Hej

jag skriver för att jag behöver råd i en svår fråga. Jag har sökt överallt efter information om hur stor chans det är att en alkoholist fortsätter att vara nykter efter behandling. Jag lämnade min sambo som har alkoholproblem i somras efter en lång period av drickande med tillhörande aggressiva utbrott. han har aldrig slagit mig men han uppträder aggressivt och skriker åt mig i mon dotters närvaro när han är full. J
ag lämnade honom under dramatiska former utan att ta med ens några kläder, jag bara tog med min dotter och sprang ut ur huset. Vi åkte till några vänner och stannade där tills jag hade ordnat ett nytt boende för mig och dottern ( inte hans). Han skickade hotfulla sms till både mig och mina vänner under några dagar och slutligen ett enkelt förlåt.

När det var dags att hämta mina tillhörigheter och flytta ini nya bostaden så naturligtvis var jag dum nog att gå med på att "prata ut" och naturligtvis slutade det med att jag tyckte synd om honom och trodde på honom när han lovade att sluta dricka en gång för alla trots många och upprepat brutna löften tidigare. Han höll det naturligtvis inte. Tack och lov bor vi inte längre tillsammans men den känslomässiga utmattningen blir den samma och till sist efter en massa hot via sms om både att förstöra mitt liv och att ta sitt eget bestämde jag mig för att nu var det nog, nu orkade jag inte längre.
Jag vidaresände självmordshoten till hans familj och förklarade att jag nu tar min hand ifrån honom och lämnar över ansvaret till dem.

Jag kände mig väldigt fri efteråt, inte alls så sorgsen som jag brukar göra när jag "bestämt" mig tidigare. Det var som att jag faktiskt i djupet av mitt hjärta hade bestämt mig. Livet började bli harmoniskt och både jag blev gladare och började känna att jag hade en framtid. Dottern och jag har kommit varandra närmare, nu finns det ju energi över till henne.

Men efter att inte ha hört något på flera veckor fick jag ett sms där min ex berättade att han skulle lägga in sig på behandlingshem om ett par dagar. Jag svarade ganska kort och önskade lycka till, så långt allt bra, men nu är han på behandling och han ringer och skickar brev och smsar kärleksförklaringar och pratar om framtiden som om vi sk bli tillsammans igen.

Det blir så svårt. Jag älskar honom men känner ingen tillit till att han ska klara detta och vet inte om jag orkar utsätta mig för att bli besviken igen. All den energi jag hade tidigare är borta, jag plågas hela tiden av dåligt samvete och också av obeslutsamhet.
Egentligen vill jag inte fortsätta med honom. det blev helt enkelt en gång för mycket och jag känner mig olustig vid tanken på att utsätta mig för risken att drabbas av hans eventuella återfall. Men hur gör jag nu?

Jag känner att jag inte kan förstöra hans goda vilja genom att säga att jag aldrig vill vara med honom längre men jag kan ju inte ljuga heller. När han kommer ut från behandlingen så är han säkert skör och är det rätt att vända honom ryggen då? han skriver hela tiden att hans motivation är tanken på en gemensam framtid och att det enda han lever för är mig. Jag känner mig fångad i en fälla. Tycker synd om honom och önskar att allt går bra men jag kan väl inte förstöra det jag och min dotter har byggt upp nu bara för att han ska klara nykterheten?
Hur ska jag göra? Ska jag ta tag i detta nu och säga ifrån eller ska jag förklara när han kommer ut?
Jag vet inte ens om jag skulle vilja gå tillbaka om jag så fick garantier från högre makt att han aldrig kommer att dricka igen. Han har gjort så förfärligt elaka saker på fyllan och svikit så många gånger.. Jag kan inte få bort bilderna av hur han är som full och vet inte om jag någonsin kan förlåta vad han har utsatt oss för, men jag känner mig tvingad att gå tillbaka för att inte förstöra det han kämpar för just nu. det känns som om jag måste välja mellan att förstöra hans eller mitt liv...

härligt att läsa ditt inlägg och hur du har gjort dig fri! Fint också att mannen sökt hjälp och är i behandling.
Lita på din magkänsla och värna om ditt goda liv du byggt upp, DITT liv.
Mannen måste hitta sin egen motivation både till nykterhet och att leva - och det bör han få hjälp med på behandlingshemmet. Att leva för någon annan är en fälla för båda.
Kort men kärnfullt, kram i morgonbrådskan / mt

och uppfattar en stor varning om att inte gå tillbaka till honom.

DU kan aldrig ta ansvar för hans nykterhet vilket han försöker få dig att göra nu. Han, likväl som jag, måste vara nykter för min egen skull, ansvaret är helt mitt om det ska gå bra. Skyller han på dig om han skulle börja dricka nu så har han inget förstått av sin situation.

Ingår det ingen anhörigvecka i hans behandling, alltså en vecka där du kan få komma på och se över ditt medberoende ? Du kan inte tycka synd om honom, det är hans ansvar att göra något för att ta sig ur skiten.

Och du är värd ett bra liv tillsammans med din dotter.

Du skriver: "det känns som om jag måste välja mellan att förstöra hans eller mitt liv.." Ja då är det väl självklart att det är DITT liv du ska satsa på, för din och inte minst för din dotters skull. Självklart. Lycka till och ta hand om DEJ och din dotter.

Yogi

Talarna...
Du vet att du inte kan ta på dig ansvaret för hans nykterhet. Du är inte den som han kan lägga det på, som han försöker göra nu. Du ser vad han försöker göra, och du känner bördan redan nu. Ska du leva med den bördan? Är den egentligen din? Kan du bära den? Det är hans ryggsäck, som han själv har skapat. Du har en egen, som säkert väger en del den också. Bär han den åt dig? Känner du någon gång att ditt liv och din börda blir lättare i hans sällskap? Jag hoppas att de erbjuder anhörigvecka där som han är. Tror det kan vara bra för dig, att du kan få hjälp att berätta för honom hur du tänker och han kan få hjälp att hantera det och lära sig leva med det. Jag vet att det är så svårt att verkligen göra det som man egentligen vill, för varenda liten del av en svarar upp på "kraven" från den beroende, man känner ansvaret och svarar upp på det. Det är vårt beroende. Vi har samma problem i någon form... Vi har bytt ut alkoholen mot alkoholisten. Vi har ett på många sätt liknande arbete att genomgå för att bli friska. Vi lovar och lovar att inte gå tillbaka, min misslyckas gång på gång.
Jag gläds åt att du varit stark nog att skapa ett liv med din dotter, att du fått kraften tillbaka. Bra jobbat! Var stolt över dig själv! Ta den här tiden att verkligen fundera över vilket liv du vill leva, fyll dagarna med din dotter och dina vänner, gör saker som du tycker om och som du mår bra av. Det spelar ingen roll hur statistiken ser ut för ett tillfrisknande, om det är 80% eller 5% som blir friska. Det är ändå upp till honom, hans motivation och styrka. Om han tycker att du är hans motivation, hur blir det då den dagen du måste jobba över, ni grälar eller du kanske inte har lust att ha sex? Motiverar det till ett återfall då? Och "felet" och ansvaret för det är ditt?
Du gör ett bra jobb som verkligen funderar över det här, försök att få hjälp att fundera vidare. Bra att du skrivet här, det finns så mycket kunskap, erfarenhet och klokhet på dessa sidor!
Varma styrkekramar!

