Jag vill inte dricka. Men ändå gör jag det. Sen 5 år tillbaka eller nått, så dricker jag varje dag. Jag är Gastric-Bypass-opererad. Innan jag opererade mig så var jag bakfull i en vecka på ett glas vin. Nu kan jag lätt sätta i mig 2 liter och gå till jobbet som vem som helst nästa dag. Min brytpunkt kom när min pappa dog för 8 år sen. Vi hade det jobbigt. Jag älskade honom, men vi fick inget riktigt avslut. Började dricka vin. Massor, p.g.a. jag är opererad. Visst, mysigt med en fylla. Men MINNESFÖRLUSTEN! Ingen i min närhet märker hur jag har det. Och jag då, som kommer från en alko-mamma tycker ju ändå att bror skulle märka. Min styvmor, som tidigare sagt att hon inte vill prata med mig när jag är full (kanske 5 år sen) märker inget. Ingen märker något. Men jag har stora minnesluckor. Varje morgon när jag vaknar måste jag kolla telefonen. Vem ringde jag till? Vem messade jag? Vem SMS:ade jag? Vem mailade jag? Vad skrev jag på Facebook? För första gången, på vad som känns som 5 år minst, så var jag nykter torsdag och fredag. Detta via Antabus som skrevs ut typ 2018. Men idag föll jag. Jag hade, FAKTISKT, inte haft någon dragning till vinet, utan det blev mest som en fix idé. Jag blir så trött på mig själv. JAG VILL VARA NYKTER. Jag förlorar så mycket av mitt liv. Inte bara ekonomiskt, men just detta att, om jag när jag kommer hem från jobbet kl 17, tar mitt första glas vin. Sen blir det 7-8 till och mitt minne bara försvinner. Jag somnar vid 19. Min familj tror att jag lider av näringsbrist p.g.a. min Gastric By-pass 2010, men jag vet att det är mer än så. Hjälp mig. Uppmuntra mig. JAG VILL SLUTA!!

@En andra chans du måste nog prata med någon av dina anhöriga eller någon vän om ditt problem. Det underlättar både för dig och din familj om de vet vart problemet ligger.
Har du fått någon hjälp från sjukvården tidigare. Jag tänkte på att du hade kvar antabus. Har det fungerat tidigare? 🤔

Hej där! Jag har också gjort gbp. Hade inga problem med alkohol innan dess. Precis som du kunde jag dricka hur mycket som helst och ändå fungera dagen efter. Jag bara hällde i mej tills jag somnade, som om det vore vatten. Det är tyvärr vanligt att få alkoholproblem efter en gbp... Idag har jag vart nykter över ett år och trodde inte det var möjligt att ha så kul och må sååå bra utan alkohol! Kämpa på, det är så värt det! ❤️

Tänker att de kanske ändå ser att du är avtrubbad, nedstämd och inte mår bra. Din familj tror att du har näringsbrist. Jag tänker att det kan vara en del av sanningen. Tycker att de inte forskar tillräckligt mycket på GBP och näringstillförsel. Jag känner igen en del av det du skriver. Jag är inte opererad men fick oförklarlig järnbrist och blev rätt knäpp av det. Drack en del periodvis. Undrar om det är fler näringsämnen som inte tas upp som de ska. Alkohol blockerar nog en hel del så jag hoppas att du ser till att få i dig bra mat också. Jag tror att det blir lättare för dig att komma ur beroendet då. Skäms inte för det här! Det är lätt att se det som sitt eget fel, men jag tror verkligen att du har fått oansvarig hjälp på traven att hamna i ett missbruk med din operation. Det går att bryta!

Beliver123

@En andra chans
Dina ord hade kunnat vara mina.

Opererad för några år sedan och efter det har det bara gått utför.
Drack vin innan också förvisso men kan inte minnas att jag någonsin överkonsumerade annat än vid någon enstaka fest.
På den tiden, innan operationen, kunde en flaska bubbel med mannen räcka en hel kväll.

Det är några år sedan nu och situationen en helt annan.

Jag är en hyfsat framgångsrik, gift, mamma, företagare, halvvälkänd ( i mina kretsar) person som varje dag dricker/drack en hel box vin.
Och samtidigt levde familjeliv. Hade möten. Hämtade och lämnade barn.
Och ingen såg det. Inbillar jag mig. Mannen har misstänkt och ställt mig mot väggen några gånger, men det är allt. Och jag har bara erkänt en bråkdel av omfattningen för honom. Att det bara var just dör och då. Den dagen.
Men jag har som Max varit nykter 24 timmar de senaste 3 åren.

Fast nu har jag bestämt mig!
Vet inte riktigt vad det var som gjorde det, men tror att minnesluckor har en stor del i det. Och att långsamt se hur kroppen faller sönder och slutar fungera som den ska. Det är läskigt på riktigt!
Jag vill ju vara med när mina barn växer upp. Och dessutom minnas det

Dag 6 som nykter nu. Och det känns så otroligt häftigt!
Haft en galen avgiftning vilket jag faktiskt är tacksam över. Det vill jag aldrig mer utsätta mig för!
Har fortfarande svåra darrningar som kommer och går, men mer och mer sällan.
Det sjuka är att jag inte har något sug. Det kanske kommer, vi får se. Men en sak är säker. Jag kommer aldrig mer dricka alkohol.
Nu slutar vi med det här tycker jag!

Jag kör ett mantra dagligen:
"Jag är frisk, fräsch, sund, nykter och Lycklig!"

Hejsan oss!

Oj så jag känner igen mig i er! Det är ju jag! Kan pricka av hela listan... Ser att det var ett tag sedan ni skrev, hur går det för er?
Själv är jag nynykter sedan ett par veckor. Jag var helt nykter i ett halvår, gick på öppenvård och terapi. Det var jättebra, men någonstans närde jag ändå förhoppningen om att kunna dricka igen. "Som normala personer ". Men det kunde jag inte, verkligen inte! Nu måste jag sluta ljuga för mig själv. Jag kommer aldrig att kunna dricka lagom. På sätt och vis känner jag ett stort lugn i det.