Hej första gången jag skriver här.
Min man har verkligen svikit mej. Jag är arg ledsen och besviken. Känner mej så lurad. I 2 års tid har han smyg supit, han har druckit ca 2 bag in box och en flaska vin i veckan. Jag har anat hela denna tid att något har varit fel, frågat honom tusen gånger vad som är fel. Men nej då inget är fel. Vilken frustration!
Han berättade i okt att han drack och ville sluta. Han säger att han inte dricker något alls och att det känns så bra. Men då har han fortsatt att dricka varje dag tills han blev påkommen i jul. Och nu har han slutat igen och gått till företagshälsan. Denna gången tror jag att han vill sluta men hur ska jag någonsin kunna lita på honom igen???

Vad bra att du har hittat hit! Kanske har du redan hunnit läsa andra anhörigas berättelser och säkert sett att dina frågor är det många som delar.

Tillitsfrågan dyker ofta upp, då många anhöriga känner att deras tillit till den närstående som dricker eller tar droger krossas. Detta ofta pga att löften har avgivits som inte hållits. Eller att förväntningarna på sig själv eller en annan person kanske varit för höga, och man kan inte leva upp till förväntningarna.

Så jag kan tänka mig att det smärtar i dig nu och jag tycker du ska ge dig en stor klapp på axeln för att du söker hjälp och input från andra i din situation! Huruvida du kan lita på honom eller inte, det är inget vi kan veta något om just nu. Tillit växer genom att en person agerar på ett sätt som överensstämmer med vad de säger under lång tid. Han har påbörjat en förändring och gått till företagshälsan, den är en bra början! Sedan får framtiden utvisa om du kommer lita på honom igen eller inte.

Du skriver att du känner dig arg, ledsen och besviken. Förutom att skriva här på forumet, har du fler tankar på vad du kan göra för att ta hand om ditt eget mående så de negativa känslorna inte tar över i ditt liv?

Varma hälsningar
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet