Detta gäller en nära familjemedlem, som äter 8 olika mediciner, för hjärta, blodförtunnande, Waran mm och även tar sprutor för diabetes.
Varje gång personen vart hos läkaren för provtagning, så ligger personen i ca 4-5 dagar och dricker. Personen sköljer ner medicinen med alkohol. Denna helg som gått blev det 4 flaskor 75:a Whisky. Nu var det slut för denna gång. Nu ska det tas prover nästa vecka och då är man nykter tills det. Jag har alltid undrat om läkarna inte ser att man druckit? Och vad kan man göra, när personen säger att den inte har problem, utan att det är familjen som gör att man dricker? Personen har druckit hela mitt liv, och det är mååånga år nu.
Man tror varje dag att nu ligger personen död. Man är ju livrädd för det.
Vad ska man göra, hela familjen blir ju involverad. Jul och andra högtider är inte roliga längre, när någon ska förstöra det med tjöt, anklagelser och massa "skit" prat.

Ledsen och trött

och alkohol är ingen bra kombination. I vissa fall förstärks effekten av medicinen i andra kan effekten nästintill försvinna. Men det antar jag att du redan vet.
Tipsa behandlande läkare att de tar tex B-PEth- eller CDT-prover som ett led i uppföljningen. Din närstående struntar förmodligen i vad som händer när hen krökar men det kan ju vara bra att ändra medicineringen.

Det kan ju eventuellt, kanske, möjligen betyda ett uppvaknande för din närstående om hen får svart på vitt om förändringar i kroppen av alkoholen.

Flisa

Men kan man säga till läkaren det, utan att personen får reda på det? Jag är rädd att det kommer bli ett himla liv om personen får reda på det. Många kommer bli drabbade i onödan av ilskan.

vill försvara sitt drickande så låt han skälla ! Läkaren har ju faktiskt en skyldighet att se till helheten och finns där komponenter som inte passar in i den övriga medicineringen måste han göra nåt åt det. Be läkaren att inte nämna ditt namn utan bara ta proverna.