Hejsan!
Jag ska försöka sammanfatta mig ganska kort... Min mamma har alkoholproblem sen cirka fem år tillbaka, de tre senaste åren har allt eskalerat och inte nog med det; hon går på antidepressiva och äter sömntabletter också. Detta i kombination med hennes alkoholvanor blir oerhört jobbigt för alla anhöriga. Hennes läkare som skriver ut alla mediciner verkar inte förstå att hon missbrukar dessa tabletter och alkohol, så han försätter att skriva ut. Familjen (ex-man, jag (dotter) och sonen) har försökt att tala med henne i minst 3 års tid hur vi känner, tycker och tänker kring detta men givetvis borstar hon bara av sig det. Hon blir så förbannat otrevlig när hon blir full och man liksom skäms och tappar lusten för att vara i hennes närvaro.
Det finns vissa tillfällen då hon faktiskt sagt något i stil med ''jag vet, jag måste skärpa mig...'' men sen är hon full igen någon dag efter. Hon har jobb, men är hemma ibland för att hon är bakis så jobbet blir lidande. Hon har inte väldigt mycket pengar, men väljer att lägga det på alkohol ändå. Min bror, hennes son (vi är båda vuxna), vill knappt träffa henne men han vill precis som jag också hjälpa henne, och snart flyttar jag för att studera på annan ort så då blir hon helst ensam. Vi börjar förlora hoppet och vi vet inte vad vi ska göra, eller inte göra. Hon är ju givetvis den enda som kan besluta sig för att vilja bli frisk, och så länge hon inte vill det kommer hon inte kunna bli frisk heller. Vi förstår att en inte kan tvinga henne till något. Men vi behöver hjälp.