Hej!

Jag har under det senaste året blivit mer och mer orolig över min mammas alkoholkonsumption. Då jag är 25 år och inte har bott hemma på ett par år är det svårt att ha koll. Nu när jag kommer hem över julen har jag sett vissa saker som gör mig orolig. Dels så dricker de ofta, nästan varje dag har de druckit vin till maten för att sedan fortsätta tills kvällens slut, det som oroar mig mest är att min mamma har försökt dölja det. Jag gick in i köket en gång när hon sa att hon skulle hämta ett glas vin till och då stod hon där och drack, sen fyllde hon upp igen innan hon gick ut. En annan gång skulle hon hämta bubbelvatten men kom tillbaka med en kopp (så man såg inte innehållet) och när jag senare luktade i koppen luktade det vin. Idag var vi på middag med familjevänner och när hon fyllde upp sitt vinglas var det pinsamt mycket, men hon var snabb med att dricka någon klunk så att det blev normal mängd i glaset. Min mamma dricker mer än min pappa och jag vet inte hur mycket eller ofta de dricker i jobbveckorna då jag inte bor hemma. Idag när vi var bortbjudna drack hon säkert 6 standardglas vin, och jag misstänker att hon drack något mer när vi kom hem. Jag har aldrig konfronterat min mamma med detta och vet inte heller om min pappa har märkt av något. Hon har ett jobb och allt socialt fungerar. Jag är rädd att hon ligger precis på gränsen och att detta kan eskalera och bli något mycket allvarligare. Tror ni att jag oroar mig i onödan? Om inte, hur borde jag hantera det här? vet inte hur jag skulle ta upp det med min mamma, eller om jag borde prata med min pappa istället?

Ursäkta om jag har skrivit lite rörigt och osammanhängande men ville bara få ur mig detta innan jag somnar.

tack på förhand.

Och jag vill verkligen säga att du ska gå på din magkänsla! Av det du skriver låter det ju som att hon har problem; om hon smusslar, döljer så är det ju ett tecken på att hon någonstans vet att hon gör fel, men ändå inte kan låta bli...

Å ena sidan tänker jag av att du skriver att du inte bor hemma och därför inte kan hålla koll - så bra, för det är inte din uppgift att hålla koll på din mammas alkoholintag!!
Å andra sidan, den sorgliga sidan, du kan så klart tala om din bild av detta för din mamma; berätta din upplevelse av julen och hur du känner för det, din oro och även ta upp att det finns hjälp att få - men om hon inte vill sluta så kan inte du tvinga henne, och det är hemskt så klart. Men det är också viktigt för dig att veta det, så att du inte knäcks om hon inte tar till sig dina ord!!
Prata ned din pappa, hur ser han på det? Tänk igenom om du vill prata med din mamma, eller kanske skriva ett brev?
Läs runt här, det finns fler berättelser som kan hjälpa dig!
Kram

Stingo

Nej, du oroar dig inte i onödan. Det du berättar visar utan tvekan att din mamma har problem. Kanske din pappa också?

Jo, jag tycker att du skall ta upp det här. Man gör en alkoholist en väldig otjänst genom att "inte märka/inte se" och låta allt fortgå. Sen har flygcert naturligtvis rätt i att dina föräldrar gör sina egna beslut, du kan inte tvinga dem till något. Men du kan uppmärksamma problemet och visa att det syns utåt. Tyvärr måste du vara förberedd på att det kan bli otrevligt, men ibland måste man välja det mindre trevliga.

Kan inte säga om du skall gå via din pappa eller inte, försök fundera på var han befinner sig innan du bestämmer dig. Är han själv beroende/medberoende/ både och? Hurudan dynamik finns mellan dem och mellan dig och dem (vem kan tala med vem om hurudana saker)?

Lycka till och tack för att du bryr dig (ifall det just nu blir för svårt för dina föräldrar att tacka).