Vår filosofi när det gäller att driva Alkoholhjälpen handlar om att vara oberoende och själva ha kontroll över hur systemet fungerar och er data hanteras. Det innebär att det mesta av de saker som du möter här som användare är byggt av oss rådgivare från grunden.

Efter många år med tusentals av användare och en handfull olika vetenskaplig studier så var systemet för innehållshantering rörigt och långsamt. Vi har justera och lappat och lagat efter hand.

Nu har vi rensat bort allt gammalt och börjat på nytt. Det enda vi tar med oss är ni användare, forumdiskussionerna och frågor som ni som användare skrivit enskilt till oss.

Vi kommer inom kort att starta självhjälpsprogrammet på nytt och presentera uppdaterad fakta kring alkohol.

Eget forum för rådgivarna.
Vi har infört en del nyheter på Alkoholhjälpen. En av dem är att vi rådgivare har fått en egen del av forumet. Där vi ibland kommer att skriva inlägg om saker som ni gärna får diskutera med oss. Precis som i alla forumen så kan alla användare läsa det som skrivs här. Om du vill kommunicera med rådgivare utan att någon annan kan läsa så kan du skriva till oss enskilt under Stöd > Rådgivning.

En nyhet i forumet är funktionerna 'Citera' och 'Svara@' på forumkommentarer.
Genom att trycka på 'Svara@' så blir din kommentar ett svar till författaren av kommentaren du tryckte på.

Genom att markera en del av texten i kommentaren och trycka på 'Citera' så citeras en del av kommentaren i svaret så här:
@Magnus wrote:"Vi har infört en del nyheter på Alkoholhjälpen"

Alkoholkalendern eller "Loggen" som den också kallas, kommer förhoppningsvis att starta under dagen. Det är dock krångligt att flytta över tidigare statistik. Ni kommer att kunna logga in i det gamla systemet för att se er gamla programdata. Vi kommer eventuellt kunna importera viss data för de som regelbundet använder loggen. Vi återkommer till er angående det.

@admi wrote:"Magnus wrote:"Vi har infört en del nyheter på Alkoholhjälpen""

Kul och bra att ni bygger och programmerar det mesta själv 🥰
Jag saknar dock "gilla"-funktionen på inlägg, det var, i mitt tycke ett bra sätt visa uppskattning på texter.
Sedan, texten på startsidan "Hej och välkommen till den nya versionen av".... Jag som färgblind, måste markera texten för att klara av att läsa den 🧐

Bra feedback på tillgängligheten @Vjlo. Vi får kolla hur vi kan justera texten.
När det gäller Gilla/hjärta knappen så försöker vi få igång den igen snart. Den lösning som visade att och hur många gånger ett inlägg hade markerats är inte färdigt i den modulen än.

Det fyller på efterhand här, kul 😍 Två saker tänkte jag på:

1) Kan man få möjlighet att välja flera forum samtidigt under ”senaste kommentarer”? Med shift-klick tex. Personligen vill jag tex stenkoll på de båda forumen ”förändra mitt drickande” och ”det vidare livet” och då vore det praktiskt att få se båda forumens inlägg samtidigt under senaste kommentarer. Nytt är att man kan läsa hela inlägget, vilket inte är nödvändigt om man vill spara plats. Några av oss är extrema långskrivare. De första tio raderna och sen ”läs mer” är fullt tillräckligt.

2) Jag vill också ha möjligheten att direkthoppa ”överst” och ”nederst” bredvid de andra knapparna under varje inlägg. Nu blir det ett himla scrollande upp och ner annars för oss som skriver ofta och mycket.

3) Den vita texten på hem-sidan syns inte alls.

4) Man måste trycka på knapparna i menyn två gånger för att gå vidare. Medvetet?

Hälsningar, Andrahalvlek

Ja, det vita mot ljus måste vi justera!

@Andrahalvlek Jag har justerat val av forum i senaste kommentarer så att det nu fungerar med flera.
Hur navigationen inom en sida ska fungera håller vi på att fundera på. Tack för ditt förslag!
Knapparna (4) kan jag faktiskt inte svara på. Jag antar att det är på mobil/platta? Ska undersöka.

@Magnus skrev:"Jag antar att det är på mobil/platta?"

Än så länge har jag bara använt min padda, men ska prova på mobilen senare idag. Men det har nog med touchen att göra, jämfört med tangentbord. Samma sak kom jag att tänka på vad det gäller att välja flera forum, på padda och mobil kan man ju inte shift-klicka 🤔

5) Kan man komplettera inlägget i forumet med en profilbild på den som har skapat inlägget? Tänker att om nu alla, förhoppningsvis, hittar en bild som de vill profilera sig med så får man ännu ett snabbt sätt att orientera sig när någon kompis har seglat upp i listan på forumet.

Det är otroligt bra att ni låter oss ha synpunkter så här, sen får ni förstås agera som ni vill på det.

@Magnus skrev:" Jag har justerat val av forum i senaste kommentarer så att det nu fungerar med flera."

Jag upptäckte nu att det funkar perfekt att välja in flera forum under ”senaste kommentarer” även på paddan! Otroligt bra funktion för att få en snabb överblick.

Mitti80

Om ni använder Google analytics kan ni se vilka plattformar som är vanligast. Jag tror mobiler används i rätt sånstir utsträckning kanske många som letar info om beroende via mobilen i soffan. Funderar på om sidan är helt anpassad för mobiler, jag har märkt en hel del saker som inte fungerar. Har ev. med cookies och statiska format i kolumner mm. Men bra uppdatering är tycker jag.

Tack för er fortsatta feedback. Det är väldigt bra att veta hur ni användare upplever det. @Mitti80 Vi kommer fortsätta slipa på användbarheten för mobiler etc. Vi använder inte Google tjänster här på sidan eftersom de skickar vidare användardata. Men det finns andra sätt som vi kan skaffa information om vika enheter som behöver stödjas.

Har ni sett att ni kan göra en kort presentation på er konto-sida? Om ni går in på ert konto och trycker på redigera så kan ni nu både skriva en kort presentation och lägga till en avatar/bild. Under detta kommer kommentarer och skapade trådar för användaren visas, så att det blir lättare att hitta det någon skriver.

@Magnus skrev:"Vi använder inte Google tjänster här på sidan eftersom de skickar vidare användardata"
Men ni är medvetna om att google indexerar precis allt på forumet? det tycker jag är mer "creepy" än att något skickas till google analytics, eftersom saker jag skrivit faktiskt kan - och dyker upp - på google search.

@Mitti80

Jobbat med bla statistik och som Mitti80 säger är de majoritet i dagens läge som använder smartphones el surfplattor. Vi har över 80 procent mobil/paddor att surfa via datorn minskar stadigt. Vanligast är även iPhone/iPad en klar majoritet