Mina barns pappa dricker. Han har lovat socialen att det var slutdruckit när barnen skulle vara där. Det höll 1-2 veckor och sen var det som vanligt igen. Sen drack han för 2 veckor sen när det var 17 åringens helg och sonen mådde jättedåligt men ville vara kvar för pappa lovade övningsköra med sonen. Denna helgen är 17 åringens helg och samma visa utspelas igen. Denna gången hade pappa förvarnat att han tänkte dricka så sonen KUNDE VÄLJA OM HAN VILLE KOMMA EL INTE! Tycker det borde prioteras att inte dricka för barnens skull men det kommer aldrig att hända. Jag blir så ledsen att mina barn ska behöva gå genom detta.

markatta

Välkommen hit!

Det låter som en jobbig situation för dig och dina barn.

Visst är det så att han borde prioritera barnen framför alkoholen men nu är det inte så. Det är ju väldigt mycket ansvar han lägger på en 17åring, ansvar som ligger hos honom själv. En tonåring ska ju inte behöva göra det valet, att inte träffa sin pappa alls eller att gå med på att han är full. Skrämmande också att han tänkte övningsköra med sonen dagen efter.

Barn till föräldrar som dricker för mycket tar ofta ett stort ansvar, många gånger skyddar de sina föräldrar även om de är arga på dem. Själv upplevde jag det som att jag var lojal in i döden med min värsta fiende, min pappa. För trots att jag älskade honom så var det p.g.a. hans drickande jag mådde så dåligt. Hoppas sonen kan prata med dig men jag tänker också att det är lätt att han kanske censurerar vissa delar för att skydda sin pappa och att det kan vara bra om han också pratar med någon annan,t.ex någon kurator, psykolog eller inom kommunens beroendecentrum där de brukar erbjuda stöd till barn till missbrukare.

Där finns också stöd för dig att hämta, för även om du inte lever med honom så tvingas du ju in i ett anhörigsskap då ni har barn tillsammans. Det finns också en stödgrupp Alanon för anhöriga till alkoholister. Du kan också fortsätta skriva och läsa här på forum. Inte alltid man får så många svar, går lite i perioder hur många som är aktiva, men på något sätt så kan man ibland komma fram till mycket själv bara genom att sätta ord på sina tanka och känslor.

Annalie

Låter ju som mer än bara alkoholmissbruk. Man säger väl inte så till sitt barn! Dubbelbestraffning. Då säger man väl hellre att man inte kan el i bästa fall att man säger som det är, att man är alkoholist o ska söka hjälp.

Anti anti

Någon säger att så länge barnen vill dit så ska jag inte hindra dem. Men samtidigt är det mitt ansvar att hindra dem från att fara illa. Barnen är 12 och 17 år. Ska jag be soc om samtal tillsammans med honom el vad tycker ni? Jag är helt vilse.