hej, mina svärföräldrar har gått från ett sunt alkoholbeteende till ganska illa på ett par år. Nu har vi en liten bebis och jag reagerar därför ännu starkare på när det blir för mycket. När vi sågs för en månad sedan

blev det katastrofalt mycket, på natten efter att vi gått och lagt oss började ett fylleslag utan dess like....och min man bad därför dagen efter om alkoholfritt när vi ses framöver. Iallafall när bebisen är med? Det märktes att denna fråga tog hårt, de blev märkbart ledsna. Nu är vi på besök hos dom onsdag-söndag (bor i en annan stad, 3h bort med bil) och jag har varit benhård med att jag inte kommer orka stanna om det blir för mycket igen, ja om de alls dricker, jag vill inte behöva oroa mig för när det kommer bli jobbigt (sluddrande, gråtmilt, högljutt, anklagade...) särskilt inte med mini i bilden. Nu ikväll dracks det så fort jag gått och lagt mig 23.20. Visserligen bara 1 3,5 stor ölburk var (svärfar och svärmor) men ändå, de bröt vår överenskommelse.... Första kvällen. Hur gör jag nu? Vill poängtera att jag verkligen tycker om mina svärföräldrar och vill göra allt som står i min makt för att min son ska ha en god relation till en farmor och farfar som verkligen älskar sitt första barnbarn.... Snälla hjälp mig!!!! Hur går jag tillväga?!

markatta

välkommen hit till forum.

Det är jättebra att ni sagt till om alkoholfritt då barnet är med och väldigt tråkigt att de inte höll er överenskommelse. Du beskriver en miljö som är otrygg för ett litet barn men också för dig tänker jag?

Du kanske kan ta en promenad idag och prata med din man(?) om hur ni ska göra nu. Väljer ni att ha ett samtal med svärföräldrarna igen så är det nog bra om ni är väldigt tydliga. Jag vet av erfarenhet att någon som dricker för mycket gör allt för att värna om sin "rätt" att dricka och det kan vara lätt att dras in i diskussioner om promille, alltså att de menar att överenskommelsen var att inte bli "berusad" och inte att inte dricka alls eller att folköl inte är alkohol(har jag själv fått höra). Om ni däremot vägrar gå in i sådana diskussioner och står fast vid att ni inte vill att de dricker någon alkohol alls då barnet är under samma tak så slipper ni ta sådana argument. Var tydliga med att det också gäller då du och barnet gått och lagt er.

Var vänlig men bestämd i vad du vill. Det sista du skrev, att du verkligen tycker om och bryr dig om dem och att du vill de ska ha en bra relation till sitt barnbarn, säg det. Det är också bra om ni är klara med vad konsekvenserna blir om svärföräldrarna inte håller sig från att dricka då barnet är med i framtiden. Ja, att om du säger att om de dricker igen så kommer du ta barnet med dig och åka därifrån, att du faktiskt genomför det också. De kanske blir ledsna och upprörda men det är faktiskt deras ansvar om de väljer att dricka framför att umgås med sin familj. Har du gjort det tydligt för dem vad deras drickande resulterar i så hjälper du dem faktiskt också med att kunna se konsekvenserna av deras egna handlingar, även om polletten inte alltid trillar ner på en gång.

Det finns jättemycket forskning på att barn far illa av att vara i miljöer med mycket alkohol och du gör helt rätt som säger ifrån.

Lycka till!

linalina

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Just nu har vi gäster, men vi ska prata ihop oss under en promenad senare. Jag vill att min man ska läsa detta svaret, det är precis så som du föreslår som jag känner att vi bör/måste agera. Skönt att höra att jag är inne på rätt spår. Stort tack och hoppas du får en fin dag markatta!