Gorillan

Hej. Det är nu 9 timmar sedan sista klunken av ett långvarigt drickande. Svetten forsar, hjärtklappning, kräks magsaft och skakar. Detta destruktiva gift. Jag har själv tagit mig igenom många avgiftningar under åren. Jag har varit helt säker på att klara av mitt bruk på egen hand. Så kommer perioder av olika stressfaktorer och plötsligt är jag tillbaka i karusellen. Alkoholen är ett sätt för mig att trappa ner och att orka med livet. Det motsägelsefulla är att det blir tvärtom. Men det trycker jag undan. Nu har allt blivit så synligt med rattfylla, kraschad ekonomi och relationer samt fettlever. Jag har alltid varit duktig flicka med hög utbildning och högpresterande arbete. Vid 50 + har allt raserats för att jag inte har haft orken att ta itu med mig själv. Mål ett är att ta mig fram ett dygn i taget och så fort den värsta abstinensen släppt greppet om mig ska jag söka hjälp på vårdcentralen.

Välkommen hit! Gemenskapen här är som en varm filt när det är svinkallt utomhus. Här finns alltid någon som är vaken, som har ett tröstande ord till övers.

Just nu mår du verkligen skit. Det blir bättre, och det vet du. Det låter som du verkligen har nått botten nu. Någon gång är den sista. Det är dags nu att ge nykterheten en ärlig chans. Låta den visa vilket rikt liv man kan få utan alkohol.

Kram 🐘 (nykter 449 dagar idag, tjoho!)

Gorillan

@Andrahalvlek tack! Det känns bra att det finns så många här som förstår. Jag har känt mig ensam i det här hela mitt liv. 😥

@Gorillan Hej och välkommen hit. Jag hade min senaste krasch för snart en månad sedan. Känner igen mig i mycket av dina triggers, jag är en people pleaser och prestationsprinsessa av rang, och efter många rejält jobbiga smällar på det privata planet har alkohol varit det enda som hållit mig hjälpligt på fötterna i många år.
Är nu i en läskigt hudlös nystart. Äter antabus och har första terapisamtalet inbokat. Vi kan cyberhålla varandra i handen på vår resa om du vill :)

Gorillan

@Blenda tack. Har du fått sjukskrivning under din behandling? Jag hoppas att det går vägen för dig. Den svåraste tiden är efter abstinensen har släppt.

@Gorillan Nej, tyvärr ingen sjukskrivning och är dessutom egenföretagare, så på något vis måste jag se till att överleva...Men tänker att allt annat får helt enkelt ordna sig, nykterheten och att hitta tillbaka till mig själv är överordnat.

Gorillan

@Blenda hur har du orkat driva företag med denna börda? Jag fick precis också besked att ingen sjukskrivning, men en tid till terapeut redan imorgon och läkarbesök om en månad. Fick dock återfall av pressen idag. Folköl. Så värdelös jag är. Men jag hämtar upp det. Nu är första steget taget, om än haltande. Det ska gå med tiden. Ha det så gott och var rädd om dig!

Rätt ny här, har ingen egen tråd men kikar in o läser era trådar o det är en sån befrielse (förstå mig rätt) att inte vara ensam i båten. Att läsa alla era historier stärker mig i mitt beslut att förbli nykter! (22 dagar nu så lite skakigt) tack för att ni finns o skriver av er! Heja Gorillan!!! O alla andra i den här tråden!

@Gorillan skrev:"hur har du orkat driva företag med denna börda?"
Det har jag ju inte riktigt gjort. Eller snarare, jag har druckit för att orka, och nu efter kraschen när jag inte dricker längre så har det blivit platt fall. Hoppas på att styrkan återvänder, får leva riktigt snålt på sparade pengar så länge och försöker att inte oroa mig, åtminstone inte 24/7.

Gorillan

@Blenda hållet tummarna för dig att du orkar pressen och att du fortfarande inte dricker. Själv kämpar jag på. Det är en stor press nu, samtidigt tänker jag att nu är botten nådd och allt är offentligt. Jag har ingen annan väg att gå om jag inte ska hamna på gatan. Tänker på dig. Många styrkekramar. 🤗

@Gorillan Skulle aldrig våga dricka på antabus, så jag är nykter fortfarande. Lite ljusare känsla idag. Jag håller mina tummar för dig också. Jag tror att vi förr eller senare hittar tillbaka till vår starka innersta kärna och att vi fixar det här!

Gorillan

@Blenda tack. Ja, du har rätt i att hitta den innersta kärnan. Vem är jag som människa utan arbete och alkohol? Det kommer bli bra! 🙏