Min mamma har druckit, varit alkoholiserad så länge jag kan minnas. Hon fick bäras hem från restauranger, sov på soffan när man kom hem från skolan. Snubblade tappade och satt mest i soffan och sov, brände mat och efter att min föräldrar skildes blev det värre. Hon bodde så fördärvligt, skitigt, snuskigt och alkoholen och allt som kom till.
Vi har inte varit så nära sedan den tiden. Nu är hon den enda familj jag har kvar.
Hon ringer varje dag och är packad 9/10 gånger. Hon vill hälsa på, hon vill vara barnvakt. Hon kan vara nykter en vecka om hon hälsar på men blir lättretlig och föreslår till slut vin till middagen och jag tillåter det hellre än att ha en abstinent mormor på besök... Hur fel är det?
Nu vill hon åka på semester med oss.. jag har sagt att då gäller nolltollerans men jag vet inte hur smart det är? Går det ens? Är jag medberoende som tillåter henne att hålla på? Att låta henne vara del av vårar liv? Bör man klippa för att hon ska vakna upp?
Vi har pratat om hennes missbruk men hon tycker bara synd om sig själv och säger att hon inte kan sluta.

mod60

Oj oj vilket dilemma du är i. Jag är själv nybliven farmor och mitt barnbarn är en stark anledning till att jag slutat dricka som en svamp. Jag har inte druckit på nästan 2 månader och tänker inte börja igen.
Jag kan inte säga vad du ska göra men nog borde ditt barn få uppleva en nykter mormor. Hur ska du kunna låta henne vara barnvakt om hon inte är nykter eller i sådan obalans soman blir som alkolist.
Lita på dig själv och våga ställa de krav du behöver. Ditt lillabarn är värd en nykter mormor. Jag tycker faktiskt att du ska ställa krav när jag tänker efter. Lycka till.mod60