Hej,

Min man är gravt alkoholiserad och det finns ingenting jag kan säga eller göra för att påverka honom.
Han dricker allt, öl, vin, starksprit.
Han arbetar, men så fort han kommer hem från jobbet dricker han 3-4 starköl, sedan när han tror att jag sover, kommer starkspriten fram.

Jag märker nu en tydlig förändring i hans sätt. Närminnet sviktar, han blir lätt aggressiv, han orkar ingenting, men det mest påtagliga och märkligs är hans sätt att prata; han kan prata konstlat, "gammalmodigt" och han kan vara väldigt nervärderande mot mig.

Jag känner inte igen min egen man längre!

Li-Lo

Det låter som att du lever i en situation som allt mer skrämmer dig. Den person du känt och kunnat förstå har förändrats och fortsätter att förändras på ett sätt som påtagligt påverkar dig och ditt liv. vad bra att du skriver här. Det kan ta lite tid innan en tråd får fart. Ibland hjälper det att vara aktiv i andra trådar samtidigt kan det vara svårt när det egna livet tar all energi. Jag hoppas att du får svar här och att du är hjälpt av andras berättelser om du väljer att läsa.

Jag undrar lite vilket stöd du har i din omgivning. Det är vanligt att anhöriga som lever med någon som dricker inte berättar om vad som pågår bakom stängda dörrar. Det är förståligt och samtidigt kan det försvåra en förändring. Vem vet i ditt liv?

Fortsätt gärna att skriva här, det är starkt av dig att sätta ord på det du upplever.

Värme och hopp om att årets sista dagar ger dig ro,

Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet