Ratad
Skrivet av Hickanni den 13 februari, 2014 - 20:27.
Min dotter har levt med sin sambo i tre år. Igår gjorde han slut, och motiverade det med att han inte orkar med hennes syn på alkohol.
I början av deras förhållande drack han sig redlöst berusad flera gånger, mådde dåligt, slog sig och hade minnesluckor. Hon trodde till och med att han var död en gång. Eftersom de är unga la jag som mamma mig i det hela. Det blev en mycket bra diskussion som ledde till att han skulle ta det lugnare. Han har i princip undvikit alkohol sen dess. Min dotter har sagt att han kan ta sig ett glas vin om han vill, men hon vill inte. Han sa flera gånger att han inte kände sig begränsad och verkade nöjd med hur de levde. För en vecka sedan ändrade han sig, och nu "orkar" han inte med henne längre.
Jag är så arg och ledsen. De har flyttat till en annan stad, där hon har fått ett jobb hon trivs med, och så sent som i Januari inredde de en lägenhet ihop, som han köpte.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med att skriva här. Jag vill att min dotter ska få träffa människor som tänker som henne, och väljer bort alkohol för egen del men inte tvingar någon annan.
Är det här ovanligt? De är unga 20 och 22. Jag säger att han har missbruksbeteende, och hon håller med till viss del.
Är så tacksam för tankar och vinklar om detta. Är tacksam för varje åsikt/fundering.
Hickanni

redigera besvara | Anmäl kommentar | Gilla (0)

Yogi

om det är ett reellt beroende- eller missbruksbeteende... Det har ju lite att göra med hur ofta, mängd och vad som händer att göra. Vilka konsekvenser det får för honom själv och andra. Klart är ju att du, din dotter och han inte har samma uppfattning kring detta. Han har medgivit till viss del och under en tid dragit ner konsumtionen för din dotters skull. Kanske ligger kärnan just där..? Om en person med missbruks- eller beroendeproblematik ska sluta så måste han vilja själv, för sin egen skull, om han ska ha en chans att klara av det på riktigt. Det låter kanske inte som om sambon är riktigt där..? Tänker också att det kanske finns andra orsaker till att han inte vill fortsätta relationen, skäl som han kanske inte vill/vågar berätta, och då finns detta konkreta att "skylla på".

Alkohol är ju en stor del av vår sociala kultur och det är därför någonting som alla måste hitta ett sätt att förhålla sig till. För människor med ett "normalt" drickande så innebär ju alkoholen många positiva saker, men det är ju svårt för människor som har ett problematiskt drickande att ständigt utsättas för alkoholen i sociala sammanhang.

Jag hoppas att det går bra för din dotter, att hon finner sig tillrätta med sitt nya jobb, att hon hittar vänner som hon kan umgås med. Förstår ju att hon är både chockad och förtvivlad just nu och hon har tur som har en mamma som står henne nära och kan stötta henne nu när hon har det svårt.
Vet inte om det jag skrivit något som kan vara till någon hjälp för dig, men jag hoppas i alla fall att det går bra för er.
Lycka till.