Ny man i mitt liv sen halvår tillbaka. Då drack han inte alls och menade att det var för att han hade tendens att fly med hjälp av alkohol. I nyår drack han första gången med mig, och har gjort, mycket måttligt, sen dess. Men förra och denna helg har något enligt mig blivit fel. Han dricker utan problem 2 liter vin på en hemmakväll. Igår blev han berusad och frågade om jag kände mig otrygg i detta faktum, att han kände sig berusad. Jag svarade sanningsenligt ja, och han blev så otroligt kränkt, arg, ledsen, i en enda röra. Han förstår inte att jag tycker två liter (minst) vin är otroligt mycket. Dricker jag tre normalstora glas tycker jag att jag druckit ovanligt mycket. Jag dricker inte mycket, har aldrig gjort, tycker vin är gott ibland och efter 2-3 glas är det inte direkt gott längre, lite som att föräta sig på godis och bli proppmätt.
Har jag fel när jag anser att hans mängd är oroväckande?

Mängden är klart oroväckande men frpgan är ju hur ofta det dricks också. Dessa två tillsammans ger en indikation.

MåBättre

Hej och välkommen hit!

Jag tycker att ni kanske borde prata ut mer ordentligt om varför han slutade dricka förra gången, som missbrukare så har man en viss tendens att glömma. Jag upplever det som att man förtränger den där olustiga ångesten, den går inte riktigt återuppleva och då avdramatiserar man också det som hänt.

Nu gissar jag att detta inte kommer bli så lätt att ta upp men försök få honom att prata, ärligt dessutom. Försök dock att inte dömma, utgångsläget är neutralt.

Lycka till!

Stingo

Tycker som MåBättre, att du skall prata med honom, men vänta tills han är helt nykter och inte heller dagen efter (kan ta 2-3 dagar, efter 2 liter vin). Om det du hörde senast kom igenom 2 liters vindimma, så är det kanske inte värt att fästa sig så mycket vid, men det är viktigt att veta hur hans nyktra jag tänker och hur färdig han är att handskas med sina problem.

Om man klarar 2 liter vin "utan problem", så har man väldigt hög tolerans. Han har tydligt druckit mycket tidigare. Vet du om han druckit under det senaste halvåret (vid tillfällen då ni inte varit tillsammans).