Hej!

Jag är ny här och jag har just insett att min mamma dricker. Orolig såklart, och famlar efter hjälp i hur jag ska förhålla mig till det. Skulle vara otroligt tacksam för feedback.

Min mamma har alltid varit ordentlig och skötsam, inte haft problem med alkohol eller droger, men inte heller varit nykterist, utan gärna unnat sig lite vin då och då, helger, semestrar. Hon har däremot gått igenom en hel del i form av egen sjukdom och även sorg de senaste åren, (pappa dog för några år sen). Nu är hon i färd att gå i pension, något hon sett fram emot, men som även skrämmer med tanke på omställningen, nya hälsoproblem som dykt upp (ej alkoholrelaterat) och som oroar henne.

Efter att pappa dog började hon ta något glas vin på kvällarna, (säger "hellre det än sömntabletter"), hon säger att hon slipper ligga vaken, och sover gott då. Till saken hör att hon är Gastric Bypass-opererad, och behöver inte så mycket alkohol för att bli berusad.

Ett par gånger sen dess har hon låtit berusad på telefon kvällstid, men inte jättemycket. I tisdags kväll pratade vi i telefon, då sluddrade hon rejält och lät riktigt full, vilket gör mig väldigt orolig. Hon satt själv hemma och drack vin. Ringde henne dagen efter och talade om att jag är orolig.

Hon berättade att hon dricker varje kväll, "2-3 små glas vin", och har gjort det en längre tid men säger att hon har gränser och kan hantera det. Att hon bara dricker på kvällen, aldrig tidigare på dagen. Säger att hon är vuxen och kan hantera det, och att det får henne att kunna sova, annars ligger hon vaken och grubblar. Jag frågade henne om hon skulle kunna låta bli att dricka en kväll, och fick till svar, "jag vet inte, jag har inte provat."
Hon är pigg på dagarna, tar sig för saker, så det är inte det som är problemet. Jag är orolig för att hon kommer att tänja på gränserna och öka mängden vin, och kanske börja dricka tidigare på dagen nu när hon går i pension, och "ändå är ledig".

Jag var väldigt ärlig med henne på telefon igår och talade om varför jag är orolig. Hon tyckte nog att jag överreagerade, men stod för att hon dricker. Hon har inga planer på att sluta, säger att hon är vuxen och tänker "unna sig det", hon skadar ju ingen och är väldigt skötsam i övrigt. Och det är hon ju. Jag hoppas ändå att hon fick en tankeställare av mitt samtal, men vet inte riktigt vad jag ska göra nu och hur jag ska förhålla mig.

Så vad gör jag? Är 2-3 små glas varje kväll (om det nu är sant) för mycket om man klarar att hålla sig till det? Fast hon var ju rejält onykter när jag ringde häromkvällen. Har ni några tips på hur jag kan tänka eller säga när jag pratar med henne igen? Eller vad jag inte bör säga? Vill ju och måste ju reagera känner jag, men vill inte gå på för hårt så att det bara blir taggarna ut direkt.

Meredith12

Jag tycker du är väldigt omtänksam mot din mamma och jag tycker din oro är befogad. Ett dagligt drickande leder till beroende, förr eller senare (eller, kan man ha sån tur att slippa?)
Jag tror inte du kan göra så mycket mer just nu, och att du berättat om din oro för din mamma har nog noterats noga av henne. Hon låter inte ett dugg motiverad att sluta, och verkar inte uppleva några nackdelar just nu. Senare är det troligt att mängden ökar, och kanske kommer hon då att inse att hon är fast. Då kanske hon är villig att sluta eller hitta ett sätt att dricka väldigt mycket mindre.
Ev. Kan du visa henne nån sida där man fyller i sina mängder, och det låter som att hon har ett riskbruk. Att dricka vin när man är gastric by-pass opererad är som att dricka på tom mage. Troligtvis är en del gastric by-pass opererade lite mer känsliga för alkohol, och att ha haft kraftig övervikt kan ha samband med beroende personlighet. OBS att jag inte är medicinskt kunnig, mer sånt som jag snappat upp.
Jag hoppas att du hittar fram i hur du ska förhålla dig till din mammas förmodligen riskabla drickande, utan att lägga en massa frustration och energi om det är ett läge som ändå du inte kan påverka. Ha det så bra som möjligt, kram
M

