Som i ämnet är jag rädd för min far, riktigt rädd, han har varit alkoholist i flera år nu. Ingen i vår familj har velat ta tag i det och jag mår svindåligt över det (därför jag dricker själv se min andra tråd) Han har varit i kontakt med AA och han går på medicin, något som dämpar alkoholsuget, vet inte vad det heter, men det är så ledsamt att vara hemma varje gång släkten är hemma då han är så jävla full och vet inte vad han säger eller vad han gör, ingen av oss har tagit upp detta med han när han är nykter, ingen vågar, men antar att det är det vi borde göra?

Nora

Jag har inga goda råd, för det är svårt att bryta med sin far. Och han som skal vara din förebild och försvarare är den som skadar dig. Har du fått hjälp hos någon? Du kan inte få honom att söka hjälp, men du kan jobba med dig själv och få hjälp och stöd från din omgivning. Hitta någon du litar på som du kan prata med. Du måste kanske innse att din far aldrig slutar dricka, och fortsätter vara en person som skadar dig. Då måste du ta vara på dig själv, och skydda dig från honom. Det hjälper inte att dricka, då blir du som din far, och jag hoppas du tar avstånd från att skada andra med alkoholmisbruk. Stor kram, du är starkare än du tror!

Gå ihop släkten. Prata med honom i lugn och rå. Skuldbelägg inte men berätta hur ni känner, är oroliga och att ni inte tycker om att åka dit om han blir full. Inget mer än din pappa kan få honom att verkligen inse problematiken men man kanske kan glipa lite på de stängda ögonlocken