10 dagar idag efter den senaste kaoskvällen. Ville i princip dö av ångest dagarna efter men lagom till helgen kom suget. Sen dess har vinet varit i min hjärna. Solen skiner, ny balkong att inreda osv.. Hur kan hjärnan vara så korkad att den redan vill ha mer när jag nyss ville dö av samma sak?

Hej Alexa! Skickar styrka till dig! 10 dagar är mycket, jag är på samma dag som du! Tänker inte sumpa mina 10 dagar!!! Låt det bli början på många fler! Fokusera på balkongen istället! Så kämpar vi på😃!!!

@modesty blase Tack så mycket! Ja det är mycket faktiskt, bra jobbat! :D Jag tog mig hem och är så trött så ska sova snart. Tog mig igenom ännu en dag!

Verkar som en bra strategi; sover man så kan man inte dricka nåt! Jag sover oxå väldigt mycket o tillåter mig det. Verkar som om kroppen vill ta igen år av dålig sömn! Inatt sov jag för första gången på jag vet inte när, så där tungt o gott så när jag slog upp ögonen var det helt plötsligt morgon! Skönt efter att ha haft väldigt dålig nattsömn sen 10 dar tillbaka😳 (eller eg flera år) det BLIR bättre!!!! Försöker inte se framåt o framförallt inte bakåt, utan en dag i taget o njuta av stunden! Läste en bra bok som bl a tog upp det o som rekommenderats här på sidan, kan kolla upp vad den hette om du vill, finns som pdf på nätet. Håll ut! Dag 11 är en bra dag!😃

@modesty blase
Haha ja verkligen! Sen har jag märkt att suget försvinner när jag blir tillräckligt trött 😅 finns inget bättre än att somna nykter. Åh vad skönt, det tycker jag låter bra att du tillåter dig. Kroppen är bra på att säga vad den behöver! Jag har haft mycket mardrömmar senaste dagarna men tänker att hjärnan kanske har lite att bearbeta.
Ja tack det låter intressant! Älskar böcker också 😊

Dag 12 är ingen bra dag😳pinande huvudvärk! Var hemom en sväng o bävade när jag öppnade kylskåpet o visst......visst finns där vin. Nästa vecka kommer jag bli tvungen att hälla ut det. Det måste bli så men jag klarade det inte idag; dag 12......intalar mig själv att det smakar pyton o att jag inte ska kasta bort mina surt förvärvade nyktra dagar. Kanske dag 15 är en stark dag💪🏼.....bok o bok; den heter ”Alcohol lied to me”, finns som pdf på nätet gratis. Hoppas du håller i!!

Usch då! Jag har inte heller förmått mig att hälla ut en oöppnad, tror jag tänker innerst inne att jag ska misslyckas och då bara slösat pengar 😆 Men vi häller ut dem när det är dags! Det klarar vi helt klart.
Du kommer absolut klara det! 12 dagar är grymt jobbat! Imorgon är en ny dag 😊

@Alexa imorgon är verkligen en ny dag!!! Suget har lugnat sig i huvudvärken är borta!! Har ändå dåligt med energi o mitt bästa ”lurabortsuget” är att googla lite, spela wordfeud, eller fokusera på ”den stora älgvandringen” på SVT play.... mina kollegor tycker jag är knäpp men slow tv dämpar suget o får mig att tänka på annat en liten stund! Hoppas att energin kommer tillbaka snart o jag får lite cred för jobbet att vara nykter o sober! Så jag kan börja ta itu med saker som blivit försummade här hemma! Hoppas du håller i! O att du fixar balkongen o inget annat!!! Är jag i samma mood på måndag kommer jag hälla ut den öppnade boxen som finns hemma i kylen!!😃 o le som en vinnare under tiden!

@miss lyckad Tack! Faktiskt skönt att kunna skriva av sig på ett forum, har inte någon jag kan prata med på det här sättet annars. Min kille besparar jag alla dessa tankar, lite lagom får han höra men han har stått ut med nog.. 🙄

Lite kul att vi var på samma dag också @modesty blase! 2 veckor idag!!💪🥳 Härligt att höra att det kändes bättre igår! Gick resten av helgen bra? 😊 Det är ju toppen att du vet vad som kan dämpa ditt sug och faktiskt ägna dig åt det. Det där med att man ska vakna pigg och fräsch när man är nykter stämmer ju inte alltid, jag har varit himla sliten och trött i helgen, nästan så man skulle kunna tro att jag varit bakis. Men har varit glad och lugn iaf och känner glädje för en nykter framtid, vet precis hur jag vill att min framtid ska bli och den här helgen var en försmak på det. Har varit och tränat och ska ha en ytlig fixardag idag så jag känner mig lite fräschare inför en ny vecka. Balkongen får vänta lite faktiskt, tappade suget för balkonghäng när det blev kallt igen. Både positivt och negativt att vårkänslan avstannade, positivt att få en liten paus i det värsta suget.

