Hej,

Jag är ny i forumet och i stort behov av råd! Alla dessa frågor och ältande som ständigt snuva snurrar i huvudet håller på att göra mig skvatt galen :-/

Jag skulle kunna skriva flera mil text och tusen frågor. Men börjar lite försiktigt med en fråga angående en alkoholists personlighet. När jag läser beskrivningar av en alkoholist personlighet stämmer den bra med min fd sambos personlighet, men även med personer som lider av personlighetsstörning anti social( eller iaf drag av) Finns det någon som känner igen detta eller har några tankar kring detta? Kan tillägga att min fd sambo vill att vi ska hitta tillbaka till varandra och har börjat KBT terapi. Han säger också att nu bestämt sig för en vit månad.

Vad ska man tro och vad ska man göra? Har vansinnigt svårt att släppa taget!

Tacksam för alla råd och tips?

Mammy Blue

Jag kan för lite om personlighetsstörningar, men jag kan tala om vad som hände under de åren jag drog igång min aktiva alkoholism. Jag blev egocentrerad, började ljuga,( att jag ljög för mej själv fattade jag inte förrän jag hamnade här på forumet), och jag blev mer och mer osocial, jag ville ju hellre sitta hemma och dricka än att bli tvingad att vara för långt från mina gömda flaskor. Inte många knop där... Alla "påhopp" från familjen om att jag kanske inte skulle dricka så mycket möttes med en iskall blick och kommentar typ "Det ska väl du skita i" Det är INTE jag. Jag är definitivt mer väluppfostrad än så, men suget kunde få mej att göra mycket konstigheter. Uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att försvara sin älskade alkohol...

Välkommen förresten! ;-)
/MB

lone.ranger

Vad är det som gör att du istället tror det handlar om personlighetsstörning?
Vill du vara med honom? Gick ni isär pga alkoholen?
Kan han hålla en vit månad?
Måste du handla direkt efter hans löften? Eller kan du unna dig själv tid att fundera på vad du mår bäst av, för i slutändan är den viktigaste personen i ens liv en själv.

whinter

Hej och tack för era svar!

Största anledningen till att jag funderat på personlighetsstörning är nog att han ibland känns helt empatilös, att han manipulerar människor (inte bara mig), att han känns avundsjuk missunsam. Kollegorna kan inte sitt jobb, och framför allt kan aldrig chefens sitt jobb! Han har under 4 år haft 3 jobb och samma tongångar på varje arbetsplats. Han har vid flertal tillfällen tex försökt manipulera genom att kontaktat mina vänner och min släkt, som vi umgåtts med och i bästa offer stil sagt att jag är så svår på många sätt sur tvär kontrollfreak mm. Han har givetvis aldrig fel, och gör inga fel! Även då han strulat till det Big time vänder han runt det så det blev mitt fel. Att diskutera sig fram och lösa en konflikt finns bara inte!!! Hur mycket jag än tänjer min gräns vägrar han att ge så mycket som ett lillfinger. Han glider undan, avleder, stänger diskussionen med en överlägsen o dryg kommentar typ," sluta, du hetsar bara upp dig själv" och då är jag oftast i ett läge då jag gråter av frustration.Eller så går han bara iväg och vägrar prata mer. Därefter är silent treament som gäller i x antal dagar. Ljuger gör han givetvis också. Han är ofta sur och irriterad, han är dominant och styrande. Det han aldrig gör är svär eller säger fula ord eller saker. Han är mer sofistikerad än så. Detta beteende drabbar mig och hans vuxna barn. Ett av barnen har han ofta konflikter med och under dessa konflikter kan kontakten brytas i månader. Att det bara är ett av barnen beror på att den ena säger ifrån och vägrar styras. Den andra är svagare och därav mer kuvad.

Oj och när jag läser vad jag skrivit tänker jag att ni måste undra vad som gör att jag inte bara drar fortare än kvickt! Jodå det finns perioder då han är snäll, ompysslande och vi har det riktigt riktigt bra!! Jag vet inte varför men mina band till honom är så starka.

Men kanske är det så som du beskriver Mamma Blue att alkoholen förändrar personligheten väldigt mycket. Att man kan bli dum och elak när man dricker de fattar jag ju, men min fd sambo har den personligheten full som nykter. Även om den blir värre när han är full.

Ja lone ranger,
jag tror att jag vill vara med honom i alla fall. Men han måste reda ut sina problem med sig själv och de gäller även alkoholen örstås! Det jag är rädd för är att jag ska själv ska bortförklara, välja att inte se och inse. Hm, antar att det är samma förnekelse som alkoholisten har!? Han brukar ha en vit månad i januari och såvitt jag vet har han hållt det men vad vet jag?? Känns som jag inte vet nåt om nåt längre. Han har smugit och druckit väldigt länge kanske 15- 20 år har jag fått veta av hans ena barn.

