Jag bor ilag med en alkoholist och jag vet inte hur jag skall få slut på det! Han kollar mig alltid i ögonen och lovar hela tiden att han skall sluta, men vilket det lovet hålls 1 dag och han börjar dricka igen ända tills han inte varken kan prata eller gå längre. Han blir inte på något sätt aggressiv mot mig men istället blir han lätt irriterad och orkar inte höra på mig när jag försöker prata ut med honom för då leder det oftast till att han tar bilnycklarna och kör iväg när han är berusad! Jag älskar honom så mycket så jag vill inte missta honom. Fast han har sina brister inom alkoholen så har han 1000 goda sidor vilket gör att jag älskar honom så mycket och inte vill mista honom! Men hur skall jag gå tillväga för att hjälpa honom!

Annalie

Anmäl honom till polisen när han sätter sig i bilen. Lämna honom, ställ ultimatum. Han kommer inte sluta om han får ha dig kvar, inga konsekvenser av sitt drickande osv. Ställ ultimatum. Säg att han kan få umgås med dig som VÄN om han söker vård och försöker bli nykter. Var tydlig om hans goda sidor och så vidare men att du måste lämna pga hans alkoholism. I det här fallet så kommer jag inte på nåt annat som skulle få honom att tänka om. Han verkar ju inte reagera på hur han riskerarandra människors liv bakom ratten tex. Tycker synd om dig. Blir jobbigt att lämna. Jag kommer lämna om min partners drickande fortsätter på samma vis. Från att känna som du, till detta. Att det faktiskt är han som väljer bort mig när han super. Det är inte ett sånt liv jag vill leva. Lycka till!

skogssandra

ring polisen när han tar bilnycklarna så han inte kör berusad.
sen e det bara han sjelv som kan inse att han ska sluta dricka