Hejsan!

Jag är en tjej på 17 år som tror jag behöver lite hjälp.. Min mamma dricker varje dag(även fast hon nekar till det). Det är alltid minst en starköl, ibland fler har inte alltid koll. Även om det inte låter som mycket så är hon ganska liten, väldigt smal och lättpåverkad. Jag märker direkt på henne när hon har druckit, hon blir nästan som en annan person av nått slag, det är så svårt att förklara och sätta fingret på exakt, men det är inte min vanliga gamla mamma. Jag vet varför hon dricker, det har hon sagt själv, för att dämpa känslor. Hon har gått igenom väldigt mycket, skilsmässa, bortgångna släktingar osv. Men nu har det kommit till en punkt där jag inte orkat med henne mer när hon dricker, för hon blir som sagt en annan person på något sett. Hon vägrar inse och nekar till att hon har några problem alls.
Min fråga nu är har hon problem? Är detta sunt? Hur skall jag göra för att få henne att sluta?

Det enda hon säger hela tiden är att ja isåfall skall åka hem till pappa, men jag vill ju bo hos båda mina föräldrar.

Tacksam för svar

Anti anti

Hej. Ja, din mamma dricker för mycket. Jag har skiljt mig fr en alkoholiserad man och har en 17 årig son som också är trött på sin far. Samtidigt som han vill vara där, umgås och försöka övn.köra med pappa. Min sons skolkurator anmälde till socialen och jag flyttade barnen till mig. Tyvärr kan ingen få dem att sluta dricka om de inte själva vill och man känner sig hjälplös. Kan du bo hos din pappa? Ställ krav på din mamma att hon ska vara nykter när ni träffas annars kommer du inte. Jag vet att det är svårt att genomföra men man måste sätta egna gränser för att må bra. Nu ska du fokusera på dig själv. Vad mår du bra av?
Mitt ex lovade socialen att han inte skulle dricka när barnen var där. Precis det hände när 17 åringen var där förra helgen så jag fick ringa och påminna honom om vad han hade lovat. Fortsätter det så kommer jag att hindra barnen från att åka dit. Man måste markera att det inte ok.