Kan en alkoholist älska en annan människa

Andrea

Kan en alkoholist känna kärlek till en annan männska över huvudtaget? Jag har kämpat på på allla vis nu i två år med en alkis och nu orkar jag inte längre. Jag sviks igen och igen. Blev kär i en man på arbetet, i tre månader gick vi höll igen men sen gick det inte längre. Det blev skilsmässa efter 10 års äktenskap för min del.

Hur kunde jag ha vetat att han drack? Känner mig lurad och tilltufsad, trodde aldrig att jag skulle kunna älska någon så fastän jag har blivit och blir så illa behandlad. Tappat tron på mitt värde och vill bara försvinna. Vart ska jag ta vägen och vem kan jag prata med. Jag skäms så. Min familj skriker åt mig att jag får skylla mig själv, jag får inte ens vara ledsen. Hur kan människor vara så elaka? Även han, kärleken. Han sitter hellre och super med en gammal gubbe i grannlägenheten än träffar eller ringer till mig. Fy f-n! Känner mig hatisk mot allt och alla.

utantro

För sex månader sedan har träffat en man....en härlig och fantastisk på alla sätt...Han ville ha en livspartner , sa han till mig . Han var beredd att träffa en kärlek....I dem sex månaderna var han hos mig kanske fyra gånger, jag hos honom varannan helg. Jag har " tjatat " om att träffas oftare..., prata oftare per telefon.....Har börjat ställa några frågor varför bjuder han inte på sig själv lite mera . " Du letar bara efter nåt fel hos mig " sa han. Jag slutade fråga varför ......Tills jag har upptäckt, att han drack öl varje kväll...." Det är min livs still , att komma hem , sätta sig framför Tv och dricka öl". Jaha ....därför kunde han inte komma till mig , han kunde inte köra bil..... Så var det nästan hela tiden. Ölen , hockey , dåliga levervärden ,han kunde inte komma ihåg vad han sa till mig.....Han började vara irriterad och idag svarar han inte på nåt. Han valde bort mig från sitt liv ....han valde att inte prata mera med mig.
Jag har kontaktat en grupp för anhöriga för missbrukare för att höra om felet ligger hos mig , om jag har tjatat för mycket....hur gör man....
Har sjukskrivit mig för jag fixar inte situationen . Jag har sökt hjälp själv för att komma upp till ytan. Känner mig lurad på allt . Känner mig besviken på den jag älskar , men jag är beredd, att hjälpa honom och stå bredvid honom och vara för honom. Hans chef på jobbet är informerad om allt och vi får se hur det blir.....Hur gör ni andra ? Finns nåt bekant i det jag skriver ? Är det mitt fel ? Snälla skriv nåt som ska göra mig gladare

... Önskar jag kunde skriva något för att göra dig glad. Jag har själv levt i precis den känslan - önskan att någon ska kunna göra mig glad. Men det allra viktigaste är att ta hjälp av typ AlAnon, samtalskontakt eller liknande för att hitta styrkan att göra sig själv glad. Menar inte att låta hård, men du behöver hitta det som är viktigt för dig, inte hitta det som är viktigt för att hålla din kille "över ytan".
Tänker på dig och hoppas du fortsätter skriva här, det är en stor hjälp!!
Kram

utantro

Idag är det femte dagen utan hans svar.......Jag skriver , att jag finns , han är tyst. Jag skriver , att han måste få hjälp , han är tyst. Jag skriver att jag har avbokat resan vi skulle göra tillsammans nästa vecka, han är tyst.....Har skrivit att jag vill inte ha kontakt med honom mer , han är tyst........Men jag vet , att han fixar inte själv , att vara frisk , han behöver den känslan att nån tror på honom.
Hur gjorde du fina människa på andra sidan av skärmen
Kram

utantro

Han kanske upptäckt och har förstött att han gör mig illa och därför stöttar han bort mig .....

Jag skulle önska, som flygcert, att kunna skriva något som gör dig glad och hoppfull. Du frågar hur jag gjorde... min situation var väldigt annorlunda än din men mönstret som återkommer i livet med missbrukare är att för missbrukaren är drogen det första och viktigaste. Ingen annan än missbrukaren själv kan göra valet att sluta. Det låter kanske hårt och som ett helt annorlunda svar än du väntar och önskar dig men du kan inte rädda honom. Din berättelse är så vanlig här, samma mönster av missbruk och samma önskan att kunna hjälpa.

Det du kan göra är att ta hand om dig själv - och det är faktiskt hoppfullt! Du äger makten över ditt eget liv och ingen mår sämre av att du tar hand om dig och mår bra!

Läs vad andra skrivit här och fortsätt skriva själv. Det kan vara till stor hjälp. Sök gärna upp Alanon och gå på möte så träffar du andra i samma situation.
Ta hand om dig! / mt

utantro

Igår ringde han och senare kom han hit till mig..... frivilligt..Han ville veta , varför jag reagerar så starkt. Förklarade varför jag mår som jag mår... Han lyssnade ....Jag förklarade varje situation vi hamnade i ....Jag ser det inte på det sättet , jag tycker inte om dem stunderna vi bråkar med varandra....jag har inte dem problemen du beskriver. Vist jag har druckit flera år varje kväll , men bara några öl.... Jag ska minska på det och jag ska lägga av med att dricka i veckan , sa han . Just nu kommer vi ingenstans , tänkte jag och lagt framför näsan på honom ett visitkort till en alkoholterapeut , samma människa jag var hos för , att prata om min situation. Dit vill jag att vi ska gå, sa jag . Han behövde inte gå dit för sin egen skull , tyckte han , men han ska göra det för vårt skull. Samtalet äger rum två dagar efter hans chef ska prata med honom som min kära särbo vet inte om. Jag ska gå dit med honom , men sedan mina krafter tar slut. På måndag ska jag träffa en terapeut för min egen skull och på tisdag ska jag träffa några i ett öppet grupp ......Ska sila bort allt och hitta kraften tillbaks utan att blanda honom i det . Och jag ska skriva av mig här hela tiden och ni behöver inte svara ....jag ska skriva ....

Kram

- det viktigaste är att du skriver och gör saker för din egen skull! Men du kommer säkert att få svar ibland ändå. Här finns så mycket engagemang och omtanke. Kram och ha en fin dag / mt

utantro

...kaotiskt skrivandet....Igår träffades vi igen. Han var här hos mig för att fira min son. Vi hade det trevligt.Två dagar i råd hjälpte han sin kompis flytta till nya lägenheten....Vi har bestämd , att vi ska åka på resan tillsammans. Men !!!!! Idag ska jag gå på samtal själv och hans chef ska prata med honom !!!! Allt kan vända drastiskt , därför räknar jag inte så mycket att resan blir gjort, men hoppas jag att han ska lyssna noga och ska förstå vad han gör mot sig själv.
P.S. Jag vet inte om han drack nåt både på lördag och söndag kväll för vi bara skriver till varandra....inget luktar i luren :)
Kram

utantro

Han fick hjälp .....chefen tog honom till en läkare. Ingen alkohol på tre månaden plus akamprosat.
Hur gör jag själv .....Jag vet , att jag kan inte ta ett glas vin själv och det är okej för mig . Känner ni igen det jag skriver ?

@ Hej Andrea Har läst din berättelse.Sitter själv i samma situation som du .Mår jättedåligt av detta drickande utav min sambo.Vi håller kust nu på att separera för jag står inte ut