Vad tror du hindrar personer med alkoholproblematik från att söka hjälp? Hjälp oss att hjälpa fler genom att svara på några frågor om detta.

Vi genomför just nu en studie genom Karolinska Institutet där vi vill kartlägga varför många inte söker hjälp generellt och via socialtjänsten specifikt. Resultatet kommer användas till att försöka minska dessa hinder när vi sedan ska testa att införa internet-insatser via socialtjänsten.

Klicka dig in på länken nedan för mer information och anmälan till studien:
https://redcap.ki.se/redcap/surveys/?s=RLRWMM47Y4DRJ3KK

@Magnus Jag tror att det blir registrering att man har alkoholproblem och det kan påverka att körkort och andra behörigheter kan dras in, Körkortet vill man ju behålla. Man får låta bli bilkörning när alkohol har intagits det är bara så. Stora mängder alkohol påverkar ju bilkörning hela dagen, totalförbjudet.
LarsGöran

Challe2022

Skammen och rädslan att bli registrerad av myndigheter är stor. Dom allra flesta tror inte att alkoholism är en sjukdom det är bara att sluta säger dom. Men riktigt så enkelt är det inte när man har en liten djävul som sitter på axeln och säger ta en till så blir det bättre.

OJ! Ni som svarat har inte så stor insikt vad som kan hända.
Det finns otroligt mycket mer, allt som har med barn tex. att göra.
Är det svårt för dig att bara gå ut på krogen och ligga och skaffa en unge så är det tvärstopp!!
Sjukt egentligen mtp att "alla andra" kan göra så.
Så för vissa begränsar det aöödeles alldeles för mycket, även om en skulle vilja ha hjälp, så går det inte, eftersom allting registreras i ens journal :(

Exakt! Jag måste nu börja söka hjälp och är livrädd för att dömas ut i framtiden pga ev register! Vill få anonym hjälp och att det inte journalförs! Men svårt att veta hur man finner en sådan hjälp…

Jag skulle vilja prova Sinclair metoden, men som sagt vill inte att det ska registreras på min vårdcentral, är oxå rädd för körkortet skammen.
Jag kan vara nykter men jag har inget stopp så jag skulle vilja prova den medecinen men tydligen så är inte den metoden så vanlig i Sverige. I England kan man göra allt online o sen få recept av läkare.

@johnny1979 Hej
Jag har fått något liknande medicin på beroende kliniken.
Kruxet var att man skulle ta så himla många piller varje dag. Sedan när man skulle dricka blev man inte ful.
Jag blev bara sur som fan och tyckte det var bortkastad tid att kröka så jag slutade med pillren och fortsatte kröka, man vill ju ha valuta för pengarna. Tror att man bör gå i terapi en längre period samtidigt som man genomgår Sinclair metoden. Nu var det jag fick inte exakt samma piller och det är nog 20 år sedan. mycket förändras. Lycka till.