flytta". Men inte ens solskenshistorier slutar lyckligt tyvärr.