Heja dig! Klart du ska hälla ut boxen och le, vem vill ha gift i sin kyl?!

@Alexa godmorgon! Dag 15 ska va en bra dag! Helgen gick bra hoppas lika för dig! Idag ska boxen ut! O alla andra gamla lik i garderoben som smusslats med! För första gången sen 14 dagar tillbaka blir jag nu själv i veckan, nytt, lite skakigt genom att nu ska jag inte få ha min bästa kompis i glaset! Hoppas allt rinner på på jobbet idag så att jag inte känner att jag ”behöver ” det där jäkla giftet! Jag är oxå sliten o trött på morgonen, misstänker det har lite att göra med mannens snörvlanden, får se hur det går att sova själv i veckan! Min man vet inte hela vidden av detta, känner mig kass som inte berättar, men tror det skadar mer än gör nytta, som du, underbart att kunna vara ärlig säga det här! Har ingen irl att tala om för hur stolt jag känner mig för mina 14 dagar! Min man tror att vi ska hålla oss nyktra under helgerna så han är på! Han vet att jag brukar ha lite grejer för mig som att luta över åt det veganska/vegetariska hållet, han är med på det oxå<3! Bra tidsfördriv att leta recept, dricker ej då! Mina alkoholvanor de senaste 5 åren har varit 2 flaskor vitt per dag.....fy f......utspritt över hela dagen så har inte varit redlös eller bakis ordentligt bara konstant salongsberusad. (Däremot åren innan har det varit lite mer ordentligare festande...) Jag skäms. Hoppas min kropp kan förlåta mig... är för tillfället skadad men hoppas att lusten till löpningen kommer tillbaka när det är möjligt! Det här blev långt. Tack för att du lyssnar o håll tummarna för mig idag vid 19 tiden; då åker den ut i vasken! Heja dag 15 o oss!!!!

Svarar bättre imorgon men ville bara kort skicka lite pepp innan klockan 19! Du klarar det och fasen vilken härlig känsla det kommer vara! Min svagpunkt är helt klart vardagarna det senaste året då jag smygdruckit för min särbo som jag oftast är med på helgerna och då känt att jag måste "passa på" på vardagarna när jag är ensam. Idag har jag tänkt på att dricka ända sen lunch men jag klarade "peaken" när jag kom hem efter jobbet och är inte sugen längre! Så jäkla skönt. En till dag.

Varje dag mellan 17-19 är som att balansera på en tunn tråd 100 m upp i luften. Det är som att jag redan har bestämt mig att jag ska dricka men på något magiskt sätt lyckas jag passera peaken och sen slår det över så jag blir trött och inte alls sugen längre på alkohol. Skulle aldrig kunna ge något tips på hur man hanterar sug för jag vet inte ens själv. Kan förstås komma på massa tips men jag följer dem inte själv när jag är väldigt sugen för då har min hjärna redan bestämt sig för att dricka. Det jag gör är väl att vänta ut tiden isåfall eftersom jag vet att suget försvinner mot kvällen.

Hoppas det går bra för dig modestyblase! Och att du får sova ordentligt :) Skönt att mannen din är med på noterna, det underlättar ju enormt när man är lika i sinnet och vill samma sak, oavsett anledning. Du väljer själv hur mycket du vill berätta för honom och tids nog kanske det ändå är lättare att öppna upp sig vid rätt tillfälle. Min särbo vet exakt allt men att komma till honom och vara stolt över 2 veckor känns bara löjligt med vår historia, han är rätt less om man säger så. Men eftersom det är riktigt länge sen jag var nykter i (var tvungen att kolla i appen) 17 (!) dagar så är jag riktigt stolt över mig själv iaf!

Kroppen kommer absolut förlåta och läka. Jag hoppas bara jag också kan förlåta mig själv för allt jag gjort, skam och skuld är de värsta känslorna och kan verkligen äta upp en.