lilleskutt

Jag är chockad över vilken respons jag fick! Tusen tack för era kloka och välformulerade råd. Det kanske låter konstigt men tårarna trillade när jag såg hur många som hade svarat. För första gången , kanske i mitt liv, känner jag att jag har blivit "lyssnad på" och att man har tagit mina frågor och funderingar på allvar. Det känns bra att det finns andra där ute med erfarenheter av liknande problem, (eller egentligen inte, men ni vet vad jag menar...) som verkligen kan sätta sig in i den osunda relation man utvecklar till en missbrukare. Jag vet att jag borde lita på min magkänsla, problemet är att jag inte helt vet vad jag känner eftersom mina tankar liksom överröstar känslorna. Jag har läst lite om " det vuxna barnet" och jag tror att så gott som allt stämmer in på mig. Jag kommer inte från en missbruksfamilj men min mamma var psykiskt instabil och det har säkert satt sina spår. Jag har alltså svårt att känna efter utan resonerar mig fram till beslut och kan lätt överanalysera situationer och även relationer. Det är där jag villar bort mig i alla om, men och kanske som hela tiden ringer i mitt huvud. Jag är också väldigt upptagen med att försöka att vara en bra person och att inte såra andra. Helt enkelt har jag problem med att sätta gränser och så fort jag har satt ner foten och sagt nej så kommer självförebråelserna som ett brev på posten. Jag känner mig egoistisk och börjar fundera på om jag är känslokall och psykopatisk. Till slut mår jag så dåligt över vad jag har gjort att jag tar tillbaka allt jag tidigare sagt trots att det egentligen kom från hjärtat.. Jag ska faktiskt ta till mig av råden och tänka på framtiden för mig och min dotter. Jag måste faktiskt i första hand skydda henne och jag ska tvinga mig själv att stå för mina val hur egoistiskt det än må vara..

lilleskutt

men tyvärr måste jag tydligen få höra/läsa för att se hur självklart det egentligen är. Du har helt rätt, det borde bara finnas ett val och ett självklart sådant! Tack

om du kan ta till dej av kommentarerna och inse att du är viktigast här. Jag har så svårt att förstå den här problematiken eftersom den är så främmande för mej. Därför brukar jag sällan läsa på anhörigsidorna t.ex. för jag känner inte att jag ska komma med råd. Men jag börjar också förstå att det här är en annan form av "missbruk", svårt att bryta det också. Så ta inte illa upp för att jag får det att låta så enkelt, jag FÖRSTÅR att det är komplicerat. Men ändå, lilleskutt, läs igenom ditt första inlägg här. Du beskriver hur han behandlat dej. Då är det inte DU som är "egoistisk.. känslokall och psykopatisk." Det är han. DU ska ta hand om DEJ. Du är på rätt väg nu, gå inte tillbaka. HAN är inte ditt ansvar. Din dotter däremot har du ansvar för, och för dej själv.

Jag känner varmt för dej och önskar uppriktigt att du ska klara av att bryta och leva ditt fria liv.
Kram!

lilleskutt

eftersom jag förstår att du har/har haft en missbruksproblematik. Med risk för att vara påträngande ( jag förstår om du inte vill svara) så frågar jag i alla fall om du har varit på behandlingshem någon gång? Jag undrar i så fall hur det fungerar. Kanske någon annan som vet annars. Får man terapisamtal och har man möjlighet att få prata med någon på en gång om man plötsligt mår dåligt? Jag funderar lite kring hur och när jag ska förmedla mina tankar om framtiden.. Jag tänker att det kanske kan vara bra om han får dirigera om sin motivationskälla från mig till något annat så tidigt som möjligt. Det blir ju inte bra om han gör sig en falsk bild av vad som väntar när han kommer ut därifrån. Ett annat skäl till att jag funderar på att ta upp detta på något sätt, kanske skicka sms( det går inte att ringa dit) eller kanske ta det över telefonen när han ringer, är rent egoistiskt, känner att jag vill befria mig från den malande oron över att jag antingen gör honom besviken eller att jag ska bli svag och gå tillbaka till honom. Dessutom känner jag mig falsk som låter honom hållas utan att direkt säga hur jag känner. Har gett några antydningar genom att svara på hans sms typ " vi får ta ett prat när du kommer ut och se hur vi känner" och " vi tar en dag i taget, ingen vet hur vi känner när du kommer ut" etc.. men han svarar bara att allt kommer att bli så bra och jag ska visa dig hur mycket jag älskar dig. Det blir så svårt, någon av oss kommer att bli sårad. Jag vill kunna släppa detta och fortsätta med den framtid jag hade börjat bygga på..

alkoholist och idag en stolt nykter sådan.

