Ny månad!

Profile picture for user Li-Lo

Hej!
En del av er användare känner av de förändringar som gjorts här på sidan den senaste tiden medan andra nyligen kommit hit och tänker att allt är som ”vanligt”. Introtexten och admibloggen är ersatta av det här admi-forumet som samtidigt såklart är allas!

Passar på att säga tack till er som hjälper oss genom att uppmärksamma oss på saker som kan behöva åtgärdas. Funderar du just nu på något, tveka inte, skriv till oss under fliken Stöd, ”fråga oss".

Avslutar med att bjuda på ett litet maj poem som jag tycker passar.

Cést fini
sjunger en fransk trubadur
i mitt kök
fönster ska putsas
och jag längtar ut
Maj vrålar att inget
tar slut
och solen säger

ta nya beslut
stigarna är för dig
att vandra

kom
kom då
kom då nu

vad kan en
göra
bara att följa
lusten och doften
syren och liljekonvalj
toner som vibrerar
i mitt svalg

chanter ma bien-aimée
l´amour l´amour

//Vid pennan, Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Juni!

Juni kommer med sommar och för många efterlängtade lättade restriktioner gällande rörelse- och samlingsfrihet. Tänker en del på det där. Restriktioner. Vi alla har dem, våra inre normer. Vi begränsar oss på olika sätt, oftast för att passa in och slippa konsekvenser men även för att en del av våra mänskliga tendenser faktiskt behöver draghjälp av ett regelsystem.

Läser i forumet att sommaren med grill, balkonger och uteserveringar kan var en extra utmanande tid när det kommer till att minska sin alkoholkonsumtion och även innebära en ökad anspänning för anhöriga.

Vilka restriktioner har ni? Hur kan en vända en restriktion som ofta förknippas med något negativt till ett hjälpsamt ”hållande”. Går det? Typ som nu under pandemin, restriktioner som ett uttryck för solidaritet.

Vad kan vara hjälpsamt att upprepa för sig själv nu när vi kliver in i den först sommarmånaden? Berätta, självvalda restriktioner.

Sol och hopp
Li-Lo

Profile picture for user kattis@79

@Li-Lo
Hej!
Tänker att sommaren kan bli extra utmanande, då semester är förknippat med alkohol:(
Planerar ni att ha någon ny zoom träff innan semestrarna drar igång?

Profile picture for user TappadIgen

@kattis@79 Jag hoppas också på en ny zoomträff innan semestern. Temat kan vara just det som du föreslår, hur man hanterar alkoholen under semestern. Hur håller man sig nykter eller till en måttlig konsumtion om det nu är målet. Jag hoppas att det finns tid och resurser till att få till en träff till.

Juli!
Lucky seven, den sjunde månaden 0ch lite halvtid på året. Tänker på Paus.
Ett datum då nya lagar träder i kraft. Och så stannar mitt metaforiska huvud upp vid ordet träda och så tänker jag på, just det: paus.

Jordbruksverket menar:

”Det är bra om åkermark i träda är bevuxen då växtligheten binder jord och näringsämnen. Du kan antingen lämna åkermarken obearbetad efter skörd, med eller utan insådd av lämplig fånggröda eller grödor som gynnar den biologiska mångfalden eller etablera växtlighet vid en senare tidpunkt.”

Himla fin och en mångfacetterad metafor. Hur tänker ni om pauser?

Allt gott från en från arbetet pausande Li-Lo

Augusti
Om jag är rätt informerad döptes augusti från Kejsar Augustus som egentligen hette Octavius. Mycket finns att säga om honom och en spännande sak är att folket ”de få som ansågs vara folk” ville att han skulle regera så som sin företrädare Caesar. Dvs som en diktator. Han avböjde. Fortsatt med i stort sätt ensam rätt till makt men ändå…

Ord är inte oskyldiga.

Vi förminskar och vi förstärker och vi väljer dem ibland med omsorg i andra fall far de ur oss ogenomtänkta.
Att förändra sin livssituation kräver ofta att vi resonerar med oss själv och att då uppmärksamma vilka ord vi använder, och varför, kan var en nyckel.

Vad säger ni? Hur pratar ni med er själv? Vad har ni lärt av era inre dialoger?

Augusti, nu kör vi!
Li-Lo

Profile picture for user Tröttiz

@Li-Lo
Ja ... Jag har haft många dialoger med mig själv. 🤨
Har dragkamp med att inse att jag är viktigast i mitt liv med att emellanåt ha svårt släppa taget. Men, för varje dag känner jag mera ro och frågar mig vad som är värdefullt för mig. Hur vill jag ha det.

Förresten ... SNÄLLA, "sätt tillbaka" gillaknappen ... 😉 🌺 Saknar den.
Tror att det för många skulle kännas bra få dessa gillanden. Att det känns bra att människor läst, behöver inte alltid ha svarat.

September

Nu är vi i admi tillbaka från ledigheter och en spännande höst står till buds.

Det kan tyckas att det mesta är som vanligt samtidigt vet ingen av oss riktigt va det innebär. Som vanligt… Den gamla klyschan om att det enda vi kan vara säkra på är att saker kommer förändras kan vara både skrämmande och tröstande. Jag brukar tänka på muminmamman som säger,
”Vad som helst kan hända därför är jag lugn.”

Vad vi är säkra på är att forumet fortsätter att vara ett rum för reflektion och växande och att vi bjuder in till samtal 15 september på ZOOM! Hoppas att vi ses där.

Till dess önskar jag er en fin start på hösten som i skrivande stund sveper ner över landet.
Li-Lo