Tack Alexa! Känns som om du bryr dig o att kolla lite om du svarat gör att jag fokuserar på annat, du är en livlina; håller med 17-19 är absolut värst!! Vid 17 vill man belöna sig efter en arbetsdag.....o att då starta upp nåt projekt här hemma för att få tankar på annat funkar inte för då när det är i hamn vid 19 vill man belöna sig för att man varit duktig!!!! Suck! Sjukt. Mitt knep är att bara vara när suget är som värst, kräver inte nåt utav mig själv utan låter tiden rinna. Inte helt bra men det får funka för nu, en liten del av mitt liv som kommer betyda så mycket....har börjat sticka!!!!! Inte för att det är min grej utan för att tiden ska gå o för att få bort tankarna på att -”kanske det hade kunnat funka med bara 1 glas vin!??? Va????” GLÖM DET HJÄRNAN, SPOTTA UPP DIG; jag går inte på den lätta!!!! .......En poncho.......då går det def inte att dricka ... om man inte har sugrör! Hahahahah! Dag 18 är en bra dag. 18 dagar; VI ÄR SKITBRA ALEXA!!!! Ps har inte slängt den vita boxen kan ju vara bra att ha till matlagning.....utmaning deluxe, har INTE rört den!!! Finns även öppnad röd flaska hemma såg jag men den rör jag inte, tycker inte om rött men min man gör så det hände ”förut” att vi delade på en flaska rött till nåt grillat. Känns skönt att bara titta på dem o tänka att jag har inte förbjudit mig att dricka o ingen annan heller utan det är bara mitt val o bara mitt beslut, jag är stark o jag kommer komma ut som en segrare. O du med! Hoppas jag inte blir övermodig.......mitt mål är totalt vit t o m 31 oktober. O sen ta ett nytt beslut. Tar in så mycket fakta som möjligt under tiden o det känns nästan som om mitt beslut mycket väl kan hamna på helvit även efter 31 oktober! Hoppas din dag 18 är kanon!!! Skam o skuld var igår, idag är en ny dag som du peppade mig med!!! Man får stå upp för det man gjort, inte plussa på mer på skuldoskamkontot; lära sig av det o se framåt. Finns liksom ingen annan väg att gå! Nu sträcker vi på oss o är stolta för våra strax 18 hela dagar!!!

Härligt att höra att du kan känna stöd från mig av det lilla man kan ge varandra såhär, jag känner stöd från dig också! Ja men exakt så är det! Hela eftermiddagen finns det i mitt bakhuvud nånstans att jag ska ta ett glas när jag kommer hem, men står jag bara ut till 19 nångång så försvinner suget helt. Det är ju lite som att vänta ut tiden men håller med om att det får vara så just nu. Det är ju inte så fel att börja med en ny hobby som att sticka också! En poncho låter ju bra, haha! 😅 Jag sysselsätter mig med tv-serier så du får ju faktiskt något gjort till skillnad från mig.

Jag kände mig lite som en hycklare när jag hejade på dig att hälla ut boxen när jag själv inte har hällt ut min flaska än. Samtidigt vet jag att med det suget jag har på eftermiddagarna så hade det bara slutat med att jag köpt en ny efter jobbet. Precis som du skriver också att ingen har förbjudit en att dricka och det är mitt beslut, jag är stark. Det känns skönt att det faktiskt är ett val jag tar att inte dricka, jag dricker inte för att jag inte orkade gå ut till systemet liksom, det finns tillgängligt när som helst hemma men jag väljer att inte öppna flaskan. Känner mig stark trots att det bara handlar om 2 (väldigt kritiska) timmar just nu.

Nejdå jag tror inte du är övermodig. Vi ska se oss som segrare redan nu för att vi har börjat vår resa. Jag provade ett tag att säga att jag inte ska dricka just nu men att det inte behöver vara för alltid. Det funkade ganska bra för mig, blir lite som en besatthet när man förbjuder sig själv något och vet att man aldrig mer får dricka. Jag har dock insett nu att jag måste säga aldrig mer, vänja mig vid tanken på ett nyktert liv och inte drömma om något som jag glömt bort är en mardröm. Tror du kommer må så bra 31 oktober och inse att du inte vill ha alkohol! Men det är din resa och det låter bra att ta det stegvis, vad du än har kommit till insikt med till dess! 😊

JA 18 DAGAR. Grymt!

Idag är suget extra starkt, slutat för dagen, solen skiner, fredag.. mitt skyddsnät är att jag ska vara med min särbo senare idag som definitivt gör slut om jag dricker igen. Jag är nykter för min egen skull men hade definitivt fallit idag utan honom.