Jag gjorde behandling på Nämndemansgården eftersom jag själv insåg att jag inte skulle klara att bryta den onda cirkeln själv. Det är ingen överdrift att säga att det var den bästa investering jag gjort för min egen skull någonsin.

Där och på de andra Minnesotahem jag haft kontakt med så finns det alltid tillgång till läkare, sjuksystrar, psykolog, präst och terapeuter med egen bakgrund i beroendet. Man får en egen personlig behandlingsplan med egna uppgifter,"läxor", som man ska följa för att upptäcka sig själv och hur man fungerar. Man tillhör gruppen och det är i den som de stora stegen tas i form av "en alkis vet vad en alkis går för", att sitta och ljuga och manipulera i en sån grupp blir bara löjligt för allt är använt tidigare så man blir fort avklädd. Att lära sig ärlighet är en befriande känsla, jag som ljugit så mycket under mina aktiva år.

Enskilda samtal med terapeuter kan förekomma, terapeutledda gruppsamtal är vanliga och det finns alltid hjälp att få hos personal eller hos gruppmedlemmar. Att inse att jag inte var ensam i min situation hade jag svårt med i början ända tills jag fick en uppgift att lösa som på nolltid fick upp ögonen för att jag tillhör gruppen.
Grupptillhörigheten är viktig eftersom det är det jag senare kommer att lägga mitt liv i när jag börjar gå på AA. Det är väldigt sällsynt att tillfriskna på egen hand från beroendet och få ett bra liv efteråt. Men att upptäcka att jag tordes lita på andra, söka hjälp hos andra, var en rejäl befrielse. Precis som här på forumet fungerar det i AA/Al-anon och att upptäcka det är underbart, det finns alltid nån som har gått igenom det jag går igenom och kan hjälpa mig.

Ta hand om dig och sök egen hjälp !

Kram !

lilleskutt

och det känns fantastiskt mycket lättare idag! Tusen tack! Jag har fortsatt att motta meddelanden och brev om hur mycket han älskar mig och att allt han gör nu är för oss etc etc. Jag försöker att inte låta det sjunka in och bli till sanning utan påminner mig om alla andra gånger han sagt så och då kan jag stå emot. Tack Yogi för att du ställde de rätta frågorna. Jag har verkligen funderat en hel del på hur han har hjälpt mig, vad han har tillfört i mitt liv och den tragiska sanningen är väl att det enda han har tillfört är lögner och katastrofer. Det är faktiskt så att så fort jag har blivit svag, på grund av sjukdom hos anhörig, vårdnadstvist eller av annan anledning haft en svacka så har han supit till och ställt till med en massa problem för mig och mina vänner( han ska alltid ge sig på mina närstående när han dricker). Inte en enda gång har han varit ett stöd för mig. Han är verkligen en vän i medvind men aldrig i motvind, tvärtom vänder han sig emot mig då.. Det gör det lättare att stå emot det dåliga samvetet jag har över att inte finnas för honom nu. Tack vare att jag fick beskrivet av Adde hur det ser ut med stöd på behandlingshemmet så känner jag att det är bättre att släppa bomben när han är kvar där än när han kommer ut därifrån.Jag svarade på ett meddelande och skrev att jag önskar honom all lycka till med behandlingen och att vi kanske kan ta en fika på stan någon dag när han är kommer ut men att jag inte vill leva mitt liv med honom vare sig han är nykter eller inte.
Nu förstår jag inte varför jag stod ut så länge.. Han har svikit och gjort så mycket hemskt och då inte bara mot mig utan mot andra i min närhet. Han beskrev häromdagen för mig vilken dålig vän alkoholen är; den går emellan dig själv och de närstående, bråkar,skriker och kräver uppmärksamhet, kostar pengar, sviker etc.. Han menade också att om det hade varit en person så hade han bett den vännen att dra för länge sedan. Detta var det som avgjorde saken för mig. Exakt sådan vän har han varit och det sa jag också till honom. Jag tror han fick lite att fundera på. Jag vill inte vara elak men nu ska jag vara ärlig mot mig själv och andra och inte försköna sanningen för att skydda någon annan. Tack för råden om att söka hjälp för egen del. Jag har länge värjt mig och vägrat erkänna att jag är medberoende men det är tyvärr sanningen om mig och jag inser att jag behöver hjälp att ändra mitt beteende annars riskerar jag att hamna i samma situation igen. Nu ska resten av mitt liv börja!!