Oj nu blev det jättelångt inlägg och helt förvirrat skrivet, men det är så jag är nu. Ältar i mitt huvud, ledsen, saknar, förvirrad, trött, ångest...hjälp vad är rätt att göra ???????

whinter

Glömde lone ranger, ja jag flyttade p g a alkoholen. Det enda han svarade när jag försökte ta upp problemet vid flertal tillfällen, då jag också förklarade att jag skulle flytta om det inte blev bättre var" hur länge ska du hota med det". När jag sedan berätta att jag skaffat lägenhet var jag en hemskt svek full person som inget sagt!!!!??? När jag sedan flytta för 2 månader sedan var ju det en bra ursäkt för att ta sig en rejäl sup period (aldrig värre än han kan jobb) . Han mådde tydligen riktigt dåligt psykiskt och han började på eget initiativ KBT terapi och den vita månaden. Bra tecken antar jag,,,, eller??

... ja, jag vet inte vad som är typiskt för alkoholister riktigt: självklart kan de i sitt missbruk manipulera, ljuga, skälla osv, men min exsambo är värre än så och när jag läser dina inlägg whinter, så blir jag berörd - min exsambo hade de där dragen: det är fel på alla andra, själv var han bäst på allt och förväntade sig extremt mycket beröm för allt (av mig framför allt), bytte ofta jobb (kollegorna är lata jävlar, ingen vill arbeta ordentligt, ingen hängde med i hans tempo, chefen styr inte upp osv osv), det var hot så fort saker inte passade honom, allt var mitt fel och han vann alla konversationer och förlöjligade och tryckte ner mig, många försök att kontakta min familj och försök att få dem att "tala mig till rätta" eftersom jag var så och si och sån och allt vad det var (detta hade jag nästan förträngt tills jag läste dina rader) och det var död och pina.
Han dricker inte längre, men han har kvar alla dessa sidor och får han chansen så är allt fortfarande mitt fel oavsett vad som hänt/händer...

Jag stämmer in: Ge det tid - måste du besluta nu?
Kramar!

Särbo11

Hej Whinter!

När du skriver om din fd sambo är det som att du beskriver min.... Skrämmande likt! Jag har fått så många glödlampor som tänts i min skalle den senaste veckan så jag tror varenda lampa varit släckt de senaste 20 åren. Jag brottas själv med exakt samma tankar, jag vill vara med honom för han är ju så fin emellanåt, men nån lampa jag har blinkar rött, plötsligt känns hans påstådda "kärlek" inte längre så äkta.

Hur ska jag veta hur äkta den är? Manipulativ tycker jag att den är, och jag själv är ju sjuk i medberoende och kanske bara inbillat mig att hans omtanke om mig emellanåt bara är för att just få sina egna behov tillfredsställda och har inte ett dugg med mig att göra.

När jag skaffade egen lägenhet och flyttade för ett par år sedan kunde han knappt vänta med att skaffa en ny, det ser jag nu som ett tecken på att äkta kärlek från hans sida inte existerar. Jag började ju vara tillsammans med honom igen såklart. Antar att jag som medberoende inte kan räkna med att ens mina känslor jag känner är sanna, låter ju skitkonstigt, en känsla ska ju inte kunna vara fel. Men jag kanske undertrycker mina sanna känslor och konstruerat de känslor jag har för honom, skumt, luddigt och flummigt tänkt men så tänker jag. Jag ska nu försöka tänka på att jag i första hand ska må bra. Det är det viktigaste nu.

Jag känner med dig!

Kram

Spes

Min man är passivt aggressiv. Han dricker mycket måttligt.
I stället började jag dricka för att stå ut med situationen och
vara honom till lags. Mitt drickande har dessutom givit honom
en hållhake på mig. Bara jag ser på honom så blir jag orolig och
vill bedöva mig. Nu har jag fått nog och har varit nykter i fem dagar.
Jag ska se på honom med nyktra och ögon och släppa fram mitt rätta jag.
Att han inte är riktigt normal bevisas av att han är sur och elak nu när
jag inte dricker. Vid mina tidigare försök har han köpt hem vin och frestat
mig genom att dricka och säga mmmmm. Att jag inte lämnar handlar mest om ekonomiska skäl
samt att jag är rädd för att han ska förtala mig på jobbet och privat. De flesta vänner
har jag förlorat och jag är mycket ensam. Själv sticker han iväg på sina egna resor ärenden,
ringer inte om han blir sen och ignorerar mig. Ställer jag det minsta lilla krav så straffas jag
i veckor, dagar av tystnad och hämndhandlingar och till sist ligger jag i sängen och gråter med
ett vinglas. Nu är det såklart inte hans fel att jag dricker, det är jag som för glaset till munnen för
att dämpa ångest och depression. Nu får det vara slut på det. Jag och ingen annan måste ta itu med mina
problem. // Spes

pixie44

Jag förstår hur du känner.jag har det inte så, men annt problem. Men har sett betedet väldigt nära min svärfar gjorde så mot min svärmor. Och blev mer och mer elak när hon inte ville dricka bjöda han hem vänner. När hon vill e sluta röka blåste han rök i hennes ansikte. Hon lämnade han till slut efter alldeles för många år.hon trodde att barnem skulle vända sig emot henne men det blev tvärtom. Jag förstår att du inte lämnar nu men om du blir starkare så kan det bli lättare. JAG ÄR GÄRNA DIN VÄN, vi känner inte varann än men har tsget ett beslut samtidigt.Vi kan ska en kompis tråd där vi skriver till varan att börja meed bor du i norr, södeer eller i mitt en kram din nya vän i ett nytt starkare liv.jag håller koll om du vill skriva är sjukskriven och kan inte göra nått.// värmade kramar pixie