Min bror har alkoholproblem. Han har varit på behandling i 5 veckor även varit tillbaka på eftervårdsveckan, men han har fått ett återfall, jag tror att det började någon gång kring jul, tyvärr har han fått ultimatum av företaget att han skulle hålla sig nykter, han skulle lämna pissprover annars får han sparken. Vad gör jag nu? Vem ska jag kontakta så han ska få hjälp? Är det kommunen som han bor i? Och hur lång tid tar det? Jag vet att risken för återfall är väldigt stor, och jag personligen ger han en sista chans nu att sluta efter detta kommer jag inte engagera mig mer.

... att du bryr dig så om din bror, men det är ju inte mycket du kan göra. Han måste välja själv!

villveta

Hej
Klokt skrivet av Flygcert !!!!
Du kan inte göra nåt mer än att lägga ansvaret på din bror . Även om det låter hård så det är bara han som kan ta beslutet om sitt liv . Skyddar du honom och hjälper till så ger du honom bara en möjlighet att dricka igen . Låt honom ta sitt ansvar och tänk på dig också . I sådan situation är det lätt att bli själv sjuk .Alla dina desperata försök att rådda din bror gör dig mer och mer förtvivlad och ledsen .Det är hans ansvar och inte ditt.
Styrkekramar till dig

dagensnyhet

Igår fick ja iaf veta att han var på behandlingshemmet, men han har dock inte hört av sig något. Vet inte om de var en inbjudan av dom till eftervård eller om det var han själv som valde att fara dit. Ja hörde dock av mig till dom kring jul och sa att han börjat dricka. Antar att det är skammen som gör att han nu inte hör av sig men det kanske kommer.