Min pappa blir 58 år i sommar och är alkoholist. Han dricker rödvin varje dag i stora mängder och ibland whisky,köper han öl
Ibland blir det 7,2 för att han ska fyllna till fort. Ofta somnar han plakat i soffan med glaset i handen och spiller ner sig redan kl 20. Jag är själv vuxen och har två små barn,vi bor ganska nära mina föräldrar så är ofta på besök. Därav märker jag av detta missbruk. Jag och min syster lider väldigt mycket av detta,vad vi än säger ignoreras det och våran mamma tar honom i försvar. Även hon har med åren börjat dricka, inte lika mycket men det går lätt över styr. Varje helg är det "fest" hemma hos dom och mamma kan stanna uppe till kl.5 och bli jättefull och ganska elak. Pappa blir sällan elak utan bara retfull och försöker dölja att han är onykter. Nu till min fråga, hur ska vi göra med våran pappa? Vill inte att det ska fortsätta såhär, jag och min syster blir så otroligt ledsna inombords av hans drickande. När vi tar upp problemet får vi till svar "låt oss leva våra liv", men vi kan inte leva med detta. Det förstör så otroligt mycket för alla parter. Jag vill inte bryta kontakten. Är rädd att han ska dö av sitt drickande. Skulle vara så tacksam för hjälp, hur man kan gå till väga, om man kan vända sig någonstans osv.

Hej! Välkommen hit. Ni är i en jättesvår situation. Läs lite trådar så kommer ni tyvärr upptäcka att de flesta som dricker lever i en förnekelse. Innerst inne vet de att det inte är bra, fel de har säkert ångest som de dövar med alkohol. Det är svårt (läs nästan omöjligt) att få någon att sluta dricka som inte säger sig ha problem. Jobbar dina föräldrar? Ibland kam man kontakta arbetsgivaren som kan erbjuda hjälp. Ta hem bara mamman till er en dag och prata med henne. Hon är ju beroende hon också men kanske inte lika nere som din far verkar vara. visa www.riskbruk.se Fråga varför de dricker så mycket, att det inte är en normal konsumtion och att man kan få cancer av alkohol.