Hej, jag är ny här i gruppen och hoppas att det ska vara något för mig.
Jag har trott att jag skulle kunna lära mig att dricka måttligt, men med hjälp utifrån så har jag förstått att det inte är något för mig.
Det är allt eller inget 😕
Jag mår otroligt bra när jag dricker alkohol och det har hört till i mitt liv när jag är ledig.
Alla helger och semestrar.
Så har jag hållit på i ca 25 år och börjar känna en gräns för vad jag orkar med.
Jag vet att det inte är bra på något sätt, jag har ett bra liv med arbete och familj.
För 4 1/2 månad sedan fick jag nog och förstod att det måste få ett slut. Det hade börjat eskalerat mer genom oro med Corona mm och min ena vuxna son började ifrågasätta mitt drickande.
Jag förstod att det skulle vara svårt att klara av själv, så jag skickade efter AA böcker ( inga fysiska möten) pga Corona
Och läste ALLT om alkohol.
Skriver dagbok och följer mitt mående väldigt noga.
Jag har mått fantastiskt bra dessa månader och börjar förstå AA tänk genom böckerna.
Jag har känt mig så stark och fri, mitt självförtroende har varit på topp och jag märker att min hjärna börjar fungera mkt bättre.
MEN så kom vi till påsk och det blev väldigt jobbiga situationer när hela släkten samlades och jag skulle ta hand om alla.
Allt från Mat, övernattningar, osämja mellan personer mm
Jag klarade påskdagarna utan alkohol tills dom åkte hem. De var som allt bara rämnade för mig. Jag var så utom mig så jag hällde upp både öl och vin.
Jag tänkte inget annat änn att dricka upp allt.
Dagen efter mådde jag väldigt dålig, super ångest. Hur kunde jag vara så dum efter
4 1/2 månads nykterhet förstöra allt.
Jag som varit så glad och stolt 🥲
Nu 3 dagar efter känner jag mig deprimerad, kommer jag klara av det här. Jag känner mig så dålig och mitt självförtroende är nere på 0 igen.
Jag vet att jag är hård mot mig själv, men det är svårt när man känner sig misslyckad.

Hur går det för dig när du får ett bakslag? Tar det lång tid för dig att känna dig bra igen? Jag hoppas så att jag inte ska känna mig så misslyckad bara för jag fick ett bakslag. @Lilly 63

@Sländan Hej alvarligt talat så har jag inte gjort ett riktigt försök att hålla mig ifrån alkoholen någon längre tid men nu så är det det ändå som snurrar i huvudet att jag måste ta ett uppehåll känner att jag är avtrubbad med både känslor och hur jag mår vill ju må bra och ta vara på det fina i livet .Hoppas det går bra för dig 😍

Det kan vara lite kämpigt i vissa situationer men så värt de när man börjar känna skillnad i sitt välmående. Precis som du skriver med avtrubbad i känslor och orken börjat ta slut. Hoppas att du kan ta tag i det nu, det bästa du kan göra. @Lilly 63

@Sländan Sannolikt berodde din urladdning på att du var helt slut. Du hade nog behövt sova och vila istället för att dricka. Himmel vad jag har sovit och vilat de senaste 14 månaderna 😴

Gjort är gjort och går inte att göra ogjort. Det viktigaste är att man lär sig av misstagen, och det skadar dig mer att känna skam och skuld än jävlaranamma. Du kan det här - upp på hojjen igen och cykla vidare mot målet. Skriv, skriv, skriv så du sätter ord på både utmaningar och framgångar.

Bra att du har läst på mycket om alkohol! Jag är varm förespråkare av det som jag brukar kalla ”faktametoden”. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Sakta men säkert påverkar det vårt undermedvetna - den del av oss som bara gör saker på rutin.

Kram 🐘

Tack för ditt svar 🙏🏻❤️ Du har nog helt rätt att jag var helt urladdad. Nu 5 dagar efter börjar jag äntligen må bättre i mitt självförtroende igen.
Jag är helt övertygad om att jag lärt mig hur jag ska hantera situationen nästa gång. För mig är det Aldrig alkohol, det sämsta allternativ i alla sammanhang. Nu ska jag bara fokusera på att må bra i mitt nyktra liv 💕 och fortsätta läsa trådar i den här gruppen. @Andrahalvlek

@Sländan läser i din tråd från april och hur du efter 4 månaders uppehåll drog i dig vin och öl efter uppassande mm av folk. Precis så gör jag med, men jag dricker massor både under och efter sådan tillställning, mer än annars. Bra att jag såg detta och hur du tog dig tillbaka igen. Något jag ska ta med mig när jag hamnar i denna situation, att jag inte ska ta alkohol, nu när min nykterhetsresa börjat även om det triggar. Förstår nu att det är en trigger. Ska vara på min vakt!
💕

Precis @vår2022 ! Det är en riktig trigger för mig, stress mycket folk och man ska fixa så alla mår bra.
Numera kommer jag i första rum, vad orkar jag med och vad kan jag ändra så det inte blir så igen.
Men lär sig hela tiden, som nu till Jul 🎅🏼 jag kommer inte ha massa mat och gäster hela Julen. Jag ska göra de jag tycker är kul som att pynta och lyssna på vacker musik. Mat kan jag köpa i affären och jag ska dela upp gästerna så det inte blir så rörigt och stressigt.
Jag har min tråd i det vidare livet nu som heter leva i frihet.
Kram 💕 sländan

@Sländan ja har nu läst din andra tråd leva i frihet och följt din resa där. Du inspirerar mig så mycket med dina kloka tankar och erfarenheter och stark igenkänning. Så bra och starkt jobbat av sig. Vi får se hur min nya resa blir. Nu dag 6😀. Fortsätter följa dig på den andra tråden.
Ha en fin lördag💕