lilleskutt

för vad jag har gjort! Varför är det så svårt att fatta ett bra beslut och bara känna att det är riktigt och sedan gå vidare? Vad är det för fel på mig? Känner mig så hemsk. Jag får brev och sms varje dag från min ex-sambo när han är på behandlingen och jag kan ju välja att inte läsa dem, ändå öppnar jag kuverten och jag läser sms:en men det värsta är att jag svarar honom också. Han skriver att han ser fram emot att leva resten av sitt liv med mig och att skaffa barn (och i så fall är det väldigt bråttom med tanke på min ålder).Han berättar också om att han fått sömnmedicin vilket jag tycker är anmärkningsvärt då han är blandmissbrukare och har blandat alkohol och olika benzopreparat i åratal. Han har också berättat för alla om mig och hur mycket jag betyder för honom och att han inte kan sova pga att han saknar mig så mycket, Han skriver också till mig att det ska bli skönt att komma hem igen för att han kan inte sova om inte jag är bredvid. Men vi har haft separata hem sedan Maj! Visserligen har han sovit här en hel del då han höll sig nykter under perioder men det känns ändå fel när han skriver så. Han har haft problem med sömnen så länge vi har känt varandra. Nu den sista vändan innan han la in sig gjorde han så mycket dumt att han borde förstå att det inte är självklart att han får komma hit. Visst är han sjuk och kan på ett sätt inte kontrollera vad han gör och därför förlåter jag honom men det betyder inte att jag tar honom tillbaka och att jag inte skyddar mig och min dotter från risken att det upprepas. Visst han har själv lagt in sig och bekostar behandlingen själv men det är ju ingen garanti för att han klarar att hålla sig nykter för all framtid. Det mesta talar ju för en del återfall om man ser till statistik. Jag har berättat att jag är mycket tveksam till en framtid och att jag inte kommer att skaffa barn med honom med honom men att jag kan erbjuda min vänskap. Nu berättar han att han fick hjärtproblem efter mitt meddelande. Jag vet inte vad jag ska göra för att ställa till rätta det jag orsakat. Oroar mig för att han ska avbryta behandlingen innan han är färdig. Står inte ut med tanken på att jag har förstört hans motivation. Skuldkänslan blir än större av att jag faktiskt kände mig bättre innan han lade in sig för behandling. Då hade jag bestämt mig för att aldrig ta honom tillbaka och medan han drack så var ju mitt beslut otvivelaktigt det rätta, men nu.. När han började skicka brev från behandlingen drabbades jag av en kvävande känsla. Jag orkade inte tanken på att jag var så betydelsefull för honom, det kändes som att jag fick för stora kläder, ett ansvar jag inte har kapacitet att axla. När jag skrev till honom att jag inte kan lova något annat än min vänskap intalade jag mig själv och också honom att det var för att han inte skulle ha falska förhoppningar om framtiden, men vid självrannsakan måste jag erkänna att det egentligen var för min egen skull, för att jag inte stod ut med att vara huvudpersonen i hans liv. Kan det vara därför jag stannat så länge? Kan det vara så att jag "valde" en alkoholist för att jag kommer först i tredje hand efter alkoholisten själv och alkoholen? Då har ju jag utnyttjat honom för att undvika en nära relation samtidigt som jag ger honom skulden och nu när han äntligen tar tag i sitt problem så sviker jag. Vad är jag för människa egentligen i det perspektivet? Hela min självbild faller sönder och jag spricker snart av skuldkänslor.

och ser mitt och Addes första svar till dig.

