Hej!
Ska försöka göra detta inlägg kortfattat. Jag har haft problem med alkohol i ca 4 års tid, det har eskalerat de senaste 2 åren ungefär.
Jag dricker i princip en kvarting varje kväll. Nu har både kroppen och psyket börja säga emot rejält.
Jag sökte hjälp för ett tag sen, gick på AA möten och på öppenvården men de hjälpte inte, eller så hade ja inte viljan. Nu känner jag att jag måste sluta, för min egen skull och för min familjs skull. Jag är bara 25 år och vill kunna leva ett normalt liv, nå mina drömmar. Det kommer jag inte göra om jag fortsätter. Nu till frågan, jag är nykter på dagarna, börjar aldrig dricka förän ca 21:00. Dem timmarna jag är nykter är hemska, är det abstinens? Ångesten äter upp mig, jag känner mig yr och de känns som att jag är med i vad som händer men ändå inte. Fler som har så?
Jag har bestämt mig för att sluta, klarar jag de på egen hand? Med stöd från familjen? Jag har antabus hemma, och även dem som minskar suget.
Tacksam för alla svar jag kan få. Var rädda om er!

@Anonymous34 Ja, det låter som abstinens. Din hjärna vill ha sin drog. Det tar upp till två veckor innan all alkohol har lämnat kroppen och under den tiden är det tufft. Det finns inga genvägar, man får ta en timme i taget. En dag i taget. Försöka boka upp sig på en massa saker som kan distrahera, gå ut och promenera eller springa när rastlösheten och ångesten blir för stor.

Välkommen hit till forumet!

Kram 🐘 (som varit nykter 14 mån den 9/4)

@Anonymous34 Några tips som jag själv lärt mig av Annie Grace som har skrivit boken ”Tänka klart”:

1) Tro på att du klarar av att sluta dricka.

2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten.

3) Identifiera dig som en person som inte dricker.

Kram 🐘

Anonymous34

@Andrahalvlek tack för ditt svar. Idag kommer jag vara dag 1 utan alkohol, och jag känner mig nervös och rädd. Dels för att de är första gången på länge, och för att jag kommer vara på jobbet till kl 21. Jag brukar kunna hantera abstinensen och ångesten mer när jag har min sambo i närheten, han gör mig lugn. Men hela helgen består av jobb. Bara tanken att jag ska må såhär dåligt i kanske två veckor känns hemskt.

Hur var det för dig de första dagarna? Hafe du någon mediicin eller annan hjälp?

@Anonymous34 Jag mådde inte dåligt i två veckor. Redan dag 4-5 mådde jag bättre och efter första veckan ännu bättre.

Distrahera dig och ryt ”Nej, jag ska inte dricka” varje gång du blir sugen. Tänk dig suget som en tjatig treåring.

Glad Påskkram 🐘

@Anonymous34 Finns ingen anledning att du ska behöva fixa det själv. Att försöka smyga med ditt problem kommer bara straffa sig och göra det värre. Lägg korten på bordet och prata med nån du litar på först. Det kommer du inte ångra, och du är inte ensam.