Hej! Jag upplever att en nära anhörig till mig dricker på tok för mycket, i mina ögon i alla fall.
Hon dricker i princip varje helg och blir full, även om de inte är någon tillställning. Hon kan dricka lite vin under veckan osv.

Till saken hör att hon är väldigt ojämn i humöret..
De är ett känsligt ämne i min familj men jag vet inte om man ska börja säga någonting, hur man upplever de liksom. Min funderingar är egentligen hur man märker om någon har alkoholproblem? Eller är de bara jag som är "konstig" och ser ett varningstecken...

Li-Lo

Det låter som att du är mån om den person du oroar dig för. Du har uppmärksammat flertalet varningsflagg så som att personen dricker varje helg och även blir kraftigt berusad och humöret har förändrats. Precis som du skriver är frågor runt alkohol ofta känslig och en del kan känna att man gör intrång i andras liv och val samtidigt är det mänskligt att visa oro. Vi behöver så att säga inte bevis för att fråga, hur har du det? Jag har märkt en skillnad och undrar om det är något jag kan göra för dig. Du är inte "konstig", du är omtänksam.

Jag hoppas att du får svar här och kanske fortsätter att läsa, det är så många som upplever det du gör.

Varma hälsningar Li-Lo