Vill påminna dig om att det är han själv och ingen annan än han själv som måste - och kan - ta ansvar för sin nykterhet och sitt liv. Hur var det med anhörigveckan Adde frågade om? Gå gärna till Al-anon om det finns i din närhet.

Fortsätt läsa och skriva här - det hjälper en att se klarare och det är nödvändigt för att hålla sin riktning.
Ta hand om DIG! Det mår faktiskt alla omkring dig bra av / mt

lilleskutt

visst kan jag se att det är hans eget ansvar att bli nykter men samtidigt kan jag tänka mig att man är väldigt skör i den processen och jag vill ju egentligen inte vara en svikare men nu sviker jag... Det med anhörigvecka har jag funderat på, jag vet att det ingår men eftersom han inte har nämnt något om det och jag egentligen innerst inne inte vill fortsätta med honom så har jag inte tagit upp ämnet eftersom jag är rädd att det ger fel budskap. Al-anon däremot ska jag kolla upp om de finns där jag bor, det var ett bra tips!
Ska försöka att hålla riktningen, det är bara det att jag känner mig som en yr höna utan riktning överhuvudtaget just nu. Bara en massa motstridiga känslor och tankar. Jag valde "lilleskutt"för att jag känner mig lite som han, nervös och lättskrämd men kanske virrhöna hade varit mer passande..

med på anhörigveckan är för din egen skull, enbart för att DU ska kunna hitta ett bra mående.

Om du alls sänder några signaler om du är med på den så är det att du vill lära dig att stå på egna ben utan en alkis som binder dig vid hans sätt att leva.

Du har allt att vinna genom att vara med på den.

dvs missbrukaren skör i processen att bli nykter men medberoendebeteenden är ingen hjälp... Medberoende som kommer till uttryck i omsorg-med-kluvna-känslor är ingen hjälp. Han får hjälp under behandlingen att hitta sina egna sätt att få hjälp. Att vara medberoende som skyddar, slätar över, ställer upp är att vara möjliggörare - gra det möjligt för missbrukaren att fortsätta undvika att ta ansvar för sina handlingar och sitt liv.

Hoppas du hittar Al-anon och en grupp där det känns bra. Fortsätt skriva och hoppas du inte tycker jag är hård - det är jag inte. Men efter tre år här på forum har jag lite svårt att inte lägga mig i - fast jag mer än väl vet att det måste få ta sin tid för människor att komma fram till sina egna insikter. Att bli fri ... dvs att befria sig från (är en aktiv process) sitt medberoende är en svår process och du är helt säkert lika skör i den bemärkelsen som missbrukaren i sin nykterhet.

http://www.al-anon.se/Om-Al-Anon/Till-dig-som-ar-ny/

Här är länken till min första tråd om du (el nån annan) vill läsa https://www.alkoholhjalpen.se/forum/hjalpa-nagon-som-star-nara/5025 Nu finns jag på Det vidare livet.

Kram och ha en fin dag! / mt

FylleFia

Hjärtproblem? Fick han hjärtproblem efter ditt meddelande. Tillåt mig att asgarva. Säkert gjorde det ont i både hans själ och hjärta när du inte vill bilda familj. Men att komma dragande med hjärtproblem är fult. Och det vet du. Säg åt karln och ta en halv asperin, det är blodförtunnande och löser de flesta "hjärtproblem". Du är inte elak för att du har fått nog. Ska du betala för det resten av ditt liv för att du en gång valde fel? Du är ingen virrhöna utan du är lilleskutt och som sådan kan du faktisk välja att skutta över missbrukaren. Han är inte ditt ansvar och är du inte längre kär så finns det ingen anledning för dig att låta honom suga energi. Du har nog med ditt. Nu kommer jag att låta krass men det finns en massa karlar ute i världen varav många varken har alkohol-eller-hjärtproblem. Ditt liv kan du inte leva om. I den här leken finns inga andra chanser. Om du känner skuld så lägg undan en tia i månaden för hans krans när hjärtproblemet har gjort sitt. Men slösa inte bort din och din dotters liv.

