Hej alla.

Jag är helt ny på denna sida, det är första gången jag ens fick syn på den, men jag kände att det här kan vara en bra ventilation för mig.
Jag är 23 år, och jag har en pappa som är alkoholist. Det har pågått i säkert 15 år, jag minns iallafall att detta fanns i min familj som ung tonåring. Nu har det blivit värre än någonsin, han har gått ned totalt i allkoholens djup.
Min pappa är oerhört argsint, envis och många gånger känner jag rädsla för honom. När han dricker blir han likadan fast gånger hundra. Mina föräldrar är fortfarande gifta, och min mamma klarar snart inte mer. Jag har flyttat till en annan stad och kommer hem några gånger per år, och får se hur illa allt står till. Min mamma vågar nog inte göra så mycket mer, hon ber honom att sluta och har bett under så lång tid, men det händer naturligtvis inget. Men bestämmer pappa att det ska drickas vin till middagen så blir det så även för mamma, och hon vågar nog inte säga ifrån.
Jag har tänkt tidigare att det får bli jag som får prata med honom, när han är nykter, och verkligen be honom att vi ska söka hjälp för detta. Min bror kommer inte ta tag i det. Numer känner jag att jag inte kommer våga 'ställa honom mot väggen', det är ju fortfarande inget som är erkänt i vår familj. Jag är rädd att han kommer ta det riktigt illa, antingen blir han så arg på mig att han inte kommer vilja prata med mig mer, han kommer känna sig utelämnad. Om det inte blir så är jag livrädd att han tar sitt liv. Han är oerhört känslig. Allting bottnar sig i dålig självkänsla, misslyckad karriär som fick honom att känna sig som en förlorare. När jag mot förmodan säger emot honom i någon situation, blir han jätteilsken och känner sig mobbad, och det känns som han riktigt avskyr mig. Ibland tror jag att han känner riktigt dåliga känslor mot sina barn. Han visar ingen kärlek mot oss. Men jag tänker ändå att vi som familj måste säga emot honom? Vi kan väl inte bara spela med och därmed acceptera hans beteende? Det kan inte vara positivt kan jag tycka.
Han behöver terapi, prata ut om all ohanterad ilska som finns inom honom, förbättra hans självkänsla och tillslut ta tag i hans beroende. Men det känns just nu omöjligt att få iväg honom på nånting, han litar liksom inte på nån och tycker i princip att alla andra är idioter. (Inkl hans fru och barn känns det som).
Nån som känner igen dom här personlighetsdragen och beteendena? Har isf era anhöriga fått hjälp och vilken typ av hjälp?

Med vänlig hälsning,
Dottere

markatta

Välkommen hit till forum.

Ja, jag känner igen beteendet. Har själv växt upp med en pappa som drack och som vuxen haft/har en nära relation till en alkoholist. Jag känner igen ilskan, det dåliga humöret och lättkränktheten. Många alkisar vet om att de dricker för mycket men reagerar ändå starkt och går i försvar om de konfronteras med det. Jag bråkade ofta på min pappa dagen efter han druckit och betett sig illa men även då jag fyllde i hans minnesluckor och berättade att hans egen dotter fått torka upp hans piss och byta kalsonger på honom, så blånekade han till att han skulle ha alkoholproblem.

Det är möjligt att han kommer gå i försvar och kanske som du skriver inte vilja prata med dig. Jag skriver inte detta för att skrämma dig, men det är bra om du försöker vara så förberedd som möjligt. Oavsett vad han väljer att göra, neka, gå i försvar, stänga ute dig, fortsätta dricka, till och med försöka ta sitt liv, så är det hans val och inget du ska lasta dig själv för. Kanske kan du skriva ett brev till honom? Du behöver inte ens ge honom det men då kan du liksom öva på vad du vill säga, utan att vara rädd för hans reaktion eller motargument. Det finns ju också en möjlighet att han kommer tycka det är skönt att hemligheten är "out there" och att du bryr dig om honom och din mamma.

Har du pratat med din mamma om det här? Det kanske kan vara en början till att åtminstone bryta det outtalade. Alkoholism i en familj har beskrivits som "en flodhäst i vardagsrummet", något som alla måste lägga märke till men som ingen låtsas om. Ett första steg är just att sluta låtsas som om det inte är ett problem, det man gör då är att underlätta för alkoholisten att dricka. Du kan också uppmuntra din mamma till att söka anhörigstöd. Det finns många sätt att göra det på och hon kan vara anonym, du också. De flesta kommuner har beroendecentrum där man som anhörig kan få råd och stöd. Det finns också al-anon som är som AA:s motsvarighet för anhöriga till alkoholister där man kan lyssna och dela med sig till andra som är eller har varit i liknande situationer.

Och ja, min pappa fick hjälp, eller snarare så tog han den. När jag flyttade hemifrån så bröt jag kontakten med honom p.g.a. hans drickande. Två år senare sökte han sig själv till AA och efter ett tag kontaktade han mig. Det spelade ingen roll hur mycket jag tjatade på honom när jag bodde hemma eller ens att jag bröt kontakten. Beslutet och viljan att sluta dricka och insikten att han själv måste söka hjälp för det var tvunget att komma från honom själv.

Kanske inte lät så peppande det här. Jag vet att det är svårt. Jag vet också att det kan bli bättre, även om din pappa inte slutar dricka så kan man som anhörig få det bättre.

Kram på dig!