Orolig dotter

Tack för ditt svar Meredith12.
Jag har nu läst en del på nätet och här på forumet. Jag förstår att jag inte kan få henne att ändra sig, det måste komma från henne. Men jag har ju bara pratat med henne en gång om det. Förhoppningsvis sådde jag ett frö, men om det går att så fler frön innan det har gått för långt så känner jag att jag måste försöka. Vill ju få henne att tänka till, jag hoppas ju att det inte gått för långt för det.

Finns det något som du (eller om någon mer läser) skulle ha hajat till på att få höra av någon närstående? Jag tror och hoppas att hon fortfarande är i ett läge där hon kan ta till sig min oro. Jag känner att jag måste prata med henne igen, har inte gjort det än, men jag vet inte om jag ska ringa eller kanske skriva ett brev till henne. Vad tror ni ger mest tankeställare för henne?
Mängden vin? 2-3 glas varje kväll är ungefär en halv flaska/kväll. Det blir 180 flaskor på ett år.
Eller barnbarnen, dricker hon sig berusad varje kväll vill jag ju inte att hon ska ha mina barn sovandes över där. (Händer iofs inte så ofta ändå)
Sätt det kan påverka hennes hälsa i framtiden? Vet att hon är väldigt rädd för cancer, visst ökar cancerrisken av alkohol?
Något annat? Finns det något som har bitit mer på er/era närstående? Tacksam för fortsatt respons!

mod60

Hej orolig dotter
Du har all anledning att vara orolig tycker jag. Din mamma dricker för mycket och jag tror att hon kanske inte är helt ärlig med mängden hon dricker varje kväll. Det är väl ofta så att vi polerar bort det som är dåligt, tror du har rätt i dina misstankar. Hon är nog i farozonen låter det som. Går på egen erfarenhet !!
Jag är yngre än din mamma men har oxå barnbarn. Hen är en väldigt stor anledning till att jag är nykter sedan 2,5 månader..
Jag hoppas att din mamma tar dina ord på allvar. Du gör rätt som påpekar din oro och ställer krav. Fortsätt med det tycker jag MEN det är bara hon som verkligen kan göra något.
Be henne göra en sådan där alkoholkonsumtionskoll som finns på nätet och säg att det finns så mycket hjälp att få. Detta är sååå vanligt. Kanske hon mår bra av att höra sådant!
Var rädd om dig :)

För att kolla konsumtionen kan man göra webbtest som t ex http://alkoholprofilen.se/ som vi på alkoholhjälpen har varit med och utvecklat en gång i tiden, eller https://escreen.se/ som drivs av forskarkollegor på Karolinska Institutet. Man kan också göra en enkel beräkning av hur många glas man dricker på en vecka och jämföra med de riktlinjer som finns, t ex i vår faktadel https://alkoholhjalpen.se/fakta

Man brukar ofta säga att alla människor övertygas bättre av egna argument än av andras. Så om det skulle vara möjligt att fråga din mamma på ett sätt där hon inte känner sig pressad utan själv kan säga vad hon tycker om sin vinkonsumtion.

/magnus
alkoholhjälpen

mod60

Håller helt med dig Magnus.
Ofta kan en liten hint från nära och kära vara bättre än pekpinnar!!!

Tack för att detta forum finns. Det betyder så otroligt mycket för mig. Utan det så är jag inte säker på hur jag skulle klarat livet. Sjukskriven och utbränd låg mycket nära. :)