Jag är själv alkoholist (nykter just nu) och jag vet att alkoholism är en sjukdom. Men det är också en jävla underlig sjukdom som låter patienten bli elak och fullkomligt självcentrerad. Jag har aldrig hört en diabetiker säga till sin partner att ; "Det är ditt fel att jag dricker. Om du bara vore snällare, gladare, mer pigg på sex så skulle jag kunna slänga sprutorna och bli frisk"

Det är oftast jobbigt att lämna, men har man inget intresse så betyder det inte att man är ond. Det betyder bara att intresse saknas. Ingenting konstigt.

Ta hand om dig och din flicka. Fia

lilleskutt

samtidigt som det du skriver naturligtvis inte är ett skämt. Jag uppskattar verkligen de kommentarer ni alla skriver och nej mulletant du är inte hård. Det är så sant det som skrivs och jag är glad att jag då och då kan gå in och läsa era kommentarer en gång till och hämta styrka. Att spara en tia i månaden är ingen dum ide :) Det är lite liknande det råd jag fick av en väldigt uppskattad väninna ( hatad av min ex så klart) när exet, innan han lade in sig , under flera dygn sände en massa hot om självmord och till sist ett sms där han bad mig att lägga ett rep utanför hans dörr . Jag var utmattad och orolig men hon svarade mig bara att " åk dit med ett rep men se till att det är starkt nog och glöm inte en kraftig krok och plugg, för säkerhetsskull tycker jag att du ska lägga en borrmaskin där också, skriv ditt namn på den så kan du kräva den tillbaka av dödsboet".. Jag ska inte neka att det nästan frestade i det läget. Ibland kan den sortens kommentarer göra att man öppnar ögonen då man blir avväpnad av humorn.

Jag har tänkt lite under dagen på hans " kärlek" till mig. Jag börjar undra om det inte egentligen handlar om att han innerst inne inte helt har gett upp alkoholen och därför är viktigt för honom att ha en möjliggörare som väntar. Om jag försvinner så står han där med valet att gå under eller hålla sig nykter. Jag svarade på hans sista meddelande med i princip en upprepning av vad jag hade sagt ett par dagar tidigare i telefonen, så här skrev jag ;

"Jag är glad att du sökt hjälp och ser fram emot att träffa dig igen men jag vill inte att du ska ha falska förhoppningar.Du har tagit ett stort steg mot ett nyktert liv men det är bara början på en lång och mödosam resa. Du kommer att vara i en process där du känner sorg och saknad av din stora kärlek alkoholen, den processen tar tid. Du måste lära dig ett nytt förhållningssätt till tillvaron. Det tar flera år innan du är väl förankrad i ditt nya liv och att skaffa barn i det läget är väldigt riskfyllt och leder inte till något bra, allra minst för barnet.Jag vet hur viktigt barn är för dig och hoppas verkligen att du får chansen att förverkliga den drömmen. Jag är mycket tveksam till en gemensam framtid även om vi bortser från din barnlängtan. Vi har problem. Du med alkoholberoende och jag med medberoende. Du beskrev hur din vän alkoholen sviker, för mig är den vännen alkoholisten. Allt det alkoholen har gjort mot dig har du gjort mot mig. Du menar att om det varit en mänsklig vän som orsakat så mycket problem så skulle man be den att fara och flyga. Varför har inte jag gjort det? Ser du att jag har problem? Din väg till ett bra liv går ut på att göra dig fri från alkoholen, min på att göra mig fri från alkoholisten. Du måste hålla dig borta från flaskan ,så länge den innehåller alkohol, för att inte gå under. För mig är du flaskan.
Vänskap är också vackert, om den är äkta och ärlig, endast då. Vi har varsin kamp vi måste gå igenom och den måste vi klara på egen hand. Om vi inser det kan vi stötta varandra och kanske bli starka tillsammans men först måste vi lära oss att bli starka på egen hand. Annars riskerar vi att dra in varandra i de invanda mönster vi har vant oss att leva i. Kämpa på,jag är stolt över dig! Försök också du att vara stolt över min kamp. "

