Hej min före detta man har under en längre tid sagt/hotat med att han ska åka iväg till Thailand och nu verkar de planerna förvandlas till verklighet. Såg på ett konto dom vi fortfarande har kvar att han lagt undan en större summa pengar till det. Jag tror att en sådan resa kommer bli hans död. Vet inte vad man kan göra för att förhindra denna resa. Jag vet att det är hans val och att jag nog inte kan påverka hans besluten vill inte släppa det utan att ha försökt göra något! Bi har tre barn dom är vuxna men de vill ku ha med sin pappa i framtiden om han är nykter och det kommer han inte va om han åker iväg! Känner att något måste ske men vad???

Domen

Tänkte att jag kanske ska he bakgrundshidtorien: min numera xman har missbrukat under många år vilket jag blundat för. Detta eskalerade i samband med sjukskrivning o ledde till ett otal sjukhusbesök bland annat på grund av överdosering av tabletter, fallolyckor mm. Till slut gick han med på behandling men det vartydligen för att få tyst på mig för två veckor efter hemkomst tog han ett återfall. Detta kanske jag kunnat hantera om han inte blånekar så mitt beslut blev skilsmässa. Nu dök han ännu längre men tydligen inte till botten... Har haft några nyktra korta perioder då jag i min enfald bjudit hem honom tulls han en dag kom påverkad. Nu har jag fått rådet att inte ha någon kontakt alls under minst tre månader. Hur gör jag med hans planerade resa, ska jag säga något till våra barn? Har han kanske bara skrivit Thailand på insättningen för att jag ska reagera? Ska jag bara lägga ner o sluta bry mig för att det är hans ansvar men kommer jag förlåta mig själv om det händer något...

FylleFia

Hej Domen! Med risk för att låta krass så tycker jag att du ska lägga ner. Även om du fortfarande har känslor för honom. Men du skriver att barnen är vuxna så deras relation till sin far bör de själva ta ställning till. Jag tror inte du kan hindra honom att åka till Thailand. Sen finns det -tyvärr, här talar mina fördomar in - lite andra skäl än bara alkohol/droger till att män i övre medelålder (baserar det på din uppgift om vuxna barn) så ofta väljer att åka till vissa länder där innevånarna är i en annan ekonomisk situation och inte kan ställa motkrav. Kanske super han inte ihjäl sig i Thailand, kanske blir han "bara" kär. Kan det vara så att du är lika rädd för det scenariot? Svara inte mig utan ställ frågan till dig själv.

Hoppas du inte blir ledsen, men det var min ärliga reflektion. När det gäller själva Thailand så ville jag åka dit i 20 års tid men min man vägrade på grund av "Guilt by association" (Tyckte han överdrev lite, men förstår tankegången; Att stå på Arlanda och stöta på en kollega som undra vart du ska? Svårt att hålla huvudet högt då som man). Vet ej vem som gav dig rådet om ingen kontakt på tre månader. Men det kan ju ha varit ett bra råd. Jag vet ju så lite om hur ni har det. Men mitt spontana råd är att låt honom åka. Låt honom göra sina egna val. Du kan inte hindra en alkoholist ifrån att gå under. Det kan bara alkoholisten göra själv. Jag är alkoholist själv så jag har lite kött på benen. Dessutom misstänker jag att min man - som jag tillfälligt har lämnat - lider av samma åkomma. Ta hand om dig själv, inte xmaken.

Fia.

PS: Häng kvar. Jag är säker på att du kommer att få fler svar. Kanske någon som har en helt annan inställning. DS

Domen

Hej! Tack för ditt kloka svar. Jag vet att jag ska lägga ner men det är svårt att se på när den man en gång älskat går under;(( jag har ju som medberoende väldigt svårt att släppa kontrollen och vill att barnen ska må bra vilket de inte gör nu. Min dotter uttryckte det med att du kan klippa banden men han kommer alltid vara min pappa som jag kommer oroa mig för. De har dock valt att inte heller ha någon kontakt för tillfället. Vad beträffar att han kan träffa en ny kvinna så hade det bara varit bra förutsatt att det inte är en beroendeperson. Jag ska försöka tänka på mig själv nu! Hoppas allt går bra för dig! Domen