Har en kompis som vart på väg utför länge.

Nu är han fast, och jag tror ärligt talat inte han kan sluta, även om han nu skulle få behandling. Han vill inte! Han mår så jädra bra med alkohol och så dåligt utan.

Vad ska jag göra? Ska jag ge upp? Tjata? Ställa upp och hitta på saker, fast han aldrig orkar pga bakfylla, eller fylla.

Ska jag säga upp vänskapen, så han får känna av konsekvenser?

Orkar snart inte längre vara kompis, trots att det handlar om min bästa kompis.

Hur får jag han att sluta dricka och vilja umgås?

av oss halvtokar som vägrar ge upp om den som missbrukar.Alla de lärda säger att det är precis det du ska göra.Släppa taget så att konsekvenserna för din kompis blir ytterligare en i raden som vänder honom ryggen.Men den som står utan kompis blir ju förmodligen du.Han söker sig antingen vidare till mer fyllesugna kompisar eller drar sig mer undan och dricker i ensamhet.Det som går att slå fast är i alla fall att vad du än gör så kommer han att fortsätta dricka så länge vinsterna är större än förlusterna.Det forumet kan göra och har gjort för mig är att man blir mer klar över vad man gör och varför.

Ibland kan man göra det rätta och stå fast vid det man innerst inne vet är rätt.Ibland kan man inte det och ger efter för att man bryr sig om och så oändligt gärna vill att den som dricker ska se det vi ser.Nämligen att de bör sluta och söka hjälp för sitt missbruk.
Oavsett vad du kommer fram till för beslut,välkommen hit och hoppas att du får någon guidning inifrån och ut vad som passar dig bäst.

Vill han inte sluta kan du inte ändra på honom. Han måste ta konsekvenser av sitt handlande. Visdt man kan i stunden man dricker må bra av slkohol men i långa loppet är det bara skit. Han mår dåligt när a går ur och det blir bättre när man fyller på med ny. Är abstinens och den är inte så rolig.

hjälp sökes

Tusen tack för svaren! Återkommer med fler frågor. Nu ringde jag honom idag ändå. Är som ett beroende för mig med!!

Du kan ju fråga honom vilka fördelar a har och vilka nackdelar. Har han jobb? Dricker han varje dag? Blir han alltid stupfull?

hjälp sökes

Nu verkar det helt kört. Han har jobb som han inte gått till på flera månader. Får ingen ersättning, sjukskrivning eller liknande. Tagit massa sms-lån. Fast i spelberoende. Verkar lyckas vinna en del till alkohol pga skicklighet. Lurade familjen att han tagit antabus, var tom inne på mottagningen och vände. Stupfull och odräglig, både fredag och idag. Tvingades av familjen gå på Alkoholistkurs ca en vecka. Den gick bra. Men sen vart det helt kört efter den. Han mår piss som sagt utan alkohol nu, men faller tillbaka obönhörligen. Dricker nog 5-6 dagar i veckan.

hjälp sökes

Åh fy fan vad sorgligt. Det finns ingenting jag kan göra på vägen innan jag backar några steg? Tex säga till honom att jag säger upp min vänskap med honom? Så han kanske får sig en liten, pytte-liten tankeställare?

Finns inget råd man kan tipsa anhöriga om?

hjälp sökes

Han har redan sökt sig vidare till både mer fyllesugna kompisar, och i supit i ensamhet. Ibland har jag supit till det rejält bara för att ha få ha kul med honom. Men oftast har jag dissat alkoholen.

LenaNyman

Din kompis måste ju ha ett djävulskt ångestpåslag hela tiden. Försöker fly från sig själv 24:7. Har han ingen vårdkontakt av nåt slag? Samtalskontakt? Medicinerar han? Låter helt galet jobbigt för alla inblandade...

/Lena

hjälp sökes

Ja han har ett djävuslkt ångestpåslag hela tiden (har jag själv haft utan alkohol också). Han hade en samtalskontakt han fick 2 samtal hos, men hon sa att alkoholister vill inte vården ta i med tång. Han medicinerar, antideppressiva. Har läst att det påskyndar alkoholism. Verkar galet att han ska fortsätta med de när han är alkoholist. Träffat läkare, och ska träffa om en månad då de ska se hur det har gått. Har blivit värre än någonsin. Ja, det är ett helvete för alla inblandade som försöker hjälpa honom, och han blir arg på alla som försöker hjälpa.