Svaret jag fick var att han fått hjärtproblem. Sedan total tystnad hela dagen idag. Det är skönt att få det lugnet i och för sig men ibland säger tystnad mer än tusen ord. Han är inte intresserad av mitt mående eller vad jag går igenom. Han ger fullkomligt sjutton i om jag behöver stöd precis som han alltid har gjort. Han kunde ju bara ha skickat ett kort " jag förstår" eller liknande men inte. Om han ,verkligen på allvar, älskade mig så borde han tänka att vänskap är bättre än inget och att han med tiden kunde vinna tillbaka min kärlek men det är inte det han tänker på. Nu är jag i hans ögon förbrukad i och med att jag inte tänker vara en möjliggörare längre.

Det är inte förvåning jag känner, inte heller besvikelse eftersom det aldrig har hänt att han vare sig stöttat eller engagerat sig i mina problem, han har bara flytt in i fyllan och sedan hotat med att göra mitt liv till ett helvete och i de flesta fall också lyckats, i alla fall för en tid. Nej, det jag känner är mer bekräftelse på att jag gör rätt och inte behöver känna mig usel som lämnar honom. Han får klara sig själv, nu försvann även chansen till vänskap.
Han har nästan som ett mantra upprepat för mig under hela vårt förhållande att han finns för mig , alltid. När jag har behövt stöd har han aldrig funnits där, han orkar inte ens lyssna om jag berättar något som inte har direkt koppling till honom. Vad han menar är att han finns där för mig så att jag kan ställa upp på honom...

lilleskutt

Jag ska vara med på anhörigveckan om jag får. Tror verkligen att jag behöver det. Hans resa mot nykterhet har nyss börjat och jag ser ju att det jag trodde skulle bli hans livs utmaning också verkar bli min..

lilleskutt

att tacka för engagemanget, speciellt till er som själva har alkoholproblem. Varje ord från er är värt guld, ni har insikter i en problematik som kan vara svårt att helt sätta sig in i när man inte upplevt det själv.

Visserligen har jag varit en tobaksfri nikotinist under många och fick ett återfall i somras vilket har följts av flera, ungefär varje gång jag tycker synd om mig själv. Beteendet kan nog liknas vid en alkoholists. Jag köper cigaretterna i en affär där jag vanligtvis inte handlar. Smyger ut och smygröker utanför huset bakom en buske så att ingen ska se mig ( om ingen vet så har det inte hänt), förnekelsen; jag är inte rökare det är bara nu, en engångsföretelse( trots att det är 20 st i paketet). När jag väl har ett paket så lämnar det mig ingen ro utan jag planerar typ, när dottern går in i duschen hinner jag gå ut och röka. När jag köper ett paket tänker jag att jag bara ska ha en cigarett men det händer aldrig, ibland har jag slängt paketet bara för att ett par dagar senare köpa nytt... ja ni ser beteendet har jag och det måste jag ta tag i innan det blir varjedagrökning för jämnan här..

har det varit till stor hjälp att läsa på missbrukarsidorna här. Där har jag på djupet förstått hur svårt det faktiskt är att sluta och framförallt att inte börja igen. Och min egen maktlöshet i sammanhanget. Din insikt om ditt smygrökande är insiktsfull och värdefull - så som du beskriver tror jag att det är med allt missbruk; spel-, mat, alkohol- sexmissbruk osv, osv Det beskrivs bra i boken "Jaget och missbrukaren" av Craig Nakken. Jag läste kopiöst det första nyktra året (då maken var s.k nykter med vita knogar, alla böcker jag fick tips om + att jag googlade på allt. Och läste här. För min del har kunskapen varit en viktig del i min frigörelse. Det är smärtsamt men hjälpsamt för den egna processen att se sin maktlöshet... och hoppfullt att förstå att jag har makt över mitt eget liv. Klokt att du tar vara på anhörigveckans möjligheter. För din egen skull. Kram / mt