1.

Hej
Är sambo med en egentligen super go kille. Dock alkohol problem som han inte vill erkänna för sig själv och jag håller på att bli tokig. Han förnekar o förnekar o skyller ifrån sig ja som alla alkoholister... Han smyger o luktar givetvis o försöker dölja med halstabletter vilket inte fungerar. Blir aggressiv när ja ifrågasätter honom. Jag har sagt till honom att tar han inte tag i detta nu så flyttar jag... men han fortsätter... tror han jag e dum i huvet el vad... vad ska jag göra....
Älskar honom o vill verkligen få honom att vakna upp...
Han blev för snart 6 år sedan tagen för grov rattfylla o av med körkortet. Jag fixade så han skulle få nytt lämp men måste ha ett läkarutlåtande o ett blodprov långtidsvärde på promille... han vill verkligen ha körkort igen.. men VARFÖR fortsätter han då supa... han kommer förlora allt han har snart för jag orkar inte mer...

Hej fialotta. Läs lite andra trådar här inne som kommer du upptäcka att din kille är "lika dum i huvudet" som alla andra som har alkoholproblem. Problemet med oss som dricker är att vi inte inser att vi har problem. Nänänä jag kan ta ett par öl till maten. Oj jag tog visst en halv sjuttis också. När det var jag ju värd. Oj jag mår lite dåligt idag, tar ett par öl för att döva. Hmm ångest kommer shit den måste vi döva. En person med alkoholproblem har ALLTID skäl att dricka och då bryr man sig inte om vad andra tycker. Han har en sjukdom som gör honom till det han är för av det du skriver har han inte b ara ett kemiskt beroende utan en utvecklad alkoholism. Om han nu vill ha tillbaka sitt körkort har han ju ett mål. Frågan är om det målet är större än att sluta dricka? Din kille behöver hjälp men han är nog inte mogen att inse detta själv. Du måste också tänka på dig själv och dina behov.

Välkommen till forumet! Du berättar att din kille är supergo men att du har svårt att förstå hur han kan fortsätta dricka fast han har så mycket han kan förlora, det låter också som du gjort mycket för honom för att han ska förändra sina alkoholvanor och funderar på hur det blir om det inte sker en förändring. Klokt att du tar steg och vänder dig för stöd utåt, fortsätt gärna skriv och läs här på forumet hoppas det kan vara någon hjälp för dig. Rosette / Alkoholhjälpen

fialotta

Jag vet ju då jag e uppväxt med en mor som e alkoholist o även jobbat med missbrukare. Vet ni något tips man kan använda sig av för att få honom att inse att jag verkligen menar allvar o som kan få han att börja tänka. Lättare när man jobbade med detta då va de inte någon som stod mig så nära som han gör. Det e betydligt svårare nu. Men han säger emellanåt att han dricker för mkt o vill göra något åt de. Men därifrån o till att verkligen göra detta är ett enormt stort steg.

Att gå från ord till handling i detta är enormt stort. Sätt er ned när han är nykter. Gör upp en lista på vad som är bra och dåligt med att dricka. Säg att du inte orkar mer men att du älskar och vill hjälpa. Att du inte orkar leva mer så här som du gör. Se vad han säger.

fialotta

Jag ska absolut testa. Ganska ledsamt att man gång på gång hittar undangömda ölburkar osv på alla möjliga platser....

flupp

Det blir inte bättre förän någon typ av insikt kommer för honom. Insikten kommer oftast när man står i ruinen..
Jag föreslår att du gör en egen lista. Kolla vad som är viktigt för dig. Sen får man vikta och prioritera. Ibland är det tuffa val, ibland är det enkelt!
Rätt viktigt att vara ärlig emot sig själv.