Hej! Den 18 november 2011 dog min mamma efter ca 15 års alkoholberoende. Jag har precis fyllt 20år och lever nu med många funderingar och frågor utan svar efter min mammas bortgång. Ska jag vara arg, ska jag vara förstående, ska jag vara ledsen, ska jag var glad.. osv! Jag skulle jätte gärna vela komma i kontakt med andra i min ålder som har förlorat någon förälder pga av alkoholen. Känner att folk i min omgivning inte förstår, jag behöver någon som kan säga - Jag VET vad du går igenom!

Skulle verkligen uppskatta att ha någon att byta funderingar och erfarenheter med!

/ Teres

Louise1

Hej Teres,

Jag är inte en av dem som har upplevt samma sak som du. Jag kan som du säger inte sätta mig in i din situation och dina frågor. Men jag kan rekommendera dig att fortsätta skriva här om vad du har upplevt och upplever. Om det inte redan finns någon här som känner igen sig i din situation så lär det dyka upp någon.

Jag önskar så att jag hade något mer matnyttigt att ge dig. Jag vet hur det är att förlora en förälder i din ålder till en sjukdom, men inte samma sjukdom som din mamma hade så jag förstår att dina funderingar och frågor skiljer sig från dem jag hade när min pappa gick bort.

Styrkekramar kan jag däremot ge dig i massor. Jag hoppas att du snart kan få svar av någon som förstår.

Kram
Louise1

så ledsamt och så tragiskt! Hoppas någon här känner igen sig i din erfarenhet och skriver.
Kanske du skulle söka dig till någon mottagning där du bor och få en samtalskontakt? Läs omkring här också, det finns liknande berättelser, fast inte så ofta. Sök efter sommarkyla, hon/han har en alkoholiserad mamma.
Jag läste nyligen "Farsan och jag" av Cajsa-Stina Åkerström och tyckte om den boken.
Hoppas du snart får svar av någon som förstår. Kramar i massor även från mig / mt

barbalala

Hej Terese!

Välkommen hit! Jag tror säkert att några läser som känner igen sig i din historia, och jag hoppas att någon svarar! Jag vill bara tipsa om att det finns möten som man kan söka upp runt om i landet för de som växt upp i hem med alkoholism. ACA (tidigare ACoA), Al-anon Vuxna Barn, och Alateen. Du kan söka upp deras mötestider och lokaler på nätet.

Kramar! / M

lillablå

jag instämmer med de visa kvinnorna i tråden...
prata, prata och prata... och jag kan varmt rekommendera Al-anon...
fantastiska människor, värme och vänskap mellan främlingar, och det är så ofantligt skönt att få prata fritt, och bli fullkomligt förstådd, lyssna till andra och inse att jag inte är ensam.
stora kramar till dig!
och välkommen hit!
/k

MaatildaE

Hej theres! Jag vet PRECIS vad du går igenom. Min mamma led av alokohol problem och gjorde det så länge jag kan minnas. 5 november dog hon här hemma och jag står med precis samma frågor som du gör!!

Du får gärna maila mig om du vill prata!! mk.eriksson@hotmail.com

Anne923

Hej!

Lever med en mor som för några år sedan fick återfall i sin alkoholism. Hon är fortfarande vid liv men känns oftast inte som det. Hon mår dåligt och har ingen vilja kvar. Är själv 25 år och tycker att det är oerhört svårt att hantera alla känslor kring det här. Kan nog föreställa mig att vi har en del liknande erfranheter som vore bra att tala om!

lillablå

Ta vara på chansen att prata med varandra...
jag träffade Lelas en mycket snöig dag för drygt ett år sen, och det var ovärderligt! att kunna prata rätt ut om allt, och bli förstådd, och få andra vinklingar och sätt att se på saker och ting, och få lyssna till en historia helt annorlunda än min men ändå precis likadan.. och få inte bara en, utan två nya fantastiska vänner! =D
jag önskar ni också fick den möjligheten...
Stooora kramar till er alla tre!
/k

MaatildaE

ja, det är verkligen så! just nu går jag till en psyolog, men trots det kan hon nog aldrig sätta sig in exakt hur det känns. Den som vet det bäst är ju verkligen den som vet precis vad det innebär. Och mina vänner vill jag inte heller riktigt prata med, trots att man inte ska göra det skäms jag fortfarande över det som varit och dom förstår ju aldrig heller!!

Så om det är någon mer i samma situation finns jag här :)

Dotter till mamma

Anne! Du får gärna mejla mig om du vill! TIEriksson92 @hotmail.com

Malin_

Hej på er!

Såg att inläggen nästan är två år gamla men tänkte att jag skulle skriva iaf. Har en vän som för ca 2 månader sen förlorade sin mamma pga ett långvarigt alkoholmissbruk. Nu märker man att hon börjar förstå vad som hänt och hon känner sig väldigt tom och ledsen hela tiden. Även om vi, hennes vänner, finns här för henne så kommer vi aldrig helt att förstå vad hon går igenom. Så jag undrar om det finns någon här som som antingen vill kontakta mig och sen att jag pratar med min vän om detta, eller om någon kanske känner till någon stödgrupp i Stockholm. Väldigt tacksam för svar.

Ha det fint!