LenaNyman

... att din kompis försöker sig på ett långsamt självmord. Att han inte tror det finns nån möjlighet för honom att nånsin må bättre. Jag tror att han är livrädd och att det är därför han blir så arg när ni "lägger er i". Man skulle nästan fått tvångsomhänderta honom, avgifta honom och ställa in honom på en ångestdämpande medicin så att han åtminstone orkar med att existera...

hjälp sökes

Jag undrar själv om han någonsin kommer må bättre... Ja, så kan det vara. Är han livrädd att inte få ta sin alkohol?
Alla tycker han borde bli inlagd, men det går ju inte mot hans vilja. Än så länge är han ingen fara för andra, och för sig själv är väl en bedömningsfråga. Jag har förslagit benzo tex, men det har han sagt är farligt för beroendepersoner. Han har haft en lugnande för längesen, och tyckte det var lite skönt. Kan ångestdämpande medicin hjälpa honom i bakfyllan? Men då kanske han blir beroende av den som sagt.

hjälp sökes

Jag har länge tänkt att han haft adhd, och behöver utredning och medicin så han kan klara sig utan alkohol o slipper bli så rastlös. Men så kom jag på ikväll att rastlösheten kanske inte har med adhd´n att göra utan alkoholabstinensen.

Läkaren sa att bort med alholhol först innan alla övriga steg.

Men det är ju omöjligt när han inte själv vill??

LenaNyman

... skulle försöka ta ifrån dig din livlina? Nog skulle man väl sparka bakut då..? Vad säger han själv i sina klara stunder? Finns där en vilja, nån insikt, eller är allt bara kaos och panik?

Isch, klockan blev plötsligt tvärmycket, måste få min skönhetssömn, men ser fram emot att höra från dig imorrn. Kram på dig och nattinatti.

Grabben behöver ju vårdinsatser. Dessa läkare vi har i sverige är totalt inkompetenta vad gäller alkoholism, men det finns undantag. Om han nu fått det beskedet så måste man ju slussa vidare och ge hjälp. Anmäl honom till soc så att de startar en utredning. Säg att du är orolig att han tar sitt liv. Det är mycket svårt idag att ta ett lvm men det är en väg. När alkoholen är ur spel så kan man sätta in medicin mot deppet. Läkare är så okunniga om alkoholism och att det är en sjukdom. Lever kvar i gamla traditioner om människans fria val att dricka. Jag kan inte ge några andra råd än dessa. Tänker på dig.

har ni inte och då blir det ännu svårare att ställa krav eller komma med konsekvenser.Inte ens i kärleksfulla relationer kommer man nån vidare vart om alkoholisten inte vill sluta.Om du vill ställa upp på nåt sätt så fråga honom om han kan tänka sig att vara tillsammans med dig en kväll i veckan nykter.Då kan ni göra något tillsammans,gärna ångestdämpande.Kanske badhus,långpromenad whatever.Han vill säkert innerst inne vända blad och framför allt må bättre.Men varje gång han ens försöker släppa flaskan så kommer ångesten som ett brev på posten.Då håller man nog ännu hårdare i sin snuttefilt.
Kanske han nappar,kanske inte.Du kanske tycker att det är en spott i havet,en kväll speciellt om han då redan samma kväll eller dagen efter sätter sig och dricker igen.Men att visa att man bryr sig om,inte skuldbelägger och räcker ut en hand gång på gång kan göra susen i långa loppet.Frågan är ju om du orkar bli besviken,för det kommer du garanterat att bli även om han tycker att förslaget är bra och nappar på betet.

Du är ingen alkoholterapeut som har redskapen att sätta in om han då verkligen bestämmer sig för att sluta helt.Men du kan vara en liten väckarklocka som finns där och påminner honom om ett annat liv utanför fyllekompisar och drickande i ensamhet.

Din vän behöver professionell hjälp. Anmäl honom till soc. Det finns väl en beroendeenhet i din stad? Ring till AA och be om hjälp. Sedan måste du ta ett stort steg tillbaka. Om han inte vill, så finns det INGENTING som du kan göra - mer än - att sätta hårt mot hårt. Det är det ENDA som hjälper i så fall. Känner att du är medberoende till din vän och att du också kan behöva hjälp för att bryta det.

Lycka till - tänker på dig.

hjälp sökes

Tack för alla råd!!

Gick efter rådet att erbjuda honom att hitta på saker när han ville. Simma, jogga osv. Han mycket bra samtal med honom, han förstod att han försummat mig (och andra) flera år. Kom en del saker från barndomen.

Nu har han också gått med att bli inlagd från torsdag. Återstår att se om han luras.

Nu skulle vi behöva konkret hjälp. Vart ska vi vända oss? Finns det något ställe som är bra i Göteborg? Är det bara psykakuten som gäller å sen Östra eller Sahlgrenska?

Vi vill att han blir inlagd helst från torsdag, utan att behöva åka tillbaka å riskera att han inte vill på fredagen då helgen nalkas.

Tusen Tack!! Nu finns det hopp igen....