Hmm, känns tufft här oxå idag. Ont i huvudet igen!!! Hjärnan vill gärna ha lite vin i solstolen på altanen; HA! GLÖM DET! Jag tror visst att du fixar det utan din särbo!!! Du är här! Det vet han inte om! Det har du fixat själv! Starkt! Jag provade en omgång att vara vit för nåt år sen men då kändes det på nåt sätt som om beslutet var påtvingat o jag kände mig skyldig framför min man på något sätt! Då hade jag liksom ögonen på mig! Han är inte alls inblandad i min problematik o har inga som helst problem med alkohol. (Tror det var först när han träffade mig som han började dela på en flaska vin lite då o då, o jag hade ju förstås mer vin på strategiskt gömställe av samma sort....fy f...skämskudde) Så vid det försöket blev jag mest sur o arg på honom av någon knepig anledning!! Men den här gången kommer beslutet helt från mig. Han är inte inblandad mer än att han gärna hoppar alkohol o skulle jag vilja ha vin så kommer han inte säga nej eller hindra mig eller oss. Fast visst, hade han vetat......Men, jag tror att det är just min egna vilja o totala frihet att göra som jag vill som får mig att låta bli! O inga sura miner mot min man den här gången! Fast jag behöver vara ensam i perioder för att tackla detta, tvärtemot dig! Så den här helgen är MIN. Ensam o låta tiden gå utan att hitta på massa saker o vara på platser som kommer trigga igång mig att vilja dricka; måste bygga mig själv starkare först! O hoppas att tankarna ska sluta hålla på o vilja ha vin! Förhoppningsvis lite trädgårdspyssel i helgen! O lite besök av sonen<3! Dag 19 blir en bra dag! Hoppas den blir en bra dag för dig oxå Alexa! Trevlig valborg; inte många som kommer va nyktra ikväll! Men det kommer jag.....o du! Gött!!!!

Det går bra, eller hur man nu definierar det. Nykter, 22 dagar! Men bakom siffrorna satte jag in vinet i frysen för en timme sen, men hann ändra mig på 30 min och tryckte i mig en Ben&Jerrys istället. Så jäkla skakig i min nykterhet. Har dock flera väldigt bra saker som händer i mitt liv just nu och jag fokuserar på att jag vill njuta av dem fullt ut, nykter. Samtidigt brukar jag vara som mest sugen när jag är gladast, haha.. Hur rullar det på för dig då?

Helt sant att jag fixat detta och kan själv om jag vill, måste kanske ge mig själv lite mer cred ibland. Det låter som att du skulle ha en jättefin helg! Visst var det underbart att vakna upp nykter och inte bakis 1 maj? Jag måste erkänna att jag njuter extra mycket av att jag är nykter när jag vet att många ligger hemma bakis.. Inte skadeglädje, bara njutning att jag varit nykter!
Nä precis jag tror det är jättebra att du gör det för att DU vill och utan någon som helst press utifrån, det brukar fungera bäst! När något är förbjudet brukar det bli extra lockande.

Bra där att ta en ben o jerrys, de e gott!!! Speciellt den där med halvbakad deg i!!!! Konstigt, men jag är mer hungrig på mat (o godis o snacks) nu, var jag aldrig innan, drack mig mätt liksom. (Konstant salongsberusad om du kommer ihåg...) Känner smaker mycket bättre nu.....upplever du samma? Mycket bra ensam helg! Sååå skönt att vara nykter en valborg! Det var länge sen sist.

Hm försöker få lite gjort hör hemma men när jag fått nåt gjort o e glad för det så, precis! Då vill man fira glädjen lite! Med ett glas vin förstås! Det e fasen!!! Blir mycket vatten med pressad citron här......”iställetför”...så gött att höra att det är bra saker på gång för dig! Här är både plus o minus, har dykt upp lite problem att ta itu med vad gäller yngste sonen, gör ont i magen när sönerna får bekymmer. Plusset är att jag känner mig så otroligt nöjd o stolt med mig själv att jag lyckats snart 22 dagar o alla problem what so ever mina killar har ska gå att lösa o att lösa nykter! Båda sönerna vet vad jag kämpar mot, har berättat för dem i helgen, iaf att jag tänker vara helt nykter t o m 31 oktober. Känns skönt, är lite lättare att andas nu. O de vet såklart, de har levt med mig o säkert vetat fastän jag försökt dölja det. (Mannen sen 4 år kommer att förbli ovetandes......för nu) jag o killarna har liksom varit som de tre musketörerna; det här låter knäppt ser jag när jag skriver; precis som om jag sätter min man åt sidan......men om jag berättar kommer han att vilja hjälpa mig o då kommer jag nog återigen projicera sura tankar o dåligt humör på honom....det vill jag INTE. Nä det är min kamp. Det kommer en dag, men först ska jag besegra monstret A! Nu kör vi